Avatar billede ahrensberg Nybegynder
22. oktober 2007 - 09:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Søgning i AD

Hej alle

Jeg sidder og skal trække en liste af computere i en bestemt OU i AD via en ASP.NET side skrevet i C#. Jeg har prøvet på alle mulige måder nu, men kan ikke rigtig få det til at fungere.

Så hermed... hvordan gøres dette?
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:15 #1
Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at lave følgende VB-udtræk i C#:

    Dim objContainer, objObject

    objContainer = GetObject("LDAP://OU=SERVERS,DC=DOMAIN,DC=NET")
    For Each objObject In objContainer
        Response.Write(objObject.Name & "<br />")
    Next
    objContainer = Nothing
Avatar billede drean Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:19 #2
Du kan søge med et filter i en DirectorySearcher på:

samaccounttype=805306369

Også kan du søge i den OU du står i, f.eks:

        try
        {
            DirectoryEntry objOUEntry = new DirectoryEntry("LDAP://<MIN STI i LDAP FORMAT>", "brugernavn", "password");

            DirectorySearcher Search = new DirectorySearcher(objOUEntry);
            Search.Filter = ("((samaccounttype=805306369))");
            Search.SearchScope = SearchScope.Subtree;
            Search.Sort.PropertyName = "cn";
            SearchResultCollection Result = Search.FindAll();

            foreach (SearchResult computer in Result)
            {

                DirectoryEntry objComputer = computer.GetDirectoryEntry();
                Response.Write(objComputer.Properties["cn"].Value.ToString() + "<br />");
            }
        catch (Exception ex)
        {
            Response.Write("<pre>");
            Response.Write(ex.ToString());
            Response.Write("</pre>");
        }
Avatar billede drean Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:21 #3
Det stykke kode du har postet viser alle entries i OU Servers, den jeg har lavet søger hele OU plus "sub OU's", og lister kun computere. Hvis du fyrer ovenstående af i roden på dit AD, så vil den liste alle computere.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:43 #4
Helt perfekt!

Hvad står search-filteret for hvad er det searchscopen gør? "Sub OU's" er nemlig med i udtræket selvom denne ikke er sat.

Hvordan kan jeg desuden se hvilket OU hver enkelt computer ligger i?
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:43 #5
... f.eks. noget lignende: objComputer.Properties["ou"]??
Avatar billede drean Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:50 #6
Du skal nok sætte search scope til SearchScope.OneLevel, hvis du ikke vil have den køre igennem dine "sub OU's"...

Du kan bruge objComputer.parent til at få fat i det OU computeren ligger i, f.eks udskriver følgende LDAP pathen til det OU computeren ligger i:

Response.Write(objComputer.Parent.Path.ToString());
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
22. oktober 2007 - 11:18 #7
Takker, og til sidst, hvad var det så "samaccounttype=805306369" stod for?
Avatar billede drean Nybegynder
22. oktober 2007 - 11:33 #8
Der er grupper, der er et typenummer for hver type i AD'et :)
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:19 #9
Jamen jeg takker mange gange! :o) Du får hermed point... ;o)
Avatar billede drean Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:17 #10
Takker for point :)