Avatar billede rebakr Nybegynder
26. oktober 2007 - 23:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kopier indeholdet af en liste

Hej!

Jeg har behov for lidt hjælp med lister i excel.
Jeg har et regneark med to ark, MÆRKAT og INPUT. På arket INPUT har jeg to kolloner, KVALITET og FARVENR. KVALITET indeholder  celle A2 med værdien A, celle A3 med værdien B, o.s.v. FARVENR indeholder celle B2 med værdien 1, B3 med værdien 2 o.s.v. frem til værdien 9.
På arket MÆRKAT er der så to lister hvor brugerne har mulighed for at vælge mellem de valgmuligheder der er under KVALITET og FARVENR på arket INPUT, når de så har fortaget deres valg skulle jeg gerne have kopieret deres valg ud fra listerne og ind i to nye celler eller direkte over i et word dokument....men hvoran får jeg værdierne kopieret ud fra listerne?
Jeg mangler hvirkelig hjælp til dette.
Avatar billede alen32 Nybegynder
27. oktober 2007 - 11:22 #1
Du kan lave en knap på arket mærkat og ligger denn kode under:
Private Sub CommandButton1_Click()
If ListBox1.Value = "Delta" And Lstbox2.Value = "Beta" Then
'her vælger du hvilke linie der skal kopires fra arket input
Worksheets("input").Range("4:4").Copy
  ' Her vælger du hvor den kopirede linie skal placeres på arket mærkat
    With Worksheets("Mærkat").Range("24:24")
        .PasteSpecial xlPasteValues

    End With
    End If
End Sub
Avatar billede alen32 Nybegynder
27. oktober 2007 - 11:25 #2
ups det var en stavefejl.
Private Sub CommandButton1_Click()
If ListBox1.Value = "Delta" And Listbox2.Value = "Beta" Then

'her vælger du hvilke linie der skal kopires fra arket input

Worksheets("Input").Range("4:4").Copy

  ' Her vælger du hvor den kopirede linie skal placeres på arket mærkat

With Worksheets("Mærkat").Range("24:24")
        .PasteSpecial xlPasteValues

    End With
    End If
End Sub
Avatar billede rebakr Nybegynder
27. oktober 2007 - 21:34 #3
Hej alen32

Jeg er ikke en haj til det der VBA/makro haløj, har du mulighed for at forklare mig hvordan jeg giver en knappe funktionen.
Delta er det = med det input der bliver valgt i listen KVALITET og Beta er det FARVENR, så koden ser sådan ud.

Private Sub CommandButton1_Click()
If ListBox1.Value = KVALITET And Listbox2.Value = FARVENR Then

Kan du give mig et mere uddybende eksempel, jeg er desværre lidt "tung" når det gælder det her kode halløj.

rebakr
Avatar billede rebakr Nybegynder
28. oktober 2007 - 22:29 #4
Hej!

Jeg har fået kigget lidt mere på din kode, og mangler lidt hjælp.
Knappen er oprettet og koden er tilføjet, MEN linien
If ListBox1.Value = "Delta" And Listbox2.Value = "Beta" Then
har jeg omskrevet til dette, da mine lister hedder dette.
If RulleMenuMærkat1.Value = "Delta" And RulleMenuMærkat2.Value = "Beta" Then
men hvad med "Delta" og "Beta", skal de hedde sådan eller hvad peger de på?

Worksheets("Input").Range("4:4").Copy
Denne linie kan jeg godt se hvad skal gøre, men jeg forstår ikke ("4:4") hvad gør det, peger det på en celle i INPUT eller skal jeg ændre det til noget andet?

Igen i denne linie
With Worksheets("Mærkat").Range("24:24")
Hvad skal jeg med ("24:24"), peger det på en celle i MÆRKAT eller skal det ændres til noget andet?

Mvh
rebakr
Avatar billede alen32 Nybegynder
29. oktober 2007 - 10:53 #5
ok-jeg har lidt misforstået. jeg håber at det her kan hjælpe.
Jeg har to rulle menuer på ark 1 i cellerne c2 og d2. Når brugeren vælger i rulle menu1 og 2 og klikker på knappen kopires cellerne c2 og d2 fra ark1 til cellerne c12 og d12 på ark1.
Du skal bare lave oprette en knap og ligger kode under den.

Private Sub CommandButton1_Click()
Worksheets("Ark1").Range("c2:d2").Copy
With Worksheets("Ark1").Range("c12:d12")
        .PasteSpecial xlPasteValues

    End With
Application.CutCopyMode = False
End Sub
Avatar billede rebakr Nybegynder
29. oktober 2007 - 13:35 #6
Hej igen!

Når jeg trykker på knappen så markerer den fint de celler jeg har valgt at den skal indsætte det der skal kopieres i, men den sætte ikke noget ind i cellerne, og når jeg vil vælge nyt input i de to lister så kommer den med denne fejl.

"Makroen 'Input_Med_Makro.xlsm!Rullemenu2_Ændring' kan ikke køres. Makroen er måske ikke tilgængelig i denne projektmappe, eller alle makroer er deaktiveret"

Er det mig der gør det forkert, eller kan det ikke laves som jeg har tænkt det?

Mvh
René
Avatar billede alen32 Nybegynder
29. oktober 2007 - 13:46 #7
Tjek om makroer må kører-gå ind i funktioner,makro,sikkerhed og den skal sættes til
lav eller evt.mellem.
Makroen kopirer indhold af celler c2 til c12 og d2 til d12.

Du kan evt.sende fil til mig: bingo190@yahoo.com
Avatar billede rebakr Nybegynder
29. oktober 2007 - 14:51 #8
Hej!

Jeg har sendt en mail til dig.
Avatar billede alen32 Nybegynder
29. oktober 2007 - 16:16 #9
Hej!
Jeg har sendt fil tilbage!