Avatar billede allan-holm Praktikant
22. oktober 2007 - 11:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

sammenligne poster i et arry

Hvordan kan jeg sammenligne de forskellige poster i et arry?

Hvis den f.eks finder 2 der hedder æbler. skal den skrive en fejlmeddelse.

frugtliste = "æbler, æbler, bananer, appelsiner, citroner"

på forhånd tak
Avatar billede softspot Forsker
22. oktober 2007 - 11:50 #1
Du kan sortere dem og så sammenligne med "naboen" i listen. Til sortering kan du f.eks. bruge bubblesort eller en anden passende algoritme (alt efter hvor mange data dit array indeholder).
Avatar billede nielle Nybegynder
22. oktober 2007 - 11:54 #2
Her er den helt naive måde at vise det på:

frugtliste = "æbler, æbler, bananer, appelsiner, citroner"
frugtlisteArr = Split(frugtliste, ", ")

For idx1 = LBound(frugtlisteArr) To UBound(frugtlisteArr)
    For idx2 = idx1+1 To UBound(frugtlisteArr)

        If frugtlisteArr(idx1) = frugtlisteArr(idx1) Then
            Response.Write "FEJL: ordet '" & frugtlisteArr(idx1) & "' er en dublet."
            Response.Write " Position: " & idx1 & " og " & idx2 & "<br>"
        End If

    Next idx2
Next idx1

Men en sortering først, som softspot foreslår, vil du kunne give meget mere detaljerede oplysninger.
Avatar billede allan-holm Praktikant
22. oktober 2007 - 12:07 #3
Tusiend tak, det var lige det jeg kunne bruge

Allan
Avatar billede softspot Forsker
22. oktober 2007 - 12:07 #4
Mine bekymringer gik mest i retning af performance ved lidt større lister, men på den anden side, så skal sorteringen jo lige gennemføres først og med bubblesort er det jo nogenlunde samme belastning som at søge, som du foreslår nielle... :-)
Avatar billede nielle Nybegynder
22. oktober 2007 - 16:15 #5
allan-holm, hvorfor tog du selv pointene på denne her?
Avatar billede allan-holm Praktikant
22. oktober 2007 - 19:14 #6
beklager, det var en fejl, det er første gang jeg er her, hvordan kan jeg gøre det godt igen?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:45 #7
Jamen så velkommen til, og denne her er på huset :^)

Og tjek lige denne her uofgficielle FAQ:

http://www.expfaq.dk/