Avatar billede claude_x Nybegynder
26. oktober 2007 - 08:53 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Er alle data tabt ?

Jeg har STORE problemer.
Jeg har en ekstern disk, som jeg bruger til backup. Den var opdelt i 3 partitioner, men igår valgt jeg, via merge-funktionen i Partition Magic 8, at slå to partitioner sammen.

Problemet er nu, at jeg ikke kan læse denne "nye" partition. Hvis jeg lader Partition Magic tjekke disken kommer følgende fejl:

Error #2004
An invalid cluster was found in the directory entry.

Min spørgsmål er nu, hvordan jeg kommer i kontakt med denne partition igen, uden at mine data går tabt ???

Håber virkelig der er nogen der ved en masse om dette, da jeg er på røven - BIG TIME.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 12:35 #1
Hvis det skyldes ødelagte kloster, er der et lille håb, ved at køre producentens
analyse værktøj. Det kan sommetider reparere ødelagte kloster. Hvis disken er fra
Seagate eller maxtor, kan du downloade "Seatools".
Men hvad siger diskhåntering om din disk, den står vel ikke som RAW? Hvis den gør
har den mistet partitionstabellen (MBR) men den kan genskabes.
Avatar billede nva Praktikant
26. oktober 2007 - 12:39 #2
Jeg ville nok prøve Testdisk http://www.helgec.dk/lost%20partition.html - hvis du genkender de partitionsstørrelser den finder, kan du vælge at genskrive dem og få din mergede patition tilbage.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 12:41 #3
Ps. du kan også gøre det (hvis disken ikke er RAW) at du på din winCD går ind i
konsollen - trykker "R" - og skriver chkdsk /r /f og trykker enter. Så undersøges
disken for fejl, som søges rettet.
Avatar billede nva Praktikant
26. oktober 2007 - 12:56 #4
asgotbo -> Jeg mener det er CHKDSK /P /R hvis det sker fra XP-cd'en.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 13:12 #5
Det er noget jeg engang har kopieret fra Microsoft? Men måske skulle jeg lægge hele
smøren frem.
CHKDSK har flere parametre du kan få disse parametre vist hvis du i din konsol skriver cdkdsk /?  -> enter

I denne guide vil det kun være parametrene /r /f og /p der omtales

Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at bestille en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således

Start -> Kør -> skriv, cmd -> Enter -> i konsollen skriver du -> chkdsk /r /f  -> Enter -> bekræft    -> Enter -> genstart
Når computeren genstarter må du ikke afbryde CHKDSK, er der problemer på disken kan operationen godt tage ganske lang tid. Da du valgte parametrene /r og /f gør CHKDSK nu følgende
/f Retter fejl på disken.
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

Hvis din computer helt har tabt pusten må du i stedet udføre CHKDSK fra din XP installations cd, hvis du kører med SATA diske skal du i den forbindelse huske at indlæse SATA driverne for at disken kan findes

CHKDSK fra din installations cd gøres således, sæt din computer til at boote fra cd / dvd – boot op på din installations cd – tryk på en tast når du bliver spurgt (kræver normalt PS2 tastatur)

I første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen  -> Enter

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1  -> Enter
Avatar billede nva Praktikant
26. oktober 2007 - 13:16 #6
Ja men der er forskel på om du gør det via 'start, kør, osv. eller om du gør det fra din XP-cd. Hvis jeg har uret lader jeg mig gerne overbevise :)
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 13:17 #7
Nå da fik åbenbart ikke det hele med. Resten kommer her:
Skriv  chkdsk /p /r  -> Enter
Da du valgte parametrene /r og /p gør CHKDSK nu følgende
/p Checker disken omhyggeligt for fejl
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

Når processen er færdig (kan godt være langvarig) skriver du exit  -> Enter. Nu genstarter computeren og du skal ikke trykke på en tast, når computeren er startet op fjerner du din cd og forhåbentlig er din computer nu blevet mere stabil
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 13:35 #8
Nej det lyder sandsynligt, at du har ret. Har selv kun prøvet fra konsollen med
chkdsk /R /P/  Men det er vel ikke vigtigt med bogstav rækkefølgen? Det virkede
i alt fald.
Avatar billede nva Praktikant
26. oktober 2007 - 13:40 #9
Rækkefølgen af parametre er ligegyldig. Jamen så lyder det som om vi er enige alligevel ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 13:46 #10
Godt nok:)
Avatar billede neoman Novice
26. oktober 2007 - 13:47 #11
Jeg har lavet samme nummer som claude_x vha PM. Hvis hans format er Raw , så kan han måske hente sine ting frem vha. specialværktøjer.

Hvis man kører ckdsk  så kan der godt dukke lidt data op, men det meste blev  smidt i Recovered, og var ikke brugbart (i mit tilfælde drejede det sig om mp3-filer). Efterfølgende havde filnavnene på mp3 filerne intet med indholdet at gøre - hele sammenhængen var pist væk, samt nogle af filerne var ikke længere brugbare.

Inden claude fortager sig mere, ville jeg anbefale MEGET STÆRKT at vente på nogen som er 100 % sikker på proceduren.  Du kan google lidt på raw og partition magic - jeg brugte nogle af de værktøjer jeg fandt derude men uden større held.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 13:52 #12
Som jeg skrev, skal spørgeren ikke køre chkdsk på en disk som er RAW, men ellers
skulle der ikke være problemer, ud fra de mange erfaringer jeg har læst om her på E.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 14:00 #13
Ps. hvis man har en disk som er RAW, kan problemet klares på sekunder med Acronis
Disk director suite 10. Jeg har, for nysgerrighedens skyld, prøvet i diskhåntering,
at slette en partition, og ladet programmet se på det. Og omgående havde partitionen
igen en tabel, og kunne igen ses i Denne computer. Men det er et købeprogram.
Men helgec har lavet et, som er gratis, men ikke så nemt.
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 14:03 #14
Avatar billede nva Praktikant
26. oktober 2007 - 14:04 #15
Jeg fik engang min harddisk til at stå som BAD men windows kørte fint, det var kun partition Magic, der ikke ville køre på den mere. Så brugte jeg Testdisk, som jeg henviser til i starten af tråden, og den genskrev partitionstabellen og så var alt ok igen. Men det skal så siges, at windows aldrig opfattede disken som syg.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 14:17 #16
Testdisk ok. Jeg kender ikke selv de programmer fra helgec, men tror på, at de er OK!
Og alle de forskellige partitionering programmer laver lort ind imellem. Jeg har
fået ødelagt partitioner både med Partition magic 8, og det omtalte Director suite.
Det kan gå godt flere gange, og så pludselig helt galt. Så har man vigtige data
uden backup, er der kun et fornuftigt råd: Lad være med at partitionere.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2007 - 14:19 #17
"Men helgec har lavet et, som er gratis, men ikke så nemt."  Tja alt er relativt - Vælg drev -> analyser -> write -> bekræft -> genstart
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2007 - 14:32 #18
Ja ok, jeg skrev jo heller ikke det var svært. men så nemt som Director suite er
der ikke andet som er. Men så er det jo til gengæld gratis, og det er da herligt:)
Avatar billede claude_x Nybegynder
27. oktober 2007 - 10:47 #19
Mange tak for de mange og hurtig løsningsforslag.

Når jeg kigger i Partition Magic, så ser partitionen helt "almindelig" ud. Den siger det er en FAT32 og at der er brugt 30 GB ud af 200 GB på den pågældende partition.
Avatar billede claude_x Nybegynder
27. oktober 2007 - 10:49 #20
Mht. genoprettelseskonsol, så kan jeg ikke boot'e på XP cd'en, da det er en præsinstalleret laptop jeg har og derfor ikke har en XP cd. Kan man gøre det på anden måde ??
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2007 - 11:23 #21
Måske spørger jeg dumt, men hvad er dit problem helt præcis??
Avatar billede claude_x Nybegynder
27. oktober 2007 - 18:08 #22
Ja, problemet er, som jeg skriver, at jeg ikke kan læse partitionen. Jeg kan ikke komme ind på det drev og dermed heller ikke få fat i mine data.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2007 - 18:32 #23
Download og brænd http://www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bootimage) boot op på cdèn og meld tilbage så skal vi hurtigt finde de data (hvis der er nogen)
Avatar billede claude_x Nybegynder
27. oktober 2007 - 18:39 #24
Hvorfor er det nødvendigt at boot'e op på noget?
Det er jo ikke den interne disk, men en ekstern USB-disk der er problemer med.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2007 - 19:08 #25
Det er helt op til dig om du vil hjælpes
Avatar billede claude_x Nybegynder
27. oktober 2007 - 19:36 #26
Ja, men det er vel tilladt at stille spørgsmål til de forslag der kommer og ikke bare blidt gøre hvad der bliver sagt.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2007 - 19:39 #27
Du har helt ret, men hvorfor bruge en masse tid på. Det var vel bedre at bruge tiden på at få skidtet til at køre, og helt ærligt så er der da blevet skrevet en del i tråden, men har du ikke den nødvendige tiltro så dropper vi det
Avatar billede claude_x Nybegynder
28. oktober 2007 - 10:32 #28
Ja, men den holdning kan du da godt ha'.
Tiltro eller ej, så synes jeg måske ikke det ville være det store problem at skrive en enkelt linie om hvorfor man bør gøre det ene frem for det andet, det er jo trods alt mine uerstattelige data der er tale om, og dem ligger man da ikke bare i fremmedes hænder.
Jeg har flere gange oplevet, at man i fora skriver forbi og misforstår hinanden, hvilket netop var årsagen til at jeg spurgte ind til dette løsningsforslag, og hvis dette er årsag til at man bliver tøsefornærmet, så synes jeg vi er på et lidt for usagligt niveau.
Men nok om det.

Som opfølgning kan jeg sige:
Jeg har prøvet det meste at det der er foreslået i denne tråd (Seatools,CheckDisk osv.) men uden held.
Til gelgæld har jeg haft succes med Programmet GetDataBack fra Runtime:
http://www.runtime.org/gdb.htm

Det er et fatastisk program, som er utrolig brugervenligt, og som i løbet af 6 timer fik sikret alle mine data fra den defekte disk.

Men mange tak for hjælpsomheden til alle der har deltager i denne tråd.
Avatar billede nva Praktikant
29. oktober 2007 - 07:52 #29
Hvis du har sikret dine data og ellers stadig har den defekte disk, så kan du jo prøve Testdisk, som jeg foreslog - bare for at have prøvet det til en anden gang ;)
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2007 - 08:18 #30
Hvad med at få lukket tråden?
Avatar billede claude_x Nybegynder
03. december 2007 - 09:17 #31
Hvordan lukker jeg tråden ??
Avatar billede claude_x Nybegynder
03. december 2007 - 09:38 #32
Nå, nu fandt jeg ud af det.
Da ingen af ovennævnte foreslag løste problemet må jeg selv smide et svar.

Løsning for mig var, som sagt, programmet GetDataBack: http://www.runtime.org/gdb.htm

Men tak for hjælpsomheden til alle deltagere i denne tråd.