Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 14:47 Der er 37 kommentarer

Alle krypteringer?

Hej eksperter..

Kan i nævne mig alle krypteringer der findes (altså nu mener jeg de populære af dem)
Jeg kender kun disse 4
MD4, MD5, SHA-7 og Base64.. er der flere?
Vær venlig at skriv så mange som muligt!

Tak
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. oktober 2007 - 14:57 #1
Ingen af dem er krypteringer. MD4, MD5 og SHA-1 (der er ikke noget der hedder SHA-7) er alle hashing-funktioner, mens Base64 er en encoding - dvs. det er samme data, blot udtrykt på en bestemt måde.

Krypteringer er ting som Blowfish, DES (og den meget nært beslægtede Triple DES), AES, etc. En kryptering er en algoritme hvorfra man kan kryptere noget, som så ikek kan dekrypteres uden at kende den nøgle der blev brugt. Hashing er altid en-vejs, mens encoding ikke kræver nogen nøgle.

Sagt på anden måde - hvad er det du reelt vil kende algortimer til?
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 15:01 #2
Okay vil så ikke lige kende det der algortimer, så hellere encodning eller hashing funktioner..
Avatar billede sjh Nybegynder
20. oktober 2007 - 15:05 #3
Her er nogle stykker..

men om MD4, MD5, SHA-7 er en kryptering kan jo diskoteres.. ??

DSA, AES, ESP, RC4, RC5, RSA, 3DES, SSL v3/TLS, Blowfish
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 15:42 #4
okay tak

ablmfk - abfmchfb
acfmdk - apdleqp
acdgcc - akbhoqaj
acdhbi - akfameic
acfjhf - amfqqnc
abici - ajamamq
amefb - aemqhgpi
abddmj - agjnpfq
ahjle - afeiaa

nogle der kan give mig navn på ovenstående kryptering?
det læses sådan her
krypteret - ukrypteret
Avatar billede tjacob Juniormester
20. oktober 2007 - 18:01 #5
Det er da umuligt sådan ved bare at kigge på en kryptering, at vide hvilken algoritme der er brugt. (Hvis det var muligt, så var den godt nok ikke meget værd!!)

De nævnte algoritmer (kald du det bare encoding eller hashing) er avancerede matematiske modeller, som det er umuligt at reetablere uden meget kraftige computere.

Det er dog tankevækkende at alle de strings du skriver; både ukrypterede og krypterede strings begynder med "a". Det tyder på at det er en eller anden amatør kodning, og ikke en regulær kryptering.

Desuden kan den krypterede text ALDRIG være kortere end den originale plaintext, så der er helt klart noget galt med dine eksempler. I 'rigtig' kryptering, som f.eks. 3DES eller RC5 som sjh nævner, er det ikke usædvanligt at den krypterede text fylder det dobbelte eller mere af den originale plaintext.

ajamamq (ukrypteret) kan aldrig blive til abici (krypteret). -Der mangler simpelthen nogle Bytes! -Men du byttede måske om på krypteret og ukrypteret?
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 18:51 #6
Det kan godt være at jeg byttede om der, jeg er ikke helt sikker på det..

Men det er sådan når jeg connecter til den så spørger den om det første (ablmfk) og så på en eller anden måde fra siden eller klienten får den svaret "abfmchfb" tilbage, og jeg kan ikke rigtig løse hvordan.. kan det være andet end kryptering/encodning eller alt det der?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
20. oktober 2007 - 18:58 #7
jaaaaaaamen > k3bnfo

jaaaaaaamen er nu krypteret med min egen algoritme, og fylder mindre. Så aldrig er så meget sagt
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:05 #8
Så har du samtidigt blandet komprimering ind i billedet (hvilket er ENDNU en mulighed). Kryptering alene vil altid resultere i et resultat der er mindst lige så langt som inputtet.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:17 #9
Det er jo en del af krypteringsalgoritmen, så jeg vil tillade mig at kalde det kryptering
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:29 #10
Nu er jeg altså ved at blive lidt forvirret :-P

Gammelhat - du kalder det en kryptering
pidgeot - du kalder det komprimering
JEG derimod, kaldet det fremover bare "koden"

jeg er ikke så intereserret i hvad det er osv. bare .. er det muligt at få "dekrypteret" med visual basic?
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2007 - 20:35 #11
<ole>

gammelhat >> Kryptering og komprimering er to forskellige ting.

Dit numsehul (for nu at sige det pænt) er en uadskillelig del af dig - men jeg går udfra, vi godt kan blive enige om, du ikke er et 'numsehul' af den grund?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede riversen Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:38 #12
sjh: nej, det kan ikke diskuteres... det er ikke kryptering ;)
Avatar billede gammelhat Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:46 #13
ja, kryptering og komprimering er to forskellige ting, men derfor kan de vel godt kombineres til en fælles algoritme. Jeg har bl.a. skjult i algoritmen hvor mange gange tegnet efter tallet skal gentages
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:49 #14
hey psst.. det er mig i skal hjælpe :-P
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2007 - 20:51 #15
Enig med riversen! En kryptering er _altid_ reversibel - hvilket betyder, at du kan finde den oprindelige streng udfra den krypterede og en nøgle. Det kan man ikke med en hash.
Til gengæld har min omgangskreds flere gange påpeget, man kan blive lettere kryptisk af 'hashing' ... men det er en helt anden snak  :D

gammelhat >> Jamen, så er det heller ikke en kryptering, men en kombination af kryptering og komprimering  :)
Avatar billede riversen Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:55 #16
olebole: hvis hashing var kryptering, så havde man vist også fundet verdens bedste komprimering... tænkt bare hvor stor en tekst man kan køre gennem md5 og så få det output man nu får, og så køre den tilbage igen.
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 21:01 #17
er der ikke nogle der kan svare mig på mit spørgsmål?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2007 - 21:03 #18
Du har fået svaret: "Det er da umuligt sådan ved bare at kigge på en kryptering"

Problemet med komprimering, er at ikke alt kan komprimeres, men sommetider kommer til at fylde mere.
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 21:06 #19
ja, men ser du.. det er muligt at dekryptere den eller noget i retningen for at komme ind.. det er jeg sikker på. for det er der nogle der har gjort før.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2007 - 21:10 #20
Nej, det ser jeg ikke. Det du viser os behøver ikke have en mere med kryptering at gøre end en fynbo har at gøre med kænguruer. Det kan være et opslag i en tabel med faste tekster.
Avatar billede nielle Nybegynder
20. oktober 2007 - 21:11 #21
Der bliver ellers kørt godt rundt i begreberne her...

Skal vi lige starte med at sætte to begreber på plads. Der er noget som hedder ”kryptering”, og der er noget som hedder en ”envejs-hash” (elletr blot ”hash”). Pudsigt nok bliver de ofte forvekslet med hinanden selvom der er tale om to forskellige begreber og med forskellige formål:

Kryptering – kan dekrypteres.
Envejs-hash – kan ikke dekrypteres. Man kan kun finde værdien før via brute-force, og selv da er der ingen garanti for at man har tid nok til at vente på at computeren bliver færdig eller at det er det rigtige resultat man har fundet bagefter.

De nævnte MD4, MD5 og SHA-1 er envejs-hash algoritmer. Listen er ikke udtømt med dem.

Og...

De nævnte DSA, AES, ESP, RC4, RC5, RSA, 3DES, SSL v3/TLS, Blowfish er krypterings algoritmer. Listen er ikke udtømt med dem.

Der er ikke nogen logisk lov som siger at en krypteret værdi altid er længere end den oprindelige værdi. Dette er dog gældende for alle de nævnte krypterings algoritmer.

Eksemplerne listet i 20/10-2007 15:42:01 er helt klart ikke resultatet af en af de nævnte krypterings-algoritmer, og jeg vil give tjacob ret i så meget som at den ser hjemmelavet ud. Hvis dette er tilfældet så kan vi sidde og gætte nok så meget på hvilken officiel algoritme det er.

Men selv hvis vi viste at 20/10-2007 15:42:01 var resultatet af en rigtig krypterings algoritme, og vi endda havde fået at vide hvilken en det var, så var vi ikke kommer løsningen meget nærmere af den grund.

Uden et kodeord kan vi nemlig ikke bruge den viden til at dekryptere beskeden med.

Så kunne vi jo selvfølgelig begynde at gætte på kodeord, men den nævnte krypterings algoritmer har alle sammen nøgle-længder som ligger langt ud over hvad min tålmodighed strækker til.
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 21:15 #22
nielle - tak for et svar der fik vendt op og ned på det hele.. nu forstår jeg det hele igen.. tak :-)

men som erikjacobsen siger så kunne det jo godt være en masse tabeller.. så erik, foreslår du så at jeg skal gemme alle dem jeg kan få og så bruge dem til at "komme ind" ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2007 - 21:16 #23
Nej, det foreslår jeg ikke. Jeg ved ikke hvad du har gang i.
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 21:16 #24
nej okay, men det kunne bruges?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2007 - 21:17 #25
Jeg ved ikke hvad du har gang i. Jeg ved ikke hvad der kunne løse dit problem. Jeg ved ikke hvad dit problem er. Jeg ved ikke hvad 3+3 er.

;)
Avatar billede deix Nybegynder
20. oktober 2007 - 21:19 #26
Haha okay det er så iorden jeg giver det sgu bare et forsøg..

Så jeg vil sige sådan i har alle fortjent mindst 100 point værd af jer der ligger svar.

tak for jeres hjælp!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2007 - 21:21 #27
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede nielle Nybegynder
20. oktober 2007 - 21:25 #28
Springer over på denne her, men ellers tak for tilbudet. :^)
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2007 - 22:15 #29
deix >> jeg kan ikke rigtig få øje på det, der blev vendt op og ned på ... tværtimod!
For mig at se, var nielles kommentar blot en anelse uddybet sammenfatning af resten - og det absolut ikke sagt for at nedgøre eller diminuere nielle eller hans indlæg  :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2007 - 23:32 #30
Et par yderligere kommentarer:

* SSL & TLS er ikke krypterings algoritmer men protokoller som kan bruge
  flere forskellige krypterings og hash algoritmer (hvoraf de fleste er
  nævnt her)

* der er ikke nogen principiel grund til at en krypterings algoritme ikke
  kan komme ud med kortere data (det er åbenlyst at p.g.a. reversibiliteten
  kan den ikke komme ud med kortere data for alle input)

  men alle krypterings algoritmer jeg kan huske leverer dog data i samme længde
  (dog evt. padded til multipla af N bytes)

* både 3DES og RC5 leverer også data i samme længde (ofte padded til multipla af 8)

  hvis de fylder meget mere er det fordi resultatet er base64 encoded eller hexificeret

* det er ikke en egenskab ved hashing at man kun kan finde collisions ved brute force - det er
  en egenskab ved en god hashing algoritme
Avatar billede fizz Nybegynder
25. oktober 2007 - 23:36 #31
caesar kryptering er den sejeste :P især i håndskreven version på toiletrulle...
Avatar billede riversen Nybegynder
26. oktober 2007 - 07:37 #32
jeg har fået fortalt, at i Caesars tid (mener jeg), da barberede man håret af slaverne, skrev en besked på skalden og lod håret gro ud igen for derefter at sende dem afsted og så håbede man på de nåede helskindede frem til modtageren. Men en noget langsommelig affære må man sige.
Avatar billede nielle Nybegynder
26. oktober 2007 - 08:28 #33
Cæsar kryptering:

http://en.wikipedia.org/wiki/Caesar_cipher

er en almindelig substitutionskode, hvor man blot udskifter hvert bogstav med det som ligger tre pladser længere henne i alfabetet.

Når fizz snakker om en køkkenrulle, drejer det sig nok om en anden kode fra samme tid. Den blev brugt til at sende beskeder rundt mellem de forskellige romerske legioner:

Man rullede en lang strimmel papir (eller hvad de nu brugte den gang) rundt om en stav sådan at den dækkede hele staven i dens længde i en spiral. Derefter skrev man sin besked, ukrypteret, i stavens længderetning, dvs. vinkelret på strimlen. Derefter rullede man strimlen af igen og sendte den til den der skulle have beskeden. Vedkommende havde selv en stav med samme diameter, hvor han kunne rulle strimlen på og derved læse beskeden. Uden ar have en stav med eksakt samme diameter var det naturligvis svært at "dekryptere" beskeden.

Den med at barbere hovedet på en tjener/slave er så vidt jeg ved af græsk oprindelse og handlede mere om en engangsbesked.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2007 - 15:05 #34
Avatar billede fizz Nybegynder
26. oktober 2007 - 20:34 #35
nogle brugte også koniske ruller til deres beskeder! dekrypter den :-P
Avatar billede sjh Nybegynder
30. oktober 2007 - 11:04 #36
Jeg springer også point over..
Avatar billede olebole Juniormester
31. oktober 2007 - 14:19 #37
- og brugen af komiske ruller må så være forgængeren for undergrunds tegneserien ... eller(?)  =)