Avatar billede perstig Nybegynder
26. oktober 2007 - 16:01 Der er 5 kommentarer

finde antal dage mellem 2 datoer

Jeg forsøger (i VB) af lave en beregning på 2 datoer, nemlig forskellen i dage mellem dagen idag og en dato fra en database.

Jeg prøver understående:
            countdownValue = CType(cmd.ExecuteScalar, String)
            countdownValue = cmd.ExecuteScalar

            Dim today As Date = Date.Today
            Dim time As TimeSpan = countdownValue - today

Jeg få fint en dato fra countdownValue(fra databasen) Men jeg får en fejl i linien "Dim time As TimeSpan = countdownValue - today" som siger "Operatoren '-' er ikke defineret for typerne 'String' og 'Date'"
Det må være pga af definering af typerne. Jeg har prøvet at fjerne CType(  ,string) fra første linie, men lige lidt hjælper det.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2007 - 16:07 #1
countdownValue = CType(cmd.ExecuteScalar, DateTime)

maaske
Avatar billede perstig Nybegynder
26. oktober 2007 - 16:09 #2
Desværre nej. Jeg får stadig samme fejl!
Avatar billede perstig Nybegynder
26. oktober 2007 - 16:20 #3
Jeg fandt fejlen!!

Jeg havde fejlagtigt Dim'et countdownValue til en string tidligere i koden.

Ellers tak for indsatsen
Avatar billede kalp Novice
26. oktober 2007 - 16:20 #4
Dim time As TimeSpan = Convert.ToDateTime(countdownValue) - today

eller

Dim time As TimeSpan = DateTime.Parse(countdownValue) - today

du burde have vidst hvor du erklære countdownValue så man med egne øjne kan se hvad det er for et objekt.
Avatar billede kalp Novice
26. oktober 2007 - 16:21 #5
fint du fik løst det;) så var det også en string, som fejlbeskeden fortæller.
Forslagene før virker på string dato'er