Avatar billede adela Nybegynder
10. juni 2001 - 14:46 Der er 2 kommentarer

Update felter i MySQL

Dette spørgsmål har jeg også stillet før, min hjerne er åbenbart som en si - det er trist, men åbenbbart sandt.

Hvis man som bruger skal have muligheden for at ændre deres oplysninger, dvs. de skal se deres eksisterende oplysninger, og derefter have muligheden for at ændre dem.

I et tidligere svar, så jeg, at man kunne sætte tekstfelter op, hvorefter brugeren så deres oplysninger i disse felter - kunne skrive et nyt brugernavn og/eller password i tekstfelterne. På denne måde kan man se sine eksisterende oplysninger - og herefter samtidig ændre oplysningerne. Jeg har forsøgt lidt, men det går mig skidt.

Det ovenstående skulle helst præsenteres i form af HTML-tables, så det står rimelig pænt.

Jeg har en unik ID i min MySQL-table for hver bruger - er der ikke noget med, at man kan bruge dette, når man skal SELECT/INSERT/UPDATE (i denne forbindelse) - men hvordan det er jeg ikke klar over - desværre.

Der er altså to trin, der skal gennemføres.
1. Felterne med eksisterende oplysninger
2. Opdatering af MySQL af den brugerens oplysninger for de ting han vil opdatere.

Håber, at der er nogen, der kan hjælpe mig.....
Avatar billede dazzeler Nybegynder
10. juni 2001 - 15:54 #1
Trin 1 =>> Hent eksisterende data.
SELECT *
FROM  bruger-tabel
WHERE  brugernavn = \'indtastet brugernavn\' AND
      password = \'intastet password\'.

Gem ID i hidden field i din form.

Når bruger submitter form, opdaterer du db\'en

UPDATE bruger-tabel
SET    kolonne(1) = \'værdien fra form for kolonne (1)\',
      kolonne(2) = \'værdien fra form for kolonne (2)\',
      ....
      kolonne(n) = \'værdien fra form for kolonne (n)\'
WHERE  ID = ( bruger id fra hidden field )
/dazzeler
Avatar billede defrost Nybegynder
13. juni 2001 - 09:39 #2
I denne situation bør man faktisk putte ID i en hidden field, men derimod registrere den som sessionvariable. Ellers kan man let komme ud for noget sjov med at en bruger ændrer ID\'et og derved opdatere oplysninger for en anden bruger.