Avatar billede snigeren Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

session bøvl!

Jeg har i min login.html følgende:

Form med 2 felter user/pass. som bliver sendt til login.php

i min login.php har jeg følgende:

<?PHP
include("../db.php");

$cxn = @ConnectToDb($dbServer, $dbUser, $dbPass, $dbName);

session_start();
$username = $_POST['username'];
$password = md5($_POST['password']);

$query = "select * from users where username='$username' and password='$password'";

$result = mysql_query($query);

if (mysql_num_rows($result) != 1) {
$error = "Bad Login";
    include "login.html";

} else {
    $_SESSION['username'] = "$username";
    include "index.php";
}

?>

index.php er som følger:

include("../db.php");

$cxn = @ConnectToDb($dbServer, $dbUser, $dbPass, $dbName);

session_start();

if ( empty( $username ) ) {

    print "Please login below!";

    include 'login.html';

} else {
//resten af sideindholdet

Når jeg så åbner index.php includerer den godt nok login.html/login.php men jeg får også følgende fejl:

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /var/www/.../e_shop/admin/index.php:2) in /var/www/.../e_shop/admin/index.php on line 16

line 16 er så der hvor session_start(); kommer

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede 0xffff Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:37 #1
Din session_start(); SKAL være den første linie.
Avatar billede jgivoni Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:47 #2
Den skal ikke nødvendigvis være den første linie i skriptet, den skal bare kaldes FØR der er outputtet noget.

Problemet opstår som regel af at der er noget whitespace (mellemrum eller linieskift) før eller efter <?php ... ?> i en af de inkluderede filer.

Jeg ville checke db.php og sørge for at ?> er det sidste der er i den fil.
Avatar billede jgivoni Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:48 #3
Men selvfølgelig, hvis session_start kaldes inden include er du nok også ude over det problem...
Avatar billede dkfire Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:54 #4
Problemet ligger nok mere i at du i din index.php på linje 2 udskriver noget til browseren.
Du må, som de andre også gør opmærksom på, ikke have skrevet noget til browseren før du kalder session_start(). Den nemmeste løsning vil være at ligge session_start() i din index.php.
Avatar billede snigeren Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:29 #5
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

den linie gør i hvert fald at jeg får error... er den egentlig vigtig? og i så fald kan jeg ikke bare smide den lidt senere eg. lige inden <html>?
Avatar billede dkfire Nybegynder
22. oktober 2007 - 15:03 #6
Den linje er vigtig for din html, men det er html og derfor skal det først skrives til browseren efter session_start().
Og ja linjen skal være lige før <html>.
Avatar billede snigeren Nybegynder
22. oktober 2007 - 16:45 #7
Ok tak =)

Øhm 0xffff kom jo egentlig først så smid et svar 0xffff =)

Men allesammen tak.
Avatar billede 0xffff Nybegynder
22. oktober 2007 - 16:52 #8
svar