Avatar billede nemezis Nybegynder
10. juni 2001 - 00:04 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

CSS - Table?

Yo!

Jeg har lavet en side i Html 4.01 strict... Og det er jo fedt nok.

Men jeg har et TABLE, som jeg skal have centreret. Normalt ville jeg gøre sådan:
<TABLE border=\"0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" summary=\"\" width=\"780\" align=\"center\">

Det må man bare ikke i strict. Der er nemlig ikke noget, der hedder \'align\'. Hvad gør man så? Style :-)

<TABLE border=\"0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" summary=\"\" width=\"780\" style=\"align: center\">

Det virker bare ikke! Der er nemlig ikke nogen align attribute i CCS 1/2... Har også prøvet med \'text-align\'.

Har i nogen forslag til en løsning på dette problem?

PS: Jeg kan heller ikke bruge <DIV align=\"center\"> eller <CENTER> i strict :-(.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. juni 2001 - 00:08 #1
du putter attributen på TD\'en!
Avatar billede repsac Nybegynder
10. juni 2001 - 00:09 #2
Gør din tabel 100% bred og align indholdet af din td til center i stedet ...
Det er vel umiddelbart den nemmeste løsning(?)
Avatar billede fomse Nybegynder
10. juni 2001 - 00:09 #3
Hva´ er der galt med <DIV align=\"center\">?

Fomse:-)
Avatar billede netsrac Praktikant
10. juni 2001 - 00:11 #4
html 4.01 strict, så brug <CENTER> og </CENTER>
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. juni 2001 - 00:11 #5
repsac :

De 100% er vel irrelevante?
Avatar billede netsrac Praktikant
10. juni 2001 - 00:12 #6
Hva ikke bruge i center i strict ?

Hvad så med <P ALIGN=\"center\"> ??
Avatar billede webmasterdk Praktikant
10. juni 2001 - 00:13 #7
hvad er strict??
Avatar billede repsac Nybegynder
10. juni 2001 - 00:13 #8
=>azzer:
Ideen er vel at få noget indhold på en side centreret ... Du kan sagtens centrere indholdet af en td. Derfor behøver indholdet ikke være centereet i forhold til siden ... kan du følge mig?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
10. juni 2001 - 00:13 #9
<div style=\"text-align:center; width:100%\">
<table>indhold</table>
<div>

Ikke testet !
Avatar billede fomse Nybegynder
10. juni 2001 - 00:14 #10
Eller hvad med denneher:

<style type=\"text/css\">
DIV {
text-align: center;
}
</style>

Fomse:-)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. juni 2001 - 00:16 #11
repsac : Jamen det er skam ikke det han spørger om :o)

Han har jo lavet den 780 bred, hvilket jo nok er fordi han  vil tilpasse den til 800*600.

Dertil vil jeg lige sige at 760 skulle være den bredde der passer 100% til 800*600.
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
10. juni 2001 - 00:18 #12
En mulighed:

<div style=\"width:100%;text-align:center;\">
<table>
<tr>
<td></td>
</tr>
</table>
</div>

En anden mulighed:

<table style=\"margin-left:auto;margin-right:auto;\">

Men svjh understøtter IE ikke denne sidste mulighed - prøv det lige af.

Mvh
Jonas, www.html.dk
Avatar billede repsac Nybegynder
10. juni 2001 - 00:21 #13
=>azzer: Det er jo ikke fedt hvis han så ser den i 1024x768 ...
Det handler vel om noget der skal centreres ... Hvis det endeligt kun må være x antal px bredt kan han jo bare gøre som følger:
<table width=\"100%\">
<tr>
    <td width=\"*\">
    </td>
    <td width=\"760\" align=\"center\">Indholdet der vil blive centreret uanset størrelsen på siden ...
    </td>
    <td width=\"*\">
    </td>
</tr>
</table>
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. juni 2001 - 00:24 #14
azzer :

Jo det er mægtig fint! Det er ikke for sjov at de fleste sider er lavet med 760 i bredden.
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
10. juni 2001 - 00:31 #15
azzer wrote:
> Dertil vil jeg lige sige at 760 skulle være
> den bredde der passer 100% til 800*600

Det holder bare ikke i virkeligheden:

http://www.html.dk/artikler/00025/

Prøv at kigge på de to figurer med alle prikkerne, og træk en streg ved 760 pixels !!!

Læs evt. mere om emnet her:

http://www.si.dk/netsteder/artikler/skaerm/
http://www.webreview.com/2001/03_16/webauthors/index01.shtml
http://evolt.org/article/Real_World_Browser_Size_Stats_Part_II/20/2297/index.html
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. juni 2001 - 00:49 #16
jonas:

Øhm...  760 passer altås til 800*600. Opløsningen er jo ikke længere 800*600 hvis brugere n har ICQ og lign åben og så noget. Det er brugerens valg om han vil det og det er umuligt at forudse.

Man kunne også godt vælge 600 som fast bredde. Grunden til at jeg ikke vælger 100% er fordi man så ikke har styr på siden.

Hvis en af de sider jeg laver ikke er pæn i stor opløsning så laver jeg en speciel version til stor størrelse.

Jeg sidder selv på 1600*1200.
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
10. juni 2001 - 01:09 #17
Azzer >> Øhm...  760 passer altås til 800*600.

I teorien måske, men altså ikke i praksis. Det er jo netop \"myten om 800x600\", som spøger blandt mange webdesignere.

Pointen med de links jeg gav dig er jo, at man skal forholde sig til virkeligheden - ikke en teoretisk udregning af hvor meget plads man har i en ideel situation.

Jeg vil godt medgive dig at det stiller større krav at designe med 100% bredde - men jeg vil samtidig vove den påstand, at det er det mest brugervenlige.

Jeg bruger også en meget høj skærmopløsning og har en rigtig god skærm - men det er langt fra alle, som er så priviligerede som os ;-)

Mvh Jonas
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. juni 2001 - 01:34 #18
Jonas :

Det jeg mener med at jeg sidder på 1600*1200 er at mange sider er ret små, men alle sider i 100% de er SÅ grimme fordi de bliver fuldstændig flade. Her er repsac\'s side et godt eksempel.

Fast opløsning er efter min mening suverrænt det bedste og det behøves ikke være 760. Det er blot mit valg fordi jeg mener at folk der sidder i 640*480 må leve med at få en vandret scroll.
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
10. juni 2001 - 02:35 #19
OK! Hvis du kører med maksimeret browservindue i 1600x1200 virker 100% sidebredde nok lige voldsomt nok ;-)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. juni 2001 - 02:38 #20
jonas :

Så skulle du have set det da jeg kørte i 2048*1536 ;o)
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
10. juni 2001 - 02:46 #21
Heftigt!
Avatar billede sukos Juniormester
10. juni 2001 - 08:50 #22
<table width=\"100%\" cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" border=\"0\"><tr>
<th><TABLE border=\"0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" summary=\"\" width=\"780\"><tr>
<td>din tabel</td>
</tr></table></th>
</tr></table>
Avatar billede nemezis Nybegynder
10. juni 2001 - 12:43 #23
Der var ikke rigtigt noget af det, der virkede efter hensigten :-(

Desuden virker det ikke ordentligt i Netscape, så jeg går bare tilbage til loose....