Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2007 - 16:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

skifte baggrund

Hejsa

Jeg har denne her eksempelvist...
<table>
<tr>
<td style="background: url('bg.png');">
test
</td>
</tr>
</table>

- hvordan ændrer man baggrunden i stylen med en document.getElementById...?

\Dan
Avatar billede w13 Novice
28. oktober 2007 - 16:15 #1
<table>
<tr>
<td id="whatever" style="background-image:url('bg.png')">
test
</td>
</tr>
</table>

og så kan du fange id'et:

document.getElementById("whatever").style.backgroundImage:"url(bg2.png)";

Bemærk at CSS'en skal skrives lidt anderledes med javascript.

Hvis du derimod skal have det kørt på f.eks. onmouseover eller onmouseclick, er det nemmere. Så behøver du ikke et id:

<table>
<tr>
<td style="background-image:url('bg.png')" onmouseover="this.style.backgroundImage:'url(bg2.png)'>
test
</td>
</tr>
</table>
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2007 - 16:22 #2
Takker!

Det skal vel være med ligmed-tegn og ikke med kolon...

altså sådan her:
document.getElementById("whatever").style.backgroundImage="url(bg2.png)";

på den måde virker det i hvert fald...

smid et svar

\Dan
Avatar billede w13 Novice
28. oktober 2007 - 16:25 #3
Ja, det er bare mig, der sover! :)

Og her er et svar!
Avatar billede w13 Novice
28. oktober 2007 - 16:42 #4
Takker!
Avatar billede sesso Nybegynder
28. oktober 2007 - 19:30 #5
Jeg synes lige, at man skal tage til notis, at inline-css, inline-javascript, inline-hvad som helst, ikke er noget man skal få for vane. Ja, det er faktisk overhovedet ikke noget man bør bruge. For inline-something betyder, at man skal skrive javascript/css i sin xhtml struktur, hvor det ihvertfald ikke høre til. Javist er inline-modollen gammel og noget man ved virker, men jeg vil roder dig til ikke, at bruge den:)
Avatar billede w13 Novice
28. oktober 2007 - 19:39 #6
Ja, det er korrekt. Men det gælder selvfølgelig kun, hvis man programmerer XHTML 2.0, hvilket er svært lige p.t. =)

Indtil 2.0 er ude, kan man vel bruge det, da det kan lette arbejdet betydeligt. XHTML 1.0/1.1 er jo endnu ikke understøttet af browserne og da der kun er få forskelle fra HTML 4.01, går jeg ud fra, man godt kan bruge inline-css/-javascript dér, hvis man altså føler sig nødsaget til at kode i XHTML. Personligt holder jeg mig endnu til 4.01, men jeg forbereder mig dog på at skulle foretage en radikal omprogrammering, når engang 2.0 er færdigudviklet og browserne understøtter det.

Og en lille reference, hvis nogen skulle være interesseret i at læse lidt om det: http://www.w3.org/TR/xhtml2/mod-styleAttribute.html
Avatar billede w13 Novice
28. oktober 2007 - 19:51 #7
Som det fremgår af linket, vil det dog stadig være "tilladt".