Avatar billede djthomas Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor indsættes der ikke noget i databasen?

Jeg har lavet mig denne lille methode, som jeg selv synes ser rigtig nok ud, men hvorfor blir data'en ikke opdateret i db?

protected bool updateEntry()
    {
        SqlConnection cn = new SqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings["blogConnectionString"].ConnectionString);
        cn.Open();

        SqlCommand upd = new SqlCommand("UPDATE entries SET title = @title, publish = @publish, text = @text WHERE id = @id", cn);

        upd.Parameters.Add("@title", SqlDbType.VarChar);
        upd.Parameters.Add("@text", SqlDbType.Text);
        upd.Parameters.Add("@publish", SqlDbType.Int);
        upd.Parameters.Add("@id", SqlDbType.Int);

        upd.Parameters["@title"].Value = titleInput.Text;
        upd.Parameters["@text"].Value = textInput.Text;
        upd.Parameters["@publish"].Value = publishInput.SelectedValue;
        upd.Parameters["@id"].Value = Request.QueryString["id"];

        int result = upd.ExecuteNonQuery();

        cn.Close();

        if (result == 1)
        {
            return true;
        }
        else
        {
            return false;
        }
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:55 #1
Den mest nærligende mistanke er at der ikke er noget i din:

Request.QueryString["id"];

når du kalder updateEntry().
Avatar billede djthomas Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:12 #2
Det har jeg lige tjekket og der er der noget i min querystring
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:14 #3
Hvordan kommer du til den side hvor du kalder updateEntry() - er det ikke ved at submitte en form?
Avatar billede djthomas Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:18 #4
Jo det gør jeg når jeg klikker på en knap, som har denne code-behind:

protected void btnSubmit_Click(object sender, EventArgs e)
    {
        if(inputAction.Value == "update")
        {
            if(updateEntry())
            {
                statusLbl.Visible = true;
                statusLbl.Text = "Entry er updateret korrekt!<br /><br />";
            }
        else if(inputAction.Value == "create")
        {
            if (insertEntry())
            {
                redirectAndClear("Din entry er sat korrekt ind!");
            }

Jeg har også debugget mig frem til at inputAction.Value faktisk er "update" og jeg har tjekket at jeg kommer ind i updateEntry metoden
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:22 #5
Hvor kommer id så fra?
Avatar billede djthomas Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:25 #6
Fra min url .../entry.aspx?id=8
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:30 #7
Så du klikker på et link med id'et.
Kommer til siden med formen og knapperne.
Og trykker på submit-knappen som så fyre sin btnSubmit_Click().

Korrekt forstået
Avatar billede djthomas Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:33 #8
Yeps - jeg har også prøvet at skrive Respone.Write(Request.QueryString["id"]); og så skriver den 8 på skærmen
Avatar billede kalp Novice
21. oktober 2007 - 22:34 #9
og 8 findes i db'en ? :D
Avatar billede djthomas Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:35 #10
yeps
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. oktober 2007 - 22:38 #11
Du henter ikke data ind fra tabellen i Page_Load inden btnSubmit_Click kaldes?
Avatar billede kalp Novice
21. oktober 2007 - 22:38 #12
prøv at køre din sql uden parameters.. og tjek også med din debugger, at alle parameters har en værdi.. måske er nogle af felterne i db'en sat til ikke at kunne modtage null

tænker primært på denne..

upd.Parameters["@publish"].Value = publishInput.SelectedValue;

burde måske være

upd.Parameters["@publish"].Value = publishInput.SelectedItem.Value
Avatar billede nielle Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:39 #13
Er du sikker på at updateEntry() rent faktisk bliver kaldt? Der skal jo være opfyldt at inputAction.Value == "update" før at det sker.
Avatar billede djthomas Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:50 #14
>>erikjacobsen - Jo det gør jeg - der flyder jeg jo data i mine formular felter, så deres values er sat til at jeg klikker på btnSubmit_Click
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. oktober 2007 - 22:53 #15
Det kan vist forstås på flere måder. Det kan mit spørgsmål nok også. Mere direkte: du bruger ispostback korrekt?
Avatar billede djthomas Nybegynder
22. oktober 2007 - 18:18 #16
erikjacobsen >>> Det var jo lige det der var galt - jeg har nu læst lidt om hvad postback er og det var selvfølgelig det som var galt. Svar og du får point
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. oktober 2007 - 20:13 #17
Nej tak, jeg samler slet slet ikke på point.
Avatar billede djthomas Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:52 #18
oki så - men et tak skal du nu alligevel ha