Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 13:52 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Ikke-kopierbare fotos

Hej eksperter,

Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre, for at fotos på min hjemmeside ikke kan kopieres?

På forhånd tak.

De bedste hilsener
Mie
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:53 #1
Hvordan kopieres? Som at folk kan gemme dem?
Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 13:54 #2
- ja - f.eks. højreklik - Kopier - Gem som.
Kunne godt tænke mig at deaktivere denne funktion
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. oktober 2007 - 13:55 #3
Det kan ikke lade sig gøre, hvis du vise fotos så kan de kopiers
Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 13:56 #4
Jeg har selv været ude for det flere gange - og synes egentlig det ville passe mig på én af mine hjemmesider.
Avatar billede w13 Novice
24. oktober 2007 - 13:56 #5
Beklager Mie. Dit spørgsmål er nok det, der har været oppe at vende flest gange her på eksperten. Der er nogle små tricks, men bare din bruger ved en lille smule om internettet, kan de sagtens snyde.

Reglen er generelt, må folk ikke få fat i dine fotos, så læg dem ikke på nettet. =)
Du er dog altid beskyttet af loven om ophavsret, hvis du da ellers har Copyright til dine billeder. Så folk der kopierer dem, gør noget ulovligt. Ligesom folk der piratkopierer.
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:56 #6
Nej det kan du ikke gøre. Hvis din browser skal kunne have adgang til et billede, så kan de også gemme den ..
Avatar billede w13 Novice
24. oktober 2007 - 13:58 #7
Prøv at søge på Google efter: "Javascript disable rightclick images", så får du en masse poster. Første post indeholdt denne kode:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function right(e) {
var msg = "Sorry, you don't have permission to right-click.";
if (navigator.appName == 'Netscape' && e.which == 3) {
alert(msg);
return false;
}
if (navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer' && event.button==2) {
alert(msg);
return false;
}
else return true;
}

function trap()
  {
  if(document.images)
    {
    for(i=0;i<document.images.length;i++)
      {
      document.images[i].onmousedown = right;
      document.images[i].onmouseup = right;
      }
</SCRIPT>
</HEAD>

<BODY onLoad="trap()">
Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 13:59 #8
- jamen - kan disse små tricks oplyses?
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:59 #9
Dog kan man altid kigge i HTML-koden og finde url'en til billederne..
Avatar billede w13 Novice
24. oktober 2007 - 14:00 #10
Du kan også slå højreklik fra på hele siden:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.1">
<!-- Original:  Martin Webb (martin@irt.org) -->

<!-- This script and many more are available free online at -->
<!-- The JavaScript Source!! http://javascript.internet.com -->

<!-- Begin
function right(e) {
if (navigator.appName == 'Netscape' &&
(e.which == 3 || e.which == 2))
return false;
else if (navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer' &&
(event.button == 2 || event.button == 3)) {
alert("Sorry, you do not have permission to right click.");
return false;
}
return true;
}

document.onmousedown=right;
document.onmouseup=right;
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEUP);
window.onmousedown=right;
window.onmouseup=right;
//  End -->
</script>

Men du skal bare vide, at det kun stopper dem, der ved minimalt lidt om hjemmesider. Reelt set, ligger et billede på ens computer, når man ser det i browseren. Det er det, der kaldes cache. Så når dine brugere ser dine billeder, har de dem allerede liggende på deres pc.
Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 14:00 #11
w13 - det vil jeg da lige forsøge
Avatar billede w13 Novice
24. oktober 2007 - 14:01 #12
Der er en kvart million måder at snyde på. F.eks. som jeg nævnte i sidste indlæg, ved at finde sin cachemappe og kopiere billedet ud. =)
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:02 #13
Ja - du kan ikke stoppe det :)
Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 14:04 #14
Ja - ok - men jeg vil da lige forsøge w13's scripts.
Det er til min reborn-baby side - og man vil jo helst ikke kopieres ... vel?
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:08 #15
hvad er en reborn-baby side ? *-)
Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 14:10 #16
reborn baby er en kunstart
Avatar billede nva Praktikant
24. oktober 2007 - 14:10 #17
Her er også en slags 'beskyttelse' af dine billeder http://www.johnharrington.com/protectwebimages/imageprotect1.htm
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:12 #18
ahh...oki..
Avatar billede w13 Novice
24. oktober 2007 - 14:15 #19
Den ultimative løsning, hvis du f.eks. skal sælge billederne, er at lægge et vandmærke på billederne, der vises på nettet. Det kan man ikke rigtig gøre noget ved.
Avatar billede stone Forsker
24. oktober 2007 - 14:23 #20
Uanset hvilke teknikker man bruger så kan billeder kopieres, bare PSP som har funktionen "capture" hvor man markere det område som skal kopieres.

Som w13 pointerer så er vandmærke bedst og det kan lægges på så det ikke forstyrre billedet for meget. Husk at det skal fremgå på siden er billederne er beskyttet og at kopiering kan resulterer i et erstatningkrav. Så er det juridiske i orden og personen der kopiere kan ikke bagefter sige at "det stod der ikke noget om" i tilfælde af anmeldelse.
Avatar billede trav4u2 Novice
24. oktober 2007 - 14:28 #21
Som de andre er inde på kan du ikke forhindre at dine billeder kan kopieres.

Når jeg ellers gider :-), fjerner jeg også muligheden for højreklik, lægger et blank.gif over eller bruger meta til at indholdet ikke cache’s.

Men det bedste resultat får du, efter min opfattelse, ved at lægge et delvis gennemsigtigt vandmærke på kunststykkerne.

Ikke så markant at folk ikke gider se billedet men alligevel nok til at de ikke gider kopiere det med eks Print Screen.
Avatar billede nva Praktikant
24. oktober 2007 - 14:31 #22
Lægger et svar, som du bare afviser, hvis mit input ikke kunne bruges.
Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 14:47 #23
w13 - nr. 2 script kunne bruges - mange tak. Så er det lidt sværere bare at gemme fotos .... OG tekst. - Og det var det, som jeg ville ha'.
Selv om det alligevel kan kopieres af sådan nogle dygtige mennesker som jer - så er muligheden dog reduceret generelt .... for sådan nogle som mig ;-)

Tusinde tak til jer alle - jeg har 3 svar - men w13 skal have point'sene - hvis han vil lægge et svar.

Jeg er ked af at afvise svarene fra bufferzone, trav4u2 og nva - da I alle har bidraget så godt.  - Men det var trods alt w13's script, der løste problemet.

Tusinde tak til jer alle fra
Mie
Avatar billede w13 Novice
24. oktober 2007 - 14:53 #24
Ok. Godt du fik løst det. Men husk også at skrive det med copyright, så du er sikret. =)
Avatar billede mo- Juniormester
24. oktober 2007 - 15:04 #25
Ja - tak for rådet.
Avatar billede w13 Novice
24. oktober 2007 - 15:05 #26
Og tak for point.=)