Avatar billede speedpete Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:16 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Klasse eller lignende med fælles adgang til at skrive i Session

Jeg vil gerne samle mine kald til og fra Session ét sted (således at jeg kan foretage mig forskellige ting udover at skrive til Session)

Hvad er mulighederne? Det ser ikke ud til at man har adgang til Session fra objekter af egne klasser?
Så den eneste mulighed, jeg kan komme i tanke om er at lægge det i MasterPage?

public String DenValgtTing
    {
        get {
              return Session["DenValgteTing"];
            }
        set {
              Session["DenValgteTing"]=value;
              // evt. Profile.DenValgteTing = value;
            }
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2007 - 11:20 #1
Har du prøvet.

public object GetSession(string element)
{
  return Session[element];
}

public void SetSession(string element, object data)
{
  Session[element] = data;
}

eller noget i den stil i hvertfald.
dit eget virker af god grund ikke.
Avatar billede speedpete Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:30 #2
1. Nej, det har jeg ikke prøvet...  hvor ville du skrive disse metoder henne?
2. "dit eget virker af god grund ikke."?
Avatar billede neoman Novice
24. oktober 2007 - 11:31 #3
"Det ser ikke ud til at man har adgang til Session fra objekter af egne klasser?"

Jo, men så hedder det
HttpContext.Current.Session
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2007 - 11:36 #4
1. du kan kun gemme strings i din Session
2. app code mappen, jeg kan ikke huske om man kan sætte en using i toppen så du blot kan skrive Session, men ellers skal du gøre som neoman har skrevet og angive den fulde sti.
Avatar billede speedpete Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:41 #5
neoman... ok.

... lad mig lige forklare min situation:

Mine brugere logger sig ind og vælger et regnskab. Jeg skriver så til Session["regnskabID"] for at huske det fra side til side. Der er flere situationer, hvor Session["regnskabID"] kan ændre sig, så jeg har pt. kald til og fra Session liggende rundt omkring. Dem vil jeg gerne samle, fordi det er gået op for mig, at jeg også har brug for at kunne smide Session["regnskabID"] over i Profile, til næste gang brugeren logger ind. Deraf behovet for ét centralt sted at håndtere disse oplysninger.

Hvad er den smarteste måde?
Avatar billede neoman Novice
24. oktober 2007 - 11:55 #6
Så vidt jeg kan se, så ligger din profile ting også i httpcontext, så du kunne i princippet nøjes med profile'en og slet ikke kigge på session.

http://www.odetocode.com/Articles/440.aspx
Avatar billede speedpete Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:27 #7
ok, smid et svar.
Avatar billede neoman Novice
24. oktober 2007 - 12:39 #8
Ja ok. Bemærk kalp's  24/10-2007 11:20:49, hvor du får en metode til at gemme/hente hvad som helst i session, ikke blot en string, så jeg håber kalp også lægger svar.
Avatar billede speedpete Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:04 #9
Ja, lad os lige vente lidt på kalp... (hvordan deler man points?)

Men jeg forstår stadig ikke pointen med kalps metode. Jeg har altid troet at man bare kunne gemme et objekt i Session? Jeg ved godt at den kode jeg selv skrev begrænser mig til kun at bruge en string...
Avatar billede neoman Novice
24. oktober 2007 - 13:12 #10
Du kan godt gemme objekter , men kalp mente nok "med din property" - det kan han sikkert selv be-/afkræfte.

Points deles automatisk når flere lægger svar og du selecter alle. I dette tilfælde er det nok mest æren, da 50% af 0 stadig er 0 ! :)
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2007 - 13:12 #11
at dele 0 point til 2 personer er svært.
men du kan acceptere vores svar ved at markere begge navne i boksen helt nede i venstre hjørne (hold shit nede)
og tryk på accepter svar.

problem med din kode er at den kun tillader at du gemmer "string" objekter i din session.. min tager bare imod et objekt.. det kan være alt.
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2007 - 13:13 #12
yeps.. jeg mente blot hans properties var begrænsede:)
Avatar billede neoman Novice
24. oktober 2007 - 13:16 #13
enig med kalp ( at vi skal "holde shit nede" :)
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2007 - 13:30 #14
ha ha :D

shit happens:P
Avatar billede speedpete Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:42 #15
ok ok i får lidt mere end 0 hver :-)
Avatar billede speedpete Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:55 #16
... troede jeg... hvordan gør man?
Avatar billede neoman Novice
24. oktober 2007 - 13:57 #17
til venstre under funktioner mener jeg er der noget "ændr points"