Avatar billede hobit Novice
24. oktober 2007 - 23:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

automatisk dato til logbog

Jeg har brug for et vb-script som indsætter dags dato i næste tomme celle i en kolonne på et ark (kaldet:logbog), hver gang man genstarter regnearket.

Jeg er ved at lave et regneark til et aktiespil, hvor jeg godt ville have en automatisk logbog, som holder lidt styr på hvor tit de har åbnet regnearket. Den skal kun tilføje ny dato ikke flere af samme dato'er.

Jeg ved ikke så meget om macro'er, så jeg har også brug for anvisning til hvordan jeg knytter den til regnearket.

Håber nogen kan hjælpe mig.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. oktober 2007 - 23:41 #1
Prøv at indspille en makro, der indsætter en dato i en celle. Det kunne være en begyndelse.
Avatar billede supertekst Ekspert
25. oktober 2007 - 00:13 #2
Et bud:

Sub workbook_activate()                            'Udføres når filen åbnes
Dim idag As Date
    idag = Format(Now, "dd-mm-yy")                  'sætter dags dato

    ActiveWorkbook.Sheets("logbog").Activate        'aktivere logbog
    With ActiveSheet
        For ræk = 1 To 65000                        'tester celler
            If .Cells(ræk, 1) = idag Then
                Exit Sub                            'hvis dags dato mødes - afbryd
            Else
                If .Cells(ræk, 1) = "" Then        'hvis cellen er tom -
                    .Cells(ræk, 1) = idag          'indsæt dags dato
                    Exit Sub                        'afbryd
                End If
        Next ræk                                    'gentag gennemløbet, hvis ikke afbrudt
    End With
End Sub
Avatar billede hobit Novice
25. oktober 2007 - 08:56 #3
Dejligt med et bud - og ser ud til at kunne komme til at virke :)

(kan man få den til at skrive navnet på brugeren i cellen ved siden af?)

Men som jeg skriver ved jeg ikke rigtig hvordan jeg bruger det - kan du give lidt vejledning?
Jeg har højre-klikket på et af fanebladene - og klikket 'vis programkode'.
Dér har jeg kopieret teksten ind.
Jeg har også aktiveret macro'er.

Og når jeg går ind og beder om at afspille macro'en, så virker den helt efter hensigten.

Men den bliver ikke automatisk afspillet når regnearket bliver startet op, hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede supertekst Ekspert
25. oktober 2007 - 09:04 #4
Koden skal lægges ind på det ark, der hedder "Logbog"

Brugernavn kan godt lægges ind i kolonne B - med hvad hvis der er flere brugere, der anvender arket på samme dato?
Avatar billede supertekst Ekspert
25. oktober 2007 - 09:20 #5
Rem Version 2
Sub workbook_activate()                            'Udføres når filen åbnes
Dim idag As Date
    idag = Format(Now, "dd-mm-yy")                  'sætter dags dato
    bruger = Application.UserName                  'henter brugernavn

    ActiveWorkbook.Sheets("logbog").Activate        'aktivere logbog
    With ActiveSheet
        For ræk = 1 To 65000                        'tester celler
            If .Cells(ræk, 1) = idag Then
                Exit Sub                            'hvis dags dato mødes - afbryd
            Else
                If .Cells(ræk, 1) = "" Then        'hvis cellen er tom -
                    .Cells(ræk, 1) = idag          'indsæt dags dato
                    .Cells(ræk, 2) = bruger        'brugernavn
                    Exit Sub                        'afbryd
                End If
        Next ræk                                    'gentag gennemløbet, hvis ikke afbrudt
    End With
End Sub
Avatar billede hobit Novice
25. oktober 2007 - 11:05 #6
Tak, det virker helt efter hensigten.

De 200 point er dine! (skal jeg gøre noget for du får dem?)

Er der nogen steder man kan tage en lille kursus i VB-programering ala det her, og som ikke er for dyrt?

Tak for hjælpen
Avatar billede supertekst Ekspert
25. oktober 2007 - 11:36 #7
Selv tak.
Jeg lægger dette som svar og det skal du vælge og acceptere.

Med hensyn til kursus så er der på nettet flere muligheder - prøv at søge efter VBA-kurser eller VBA-tutorial - så vil du se, at der er mange muligheder.
Avatar billede hobit Novice
31. oktober 2007 - 16:06 #8
tak igen
Avatar billede supertekst Ekspert
05. november 2007 - 11:44 #9
Tak for points - regnskabet afsluttet..