Avatar billede nipnik Nybegynder
30. oktober 2007 - 13:57 Der er 5 kommentarer

Division i en pivottabel

Hejsa
Jeg har en pivot tabel med to kolonner, en af dem summere op på regningsbeløb pr CVR nr(SUM), og den anden tæller antal accounts pr CVR (COUNT), nu ønsker jeg at dividere disse to tal med hinanden i pivottabellen hvor resultat kommer til at stå i en tredje kolonne.

Hvordan går jeg det?

Benytter excel 2007
Har forsøgt mig med calculated field, men der får jeg kun mulighed for at vælge de felter der findes i min kilde data
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
30. oktober 2007 - 14:26 #1
Som jeg læser det er regningsbeløbet totalen for alle accounts for et CVR. Jeg vil derfor tro at du kan løse det ved at vælge dit regningsbeløb to gange - den ene gang som SUM som du har gjort - og den anden gang som AVERAGE.

Hilsen Leif
Avatar billede kabbak Professor
31. oktober 2007 - 10:02 #2
Kan du ikke manuelt sætte funktionen =GETPIVOTDATA(), i kolonnen ved siden af.

her fra hjælpen

HENTPIVOTDATA(datafelt;pivottabel;felt1;element1;felt2;element2;...)

Datafelt    er navnet omsluttet i anførselstegn på det datafelt, der indeholder de data, der skal hentes.

Pivottabel    er en reference til en celle, et område af celler eller et navngivet celleområde i en pivottabel.&nbspDisse oplysninger bruges til at bestemme, hvilken pivottabel der indeholder de data, der skal hentes.

Felt1, Element1, Felt2, Element2  er ét til 14 par feltnavne og elementnavne, der beskriver de data, der skal hentes. Parrene kan optræde i en vilkårlig rækkefølge. Feltnavne og navne på elementer, som ikke er datoer og tal, omsluttes i anførselstegn. I OLAP-pivottabeller kan elementer indeholde kildenavnet på dimensionen, men også elementets kildenavn. Et felt og elementpar til en OLAP-pivottabel kan se ud som følger:

"[Produkt]";"[Produkt].[Alle produkter].[Mad].[Bagværk]"

Bemærk!

Beregnede felter eller elementer og brugerdefinerede beregninger medtages i beregningerne med HENTPIVOTDATA.
Hvis pivottabel er et område, der omfatter to eller flere pivottabeller, bliver dataene hentet fra den rapport, der sidst blev oprettet i området.
Hvis felt- og elementargumenterne beskriver en enkelt celle, returneres værdien på den celle, uanset om det er en streng, en fejl eller andet.
Hvis et element indeholder en dato, skal værdien udtrykkes som et serienummer eller udfyldes ved hjælp af funktionen DATO, så værdien bevares, hvis regnearket åbnes med en anden standard. Et element, der f.eks. refererer til datoen 5. marts 1999, kan indtastes som 36224 eller DATO(1999,3,5). Klokkeslæt kan indtastes som decimalværdier eller ved hjælp af funktionen TID.
Hvis pivottabel ikke er et område, hvor der er fundet en pivottabelraport, vil HENTPIVOTDATA returnere #REFERENCE!.
Hvis argumenterne ikke beskriver et synligt felt, eller hvis de medtager et sidefelt
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
31. oktober 2007 - 14:44 #3
Hvis du beslutter at lave en beregning udenfor pivot'en som kabbak foreslår, kunne et eksempel på en formel se således ud, dannet ved blot at pege på de to værdier der skal divideres med hinanden:
=-GETPIVOTDATA("@Q3";$A$5;"Scenario";"Last year";"Prod.line";"B&R")/GETPIVOTDATA("@Q3";$A$5;"Scenario";"Target";"Prod.line";"B&R")
Når man kopierer denne nedaf vil det samme ciffer blive anvendt hele tiden, hvilket man som regel ikke ønsker.
Hvis man vil have en formel der kan kopieres nedaf, kan man istedet for blot at pege på de enkelte cifre, lave en =sum formel over eks. to cifre og senere rette hele formlen til de enkelte cifre. På denne måde undgår man at xl danner =getpivotdata formlen:
Eks.:
=SUM(Q8:Q8)/SUM(Q29:Q29)

Nok ikke en helt officiel workaround - men det funker.

Hilsen  Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
05. november 2007 - 09:45 #4
Fik du det fikset?
/Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
25. november 2007 - 20:46 #5
Kunne dette spørgsmål lukkes?
/Luffe