Avatar billede allanrbo Nybegynder
25. oktober 2007 - 16:50 Der er 25 kommentarer

maks længde af kabel med 12 volt

Hej,

Jeg sidder i netgruppen på et kollegie som er ved at sætte trådløst netværk op. Vi er blevet forbudt at trække 220 volts ledninger under loftpladerne til vores accesspoints, så vi overvejede at lægge strømadaptorene til accesspointene i et skab og trække ledninger med 12 volt.

Problemet er, vi skal så trække ledninger med 12 volt til bokse som vist trækker ca. 600mA. Kan man godt trække en sådan ledning 20 meter? Er der nogen der kender en fysikformel af en art der siger noget om dette? Skal vi bruge en særlig strømforsyning som kan trække lidt ekstra mA?

Mvh. Allan
Avatar billede peet-49 Novice
25. oktober 2007 - 17:44 #1
Her er en anden god formel.
Modstandskoefficient i kobber er
0,0175 Ohm*mm2 pr. meter
Eks. 5 meter almindelig 0,75 mm2 netledning svarer til 10 meter enkelt dvs. 0,0175*0,75*10 det giver en modstand på 0,13125 ohm.
Vi har 12 Volt og strømmen er 3 Amp
U= I*R altså 3*0,13125 det gi'r et spændingsfald på 394mV i ledningen. Det er da til at leve med. hvad der så er af spændingsfald i stik sikringsholder osv det skal man jo også se på. Så inden man er færdig kan spændingen godt falde et par volt.
Så er det jo rigtigt at man vil få problemer, men de ligger nok lige andre steder end ledningen.
Avatar billede peet-49 Novice
25. oktober 2007 - 17:46 #2
For at regne det rigtigt ud, skal du vide modstanden på kablet:
U= Spænding i VOLT
I= Strøm i AMPERE
R= Modstand i OHM
W= Effekten i WATT
Avatar billede jensgram Nybegynder
25. oktober 2007 - 17:50 #3
Tja, det er jo blot et spændingsfald. Strømstyrken ændres ikke, og mon ikke et sådant accesspoint alligevel er ret tolerant mht. spændingsvariationer?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. oktober 2007 - 17:59 #4
Og spændingsfaldet bliver jo ikke særlig stort, når der anvendes 1,5 mm2 kabel (som er mindste kabelkvadrat I må bruge).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. oktober 2007 - 18:09 #5
Og der er forøvrigt fejl i peets formel/udregning :)

Modstanden i ledningen er lig med ledningmaterialets modstandsfylde gange længden divideret med ledningens tværsnit i mm2
Avatar billede klaro Nybegynder
25. oktober 2007 - 19:40 #6
Find og download programmet miscel. Det er et must til sådanne opgaver :-).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. oktober 2007 - 19:57 #7
->klaro: Tager det også højde for lovkrav til installationen?
Avatar billede thov Forsker
25. oktober 2007 - 23:53 #8
Lovkrav og lovkrav :-) Husk lige at det er 12V som føres frem - så er der ingen krav til tværsnit (så vidt jeg ved).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 05:52 #9
Forkert :)

Husk på, at selv ved lave spændinger, kan der opnås høje strømme.

Derfor er lovkravet, at der skal anvendes mindst 1,5mm2 ledere.
Avatar billede peet-49 Novice
26. oktober 2007 - 08:03 #10
Der er lovkrav i forhold til ampere på DC, ikke om kvadrad
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 11:04 #11
Jeg vil nu nok mene, at Stærkstrømsbekendtgørelsen Afsnit 6 kapitel 715 siger noget andet.

I dette kapitel angives også lederes tværsnitsareal (715.524) og heraf fremgår det, at det min. skal være 1,5mm2.
Avatar billede thov Forsker
26. oktober 2007 - 13:11 #12
Præcis ! "Stærkstrømsreglementet" - 12V har aldrig nogensinde hørt ind under reglementet - ellers ville det være ulovligt at sælge og bruge halogenspots som klemmes fast mellem to blanke metaltråde.

Men det vil da være fornuftigt at benytte 1,5 kvadrat under alle omstændigheder :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 13:15 #13
Du tager fejl.

SB indeholder skam bestemmelser om ELV (ekstra lav spænding).

Og spænding og strøm er altså to helt forskellige ting :)
Avatar billede thov Forsker
26. oktober 2007 - 13:35 #14
Forskellige, ja  men de hænger alligevel sammen. Jeg vil uden risiko kunne lægge krop til en 12V kortslutning, for min indre modstand er for stor, til at strømmen vil kunne skade.
Ved 230V skal jeg derimod ikke have noget klinket :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 13:46 #15
Du tager fejl - igen :)

Spændingen har intet at gøre med farligheden. Det er alene strømstyrken, der afgør om det er farligt.

Jeg tror faktisk, at de fleste har prøvet at få op til flere tusinde volt igennem sig uden at de er døde af det.

Men der skal så lidt som 50 mA til at slå et menneske ihjel.

Det er altså ikke for sjov, at en HPFI i boliger skal afbryde strømmen ved en fejlstrøm på max 30 mA.
Avatar billede thov Forsker
26. oktober 2007 - 13:57 #16
Netop - strømstyrken, og ved 12V bliver den aldrig stor nok til at kunne gøre et menneske skade.
Ohm's lov gælder heldigvis også for klodsmajorer som piller ved ledninger.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 14:34 #17
Hvordan ved du, at strømstyrken aldrig bliver stor nok til at kunne skade et menneske ved 12V?
Avatar billede thov Forsker
26. oktober 2007 - 16:02 #18
Der er en masse fine beregninger her: http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_3/4.html
'Worst case' - våde/svedige hænder som har fat om to kraftige metalgenstande, vil først være farligt (man kan ikke give slip) ved 17V (60Hz).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 16:15 #19
Forkert - igen igen :)

Worst case er en kortslutning.

Hvorfor tror du i det hele taget, at denne type installationer er reguleret af lovgivning?

Det er fordi det er møg farligt, hvis man ikke gør det korrekt.

Lige præcis elinstallationer er altså ikke til at spøge med. Heller ikke selvom spændingen er lav.

Jeg synes faktisk, at spørger skulle undersøge, om ikke det ville være smartest, at få en autoriseret elektriker på sagen og så evt. få ham/hende til at trække en 230V forsyning til trafoerne.
Avatar billede thov Forsker
26. oktober 2007 - 16:45 #20
Jeg gad nok se det menneske som har 0 Ohm mellem hænderne :-)
Batteriet i mit multimeter er slidt op, så jeg kan ikke måle min hånd-hånd modstand, men stærkstrømsreglementet skal sikre personer og ting mod ulykker - ELV behøver kun gælde ting (f.eks. så hytten ikke brænder af ved en kortslutning).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 16:46 #21
Og man kan ikke dø af at hytten brænder af?
Avatar billede thov Forsker
26. oktober 2007 - 17:08 #22
Sagtens :-) Og det behøver ikke engang at være el-installationerne - et glemt stearinlys er nok.
Men for at gøre en lang historie kort - allanrbo, og andre privatpersoner, kan forlænge ledningerne fra vores 12V adaptere fuldstændig som vi har lyst, uden at involvere installatører o.s.v.

Men futter hytten af p.g.a. hans sjusk, så har han forhåbentlig en ordentlig ansvarsforsikring....
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 17:12 #23
Lovkrav skal stadig overholdes.
Avatar billede antikat Nybegynder
26. oktober 2007 - 22:00 #24
1. Hvis der bliver ændre på ledningen på en trafor købt sammen med en accespont. frafalder garentien på enheden..
2. Som der har været fremme tidliger, er mindste 1,5mm2 tværsnit som skal bruge i fast installation. fra SB afsnit 6
3. Over 20 meter medføre at det vil blive betegnet som fast installation.
4. Alle samlinger skal være udfør i samledåse, eller med press- og krympemuffer - ingen løse samlemuffer
5. når det er en fast installation lige 0-1000V er den omfattet af SB Afsnit 6 og skal udføres af Aut. installatør

Muligheder jeg se for at kunne løse dette.

Placer accespointet hvor der forfinde 230V stikkontakt.
Tilkald aut. elinstallatør til at opsætte nyt 230 Stikkontakt
Anvende et accespoit hvor det er muligt at forlænge og placere antenne decentralt fra selve enheden, da antenne installationer ikke omfatte SB afsnit 6 og man der kan trække kablerne hen over loftet
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. oktober 2007 - 22:41 #25
Tak!