Avatar billede komputerdk Mester
26. oktober 2007 - 14:49 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Grafer oven på hinanden i Excel (gerne VBA)

jeg kan simpelthen ikke greje de her to - så hjælp

Skal lave en graf (streg, der viser sygdom, hvor Y = % og X = måned), nemt nok - men så skal jeg have en søjlegraf der skal vise langtidssygdom - hvordan gør man det?

Har også en dynamisk streg graf - der ville jeg gerne have intervaller på, så 0-200 var rød baggrund, 201-400 gul og >400 grøn (så man kan se over tid hvornår den var gul etc..

mange tak for hjælpen
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
26. oktober 2007 - 15:23 #1
Du kan vælge et kombinations diagram under custom types istedet for standard types. Der er forskellige muligheder her, men kombinationen streg / søjle findes ihvertfald.

En konditioneret formattering har jeg ikke stødt på i grafformattering, så det tror jeg ikke findes. Måske du kan bruge den formatering af baggrund, der ligger i fill effects, så man kan få flere farver. Den kan være effektiv til at flytte øjet på beskueren, men henfører selvfølge ikke til specifikke værdier. Ellers må det være en opgave for noget paint eller powerpoint.

Hilsen Luffe
Avatar billede msthomsen Nybegynder
29. oktober 2007 - 14:08 #2
Hej,

Du starter med at lave en streg graf der indeholder både sygdom og langtidssygdom, hen over X måneder. Når du har gjort det, så højreklikker du på streggrafen der tilhører langtidssygdom, vælger punktet "diagramtype" og vælg den type du vil have. Du har nu både en streggraf og en søjlegraf.

Hvis du ønsker at de skal køre på hver sin skala, højreklikker du igen på langtidssygdom, vælger punktet "Formater dataserie", vælger fanebladet "Akse" og selekter "Sekundær akse". Nu vises de på hver sin skala. Sygdom i streggraf på venstre skala og langtidssygdom i søjlegraf, på højre skala.

Hilsen Thomsen
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
29. oktober 2007 - 15:25 #3
Hej igen
Efter Thomsens udmærkede indlæg i at lave kombinationsgrafer, ikke bare udfra de predefinerede i xl, kommer jeg til at tænke på at dette kan udnyttes til de ønskede baggrunde. Du laver i dit datasæt en der hedder 200 hele vejen og indfører i din graf, og opfører denne to gange som graftype stacked area og giver den de ønskede farver. Over 400 vil så bare være grafens baggrundsfarve.

Hilsen Luffe
Avatar billede komputerdk Mester
29. oktober 2007 - 15:31 #4
hejsa, det vil jeg prøve når jeg får min maskine op og køre igen..
Avatar billede komputerdk Mester
29. oktober 2007 - 17:19 #5
Takker , det var lige det jeg skulle bruge (msthomsen samt luffeladefoged) svar.. så kan jeg altid definere dem videre i VBA..

svar (50/50 deling) ?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
29. oktober 2007 - 22:27 #6
Det er jo op til dig hvordan du vil dele.
Tak for point og glad for du kunne bruge input.
Hilsen Luffe
Avatar billede msthomsen Nybegynder
30. oktober 2007 - 08:24 #7
Ja, det er op til dig. Tak for point såfremt du deler.

Hilsen Thomsen
Avatar billede komputerdk Mester
30. oktober 2007 - 10:45 #8
endnu engang tak.. ang. stacked area (den med hakkerne, der går over hinanden?) så skal man lige sørge for at de står i rigtig rækkefølge, elllers kan man ikke se dem alle  - bare hvis der er nogen andre der kan bruge svarene til noget fornuftigt :)