Avatar billede slughead Nybegynder
24. oktober 2007 - 15:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

XML - SelectSingleNode

Hey...

Jeg har et xml-dokument:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
  <Report xmlns="DumpePct" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" Name="aName">
    <table1>
      <Detail_Collection>
...blah blah...
      </Detail_Collection>
    </table1>
  </Report>

Min kode ser ud som følger:

...
XmlDocument doc = new XmlDocument();
doc.Load(ms);

XmlNamespaceManager man = new XmlNamespaceManager(doc.NameTable);    man.AddNamespace("xmlns:xsi", "http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance");

XmlNode table1Node = doc.DocumentElement.SelectSingleNode("table1");
...

Overstående eksempel virker i .NET 2.0, men ikke i 1.1, hvor table1Node bliver null - hvorfor!?

Sagen er bare den, at det skal virke i 1.1 :P
Nogen forslag?
Avatar billede nielle Nybegynder
24. oktober 2007 - 15:59 #1
Prøv med:

XmlNode table1Node = doc.DocumentElement.SelectSingleNode("//table1");
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2007 - 16:15 #2
prøv istedet sådan her..

XmlNamespaceManager man = new XmlNamespaceManager(new NameTable());
man.AddNamespace("ns","http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance");
XmlNode table1Node = doc.SelectSingleNode("//ns:table1"),man);
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2007 - 16:16 #3
sidste linje fik en parantes for meget

XmlNode table1Node = doc.SelectSingleNode("//ns:table1",man);
Avatar billede slughead Nybegynder
24. oktober 2007 - 16:45 #4
Har prøvet begge overstående forslag.
samme fejl: "Object reference not set to an instance of an object"
Avatar billede slughead Nybegynder
24. oktober 2007 - 16:57 #5
ah!
Jeg har fået det løst - delvis ud fra kalp's forslag :)

pointen er, at der i mit xml-dokument er to namespaces, "DumpePct" og "xmlns:xsi"
Så er det muligt selv at vælge 'navn' på DumpePct, da denne er udefineret som sådan (kan sikkert forklares bedre, men pyt :P)

løsningen:

XmlNamespaceManager man = new XmlNamespaceManager(doc.NameTable);
man.AddNamespace("dump", "DumpePct");
XmlNode table1Node = doc.SelectSingleNode("//dump:table1",man);

og så kan jeg gå videre her fra...
XmlNode Detail_CollectionNode = table1Node.SelectSingleNode("//dump:Detail_Collection", man);
...
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2007 - 17:30 #6
Det var jo godt nok:)
Du er velkommen til at afslutte spørgsmålet ved selv at lægge svar:)
Avatar billede slughead Nybegynder
29. oktober 2007 - 13:32 #7
hmm... en ny problematik er dukket op... min xml ser nu ud som følger:

<report Name="blah">
  <pct>
    <collection>
      <elem>
        <elem_collection>
          <subelement/>
        </elem_collection>
      </elem>
      <elem>
        <elem_collection>
          <subelement/>
        </elem_collection>
      </elem>
      <elem>
        <elem_collection>
          <subelement/>
        </elem_collection>
      </elem>
    </collection>
  </pct>
</report>

koden:

this.namesp = doc.DocumentElement.Attributes["Name"].Value;
XmlNamespaceManager man = new XmlNamespaceManager(doc.NameTable);
man.AddNamespace("dump", namesp);

XmlNode pctNode = doc.DocumentElement.SelectSingleNode("//dump:pct", man);
XmlNode collectionNode = pctNode.SelectSingleNode("//dump:collection", man);

foreach (XmlNode elemNode in collectionNode.ChildNodes)
{
  //blah1
  ...
  XmlNode elemCollectionNode = XmlNode.SelectSingleNode("//dump:elem_collection", man);
  foreach (XmlNode currSubElemNode in elemCollectionNode.ChildNodes)
  {
    //blah2
    ...
  }

Jeg henter information ud (se //blah1) om elemNode for hvert element - denne information er god nok.
Når jeg så vil hente information ud om currSubElemNode (se //blah2), får jeg altid information om det første subelement, dvs, ikke om det pågældende - som jeg ønsker.
Jeg har debugget mig frem til at elemCollectionNode altid har samme indhold (det er sikkert samme objekt), så min teori er at linien

  XmlNode elemCollectionNode = XmlNode.SelectSingleNode("//dump:elem_collection", man);

.. er forkert.

Nogen forslag?
Avatar billede slughead Nybegynder
29. oktober 2007 - 13:52 #8
glemte lige at skrive, at xmlns i root element har samme værdi som Name-attributten.
Avatar billede slughead Nybegynder
29. oktober 2007 - 14:22 #9
(jeg skal lære at forsøge ordentligt selv inden jeg skriver her...)

Løsning:

XmlNode elemCollectionNode = XmlNode.SelectSingleNode("//dump:elem_collection", man); kan erstattes med:
XmlNode detailCollectionNode = currSchoolNode.ChildNodes[0];

Så virker det :)
Avatar billede slughead Nybegynder
29. oktober 2007 - 14:28 #10
(der gik noget galt med den paste...)

XmlNode detailCollectionNode = currSchoolNode.ChildNodes[0];

skulle selvfølgelig være

XmlNode elemCollectionNode= elemNode.ChildNodes[0];