Avatar billede hqst Nybegynder
25. oktober 2007 - 13:01 Der er 6 kommentarer

PHP Upload = forkert CHMOD

Hej Eksperter!

Jeg bøvler med et problem iht. Upload igennem et PHP script.

Jeg bruger en online editor, til at rette og opdatere en hjemmeside. Her i findes der en upload funktion. Den viker sådan set også fint nok men problemet er når man uploader en fil at så bliver rettigheder ændret til 600. I stedet for 755 som er optimalt.

Mit spørgsmål er så derfor : Kan man via PHH eller JS ændre CHMOD, altså rettigheden til noget andet?

Jeg forstår det nemlig ikke helt. Almindelige php upload scripts ligger bare filen op med de originale rettigheder. Og jeg kan ikke forstå hvorfor den skulle ændre rettighederne?

Har det måske noget med serveren at gøre?

Håber en kan hjælpe.

- hQ
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2007 - 13:13 #1
<ole>

"problemet er når man uploader en fil at så bliver rettigheder ændret til 600. I stedet for 755 som er optimalt." >> Vil det sige, du først selv har sat den til noget andet?

Har du prøvet at sætte CHMOD til 777, som er optimalt?  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede hqst Nybegynder
25. oktober 2007 - 13:27 #2
Hehe..

altså jeg havde en fil som  var 644 før den blev uploadet og efter upload var den 600.

Ved du noget om det er serveren der gør det eller er det noget med scriptet?
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2007 - 13:29 #3
Nåååå ... du kan ikke sætte den slags på klienten og forvente, det holder på serveren. Den slags egenskaber overføres ikke, men hører til på PC'en (klient eller server)
Avatar billede hqst Nybegynder
25. oktober 2007 - 13:30 #4
Så det vil sige at filen bare skal have den rigtige chmod før upload også burde der ikke være nogle probs?
Avatar billede hqst Nybegynder
25. oktober 2007 - 13:35 #5
Hov nej det giver jo ikke nogen mening.. hehe jeg er lige ved at prøve at teste det her igennem igen.. Men forstår ikke helt dit svar. Kan man ændre rettighederne ved upload?

- hQ
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2007 - 13:54 #6
Nej