Avatar billede elxx Nybegynder
30. oktober 2007 - 10:29 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Oprette genveje på skrivebord for alle brugere

Hej.
Jeg er administrator på et netværk og har fået til opgave, at alle brugere skal have en række bestemte genveje på deres skrivebord, eller i menuen start.
Der benyttes roaming profiles, så hvad jeg ønsker er, at der hver gang en bruger logger på oprettes nogle genveje til programmer som er installeret lokalt.

Har hørt at det kan lade sig at gøre med etlogon script, men kan ikke finde noget. Er det nogen der kan hjælpe?

Venligst
Avatar billede jck_true Nybegynder
30. oktober 2007 - 11:02 #1
http://www.nirsoft.net/utils/nircmd.html
Har før kigget lidt på følgende program. Kan oprette genveje og meget andet fra CMD.

Er ikke helt sikker på om det er det du skal bruge
Avatar billede tonygk Nybegynder
30. oktober 2007 - 11:28 #2
Du kan gøre på 2 måder.
1- Using GP User configuration -> Administrative templates -> Desktop -> Active Desktop -> Add/Delete Items I configured option Add Item: \\server\share1 \\server\share2

2- At gøre det med login script.
set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
        strDesktop = WshShell.SpecialFolders("Desktop")
        set oShellLink = WshShell.CreateShortcut(strDesktop & "\Network Share.lnk")
        oShellLink.TargetPath = "\\server\share"
        oShellLink.WindowStyle = 1
        oShellLink.IconLocation = "explorer.exe, 0"
        oShellLink.Description = "Network Share"
        oShellLink.WorkingDirectory = "\\share\server"
        oShellLink.Save

Her kan få mere info fra Technet "Windows Script Host"
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/xsy6k3ys.aspx
Avatar billede tonygk Nybegynder
30. oktober 2007 - 11:30 #3
jck true...
Er du ikke lige lovlig hurtig at smide svar???  ;--))
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
30. oktober 2007 - 12:01 #4
Roaming profiles er både god og skidt.
Man kan godt lave et script specifikt for det, som tonygk nævner, men når man anvender roaming profiles er det svært at styre specielt i din situation, da brugerne jo allerede ER oprettet.  Man skal den alle sammen igennem og indsætte linket til scriptet og de får sig et chok, når de logger ind første gang efter ændringen. Samtidig skal du huske det fremover på nye.
Jeg ville ”snyde” og hente http://www.scriptlogic.com/active_directory_management.asp - så kan du styre alle brugerenes desktop og Access, printer scripts etc der skrives til alle profiler på én gang. Mange er endda GUI automatiseret, b.la start up icons.
Pengene værd i sig selv tidsmæssigt ;-)

/Peter Brøsted Jensen
Avatar billede elxx Nybegynder
30. oktober 2007 - 12:23 #5
Jeg har prøvet at gøre det med group policies, men det er ikke rigtigt lykkedes.
Er det er mere til at lave en netværksgenvej? Det som jeg vil have den til, er at der er genveje på skrivebordet til programmer som er installeret lokalt på hver maskine.

Prøvede derfor at skrive en normal sti istedet for, som f. eks C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe. Der virkede bare ikke. :(

Roaming profiles er ikke oprettet endnu godt nok, men det vil jo være langt nemmere, hvis jeg ikke skulle lave en mappe til hver bruger (der er vidst 150 brugere).

Er også ret ny, så forstår ikke så meget af det der script. Opretter det en genvej når brugere logger ind? Så jeg ikke skal ændre i deres roaming profiles mapper?
Avatar billede tonygk Nybegynder
30. oktober 2007 - 12:36 #6
Hvis du er villig til at betale for det, er værktøjet som pbj siger er helt ok. Vil du gøre det selv og lære det, kan du prøve at læse det.
http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/tools/diy.mspx
Avatar billede elxx Nybegynder
30. oktober 2007 - 12:50 #7
Programmet ser meget interessant ud, men nu er det sådan at jeg arbejde i en offentligt virksomhed, så det ikke er mig der skal betale.

Jeg fandt den her løsning, men ved ikke om den er en acceptabel metode. Har i hvert fald kun set den et sted, så er lidt i tvivl om, den kan fører til andre problemer?:
copy \\server\share\application.lnk "c:\documents and settings\%username%\desktop\

Det kræver bare, at jeg først laver genvejen på en klient og derefter overfører den til det shared.
Avatar billede tonygk Nybegynder
30. oktober 2007 - 12:59 #8
Det ser umiddelbart "brugbar" ud. Prøv at lave en test på et par enkelte brugere, og hvis det virker, kan publisiere det.
Avatar billede elxx Nybegynder
30. oktober 2007 - 13:41 #9
Okay. Har testet det på min arbejds-pc, er her virker det fint, bortset fra at programmet ikke er installeret her og genvejen derfor ikke virker.

Tænkte så på, om det er usmart at køre programmerne direkte fra serveren? Er lidt bange for, at det vil kræve for meget af netværket.
Avatar billede tonygk Nybegynder
30. oktober 2007 - 13:45 #10
Som udgangspunkt bruger man enten citrix eller installere programmerne lokal og gemmer data på et share. jeg ved ikke præcis hvad du vil og hvilket program du skal have shortcut til. Giver du mere info er der bedre chance for at løse dit problem  ;--))
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
30. oktober 2007 - 14:08 #11
Æhhh nej, kører Office direkte på serveren holder ikke, med mindre dit netværk er under 5 brugere.
Jeps, tonygk  - for nu bevæger tråden sig et helt andet sted hen, ikke at det gør noget:-) Forslag til terminal løsninger kræve en dybere undersøgelse af behovet, før man kan vælge f.eks Citrix ( Rolls-Royce ) eller WTS ( Fiat Punto). Der findes også masser af andre løsninger.
Så hvad præcist, er det du vil opnå? Tror det hører til i en ny tråd?
Så jeg ville lukke denne og give tonygk sine points. Hans svar var helt korrekt i forhold til spørgsmålet: dead on... vi andre vrøvlede bare lidt om quick-and-dirty løsninger ;-) Og så åbne en ny med "terminal services" i emnet.
Avatar billede elxx Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:02 #12
Når jeg kommer på arbejde i morgen, vil jeg så lave en ny tråd hvis jeg får tid, og så skal jeg nok lukke denne tråd hurtigst muligt.

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om den der copy metode, da nogle klienter vist nok er engelske og andre er danske, så der bliver forskel på skrivebord/desktop, og er så ny til scripts, at jeg faktisk ikke ved, om jeg kan benytte IF, Then, Else osv.
Om jeg kan sige noget hen af: Hvis Skrivebord mappens eksisterer, kopiere da genvej.ink til denne. Ellers kopier den til Desktop. Sådan noget i den stil.
Avatar billede tonygk Nybegynder
30. oktober 2007 - 22:10 #13
Du kan muligvis skrive begge to på 2 linier og prøve mat lege lidt med if, else, go m.m.. Du kan også bruge "all users" i stedet for %username%.
Har du prøvet med GPO ?
Men jeg synes du prøve dig frem til løsningen, og det er ikke så svært. Du kan fx. google shortcut+gpo+desktop eller shortcut+script+desktop+allusers m.m.

hvis du er tilfreds med mit svar, er du velkommen med at smide et par points her.
Avatar billede elxx Nybegynder
31. oktober 2007 - 14:16 #14
Ja. Har fået at bestemte brugere, skal have en slags genveje, og andre skal have nogle andre genveje. Så all users er lidt udelukket så :(

Tænkte på, hvis bruger1 logger ind, så er det næste der sker vel, at den henter hans profil fra serveren, og derefter henter kopien af genvejen ik? Fordi så er det eneste der bliver ændret jo bare hans profil (på serveren). Måske det vil være lettere med et script som jeg kører på serveren en gang i mellem, eller syntes i stadig, at et login script er det bedste? Det garanterer i hvert fald, at han har ikonerne hver gang han logger på.
Jeg accepterer svaret, men hvis i har nogle gode forslag til, hvad der er mest rigtigt, må i meget gerne sige det! :)
Avatar billede tonygk Nybegynder
31. oktober 2007 - 14:55 #15
Jeg ville gøre (jeg gør det faktisk) med login script.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
31. oktober 2007 - 17:43 #16
Lige en side bemærkning: 150 brugere!? :-O De har vel ikke alle sammen en bærbar, der skal kunne køre off-line?
Nu ved jeg ikke hvilken offentlig virksomhed, du arbejder i, men at administrere deres Office applikationer lokalt med så mange brugere uden en terminal løsning? Alene licens mæssigt er det nærmest idioti – der kan spares flere 100.000 kr – rigeligt til at betale f.eks. en ”dyr” CITRIX løsning og server med. Hertil kommer alle side gevinsterne i form af godt styret backup, bruger access og sikkerhed etc.
Jeg tror, du har en stor karriere mulighed indenfor den virksomhed, hvis du sætter dig godt ind i terminal muligheder og præsentere dine chefer for dem, når du er klar ;-)
Avatar billede elxx Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:02 #17
Det er på en skole.

Kender desværre kun lidt til det du snakker om, men det lyder da virkeligt interessant. Arbejdede kun meget lidt med Windows terminal server da jeg var under uddannelse. Er der nogle bøger du kan anbefale? Det er vidst sådan en skole-licens de bruger til MS Office og Windows 2000/XP/Vista.
Jeg tror der er cirka 100 pc'ere, og 14 af dem er bærbare til udlejning. Men kan godt se, administrativt, at det vil være bedre med terminal server.
Avatar billede elxx Nybegynder
31. oktober 2007 - 19:42 #18
Har nu søgt lidt rundt på nettet, og er sådan nogenlunde kommet frem til, at Citrix ikke er det bedste til skoler. Der bliver jo brugt en del computerspil (til faglige ting og sager), som altså vil tage for mange ressourcer.
Hvis der kun blev brugt IE og Office ville det dog være helt fint. Kunne i hvert fald være ret sejt at starte sådan et projekt, men desværre bliver det så ikke til noget :(
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
31. oktober 2007 - 20:17 #19
(... med fare for,  at det skal blive for meget off-topic :-/ ) He,he – nu er terminal og ”Thin client” teknologi ikke lige noget man læser på en søndag formiddag i kirke tiden, i en novelle. - og nej, heller ikke beregnet til tunge grafiske spil endnu. Men det bliver fremtiden ( tror jeg på) og bliver MEGET nemmere frem over at administrere – bare se hvad GOOGLE, AOL, Microsoft, Open source miljøet og alle mobil tel fabrikanterne pt har gang i mht. on-line WEB applikations ( grundlæggende baseret på ovenstående). Så, hvis du er interesseret, findes der masser af kurser og dokumenter vedr det på nettet – bare Google ”terminal services”.

Nej – du kan nok ikke implementere det, som "bare" et skole projekt – det er det for dyrt til. Men der er masser af gratis Open Source programmer ( terminal baseret ), du kan bruge til et sådan projekt, for at belyse effekten. – altså central process styring og management. Prøv Google, på den her http://www.google.dk/search?hl=da&rls=GGLJ,GGLJ:2007-40,GGLJ:da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=terminal+services+windows+server+open+source&spell=1.
Skole? – ok, du arb. altså frivilligt. Hi5 for det, det er meget lærerigt og kommer ikke skidt igen, når du er færdig ;-) Brug det i fremtidige job søgninger, så sørg for at få en udtalelse på dit arbejde fra skolen ;-).
Men indtil da - hæng dig fast i tonygk  - han ser ud til, at have godt fat i gammeldaw’s scripting til at løse din opgave her og nu....samt Experten.dk, alle ”hejerne” er herinde ;-)
Avatar billede elxx Nybegynder
31. oktober 2007 - 20:50 #20
Okay, så siger jeg mange tak for hjælpen til alle sammen! :)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
31. oktober 2007 - 20:53 #21
Hov - Kan ikke helt se det ud af dit svar, men er du ansat, kan du - som en start - bede din arbejdsgiver om et krusus som det her: http://www.itkursusguiden.dk/modules/idg_course/course.php?id=26000
og - *LOL*, nej jeg er ikke ansat hos IDG - er selvstændig. Det er bare en god start ;-)
Avatar billede elxx Nybegynder
31. oktober 2007 - 21:06 #22
Jeg har lige i samme øjeblik kigget på det :)
Men, kan forstå at det der gælder jo kun Microsofts løsning og syntes at alle anbefaler Citrix over Microsoft. Men kan selvfølgelig godt være, at det minder så meget om hinanden, at det vil gøre godt alligevel.
Før jeg tager sådan kurser, er det nok bedst med en MCSA eller MCSE vil jeg tro.
Kunne være sjovt, at forsøge om jeg ikke kunne få et. Ville være interessant.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2007 - 23:35 #23
Hej elxx
Jeg har fulgt denne tråd fra starten, og er meget i tvivl om hvad det er du vil opnå.

MCSA/MCSE er ikke noget man bare tager. For mig var det hårdt arbejde at blive MCSE i Windows NT 4.0 og Windows 2000.

Når du er MCSA/MCSE kan du nok bedre beskrive hvad det er du ønsker en løsning på.

Held og lykke!

:-)