Avatar billede montago Praktikant
18. oktober 2007 - 12:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Charset : ASP "UTF-8" ikke det samme som ASPX UTF-8

jeg har lavet 2 ASP test sider for at kunne få forskellige charset til at virke...

via Notepad har jeg:
Gemt den ene med UTF-8 og laver Response.Charset = "UTF-8"
Gemt den anden i ANSI

begge sider har hhv.
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
og
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

min ASPX side henter via WebRequest disse 2 sider og viser dem som ISO-8859-1 (Encoding.Default)

de 2 sider indeholder følgende:
--------------------------------------------------------------
    <table>
    <%
    For A=0 to 255 step 1
        Response.Write "<tr><td>" & A & "</td><td>%" & hex(A) & "</td><td>" &_
            chr(A) & "</td><td>" & server.htmlencode(chr(A)) & "</td></tr>"
    Next
    %>
    </table>
--------------------------------------------------------------

for at se om alle tegn kommer igennem...

på min ASPX side var jeg nødt til at gøre følgende for at iso-8859-1 siden blev vist korrekt:

Encoding enc = Encoding.Default;
if (objWebResponse.CharacterSet.ToLower().Equals("iso-8859-1"))
    enc = Encoding.Default;
else
    enc = Encoding.GetEncoding(objWebResponse.CharacterSet);
StreamReader objStreamReader = new StreamReader(objStream, enc);

idet iso-8859-1 åbenbart ikke genkendes korrekt af GetEncoding :( ???

okay !! - så langt så godt !

nu er mit problem så at UTF-8 siden, kun viser Tegn 1 til 127 og resten er '?' Hvilket jeg ikke fatter en bjælle af - det samme er tilfældet hvis jeg åbner siden direkte i Explorer

Hvad er det jeg har misforstået ? :(
Avatar billede montago Praktikant
18. oktober 2007 - 13:12 #1
denne side viser min UTF-8 test: http://mdk2002.dyndnd.org/gadget2

denne side viser min iso-8859-1 test: http://mdk2002.dyndnd.org/gadget
Avatar billede montago Praktikant
18. oktober 2007 - 13:38 #2
*rettelse af links:

denne side viser min UTF-8 test: http://mdk2002.dyndns.org/gadget2

denne side viser min iso-8859-1 test: http://mdk2002.dyndns.org/gadget
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2007 - 23:49 #3
Det er nu meget logisk.

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

fortæller browseren at filen er i UTF-8

hvis du har skrevet noget hardcoded tekst i filen virkedr det fordi du gemmer i UTF-8

men chr(A) producerer altså stadig ISO-8859-1

ASP.NET har ikke problemet fordi den kører alt internet i unicode/UTF-16 og så konverteres
der til UTF-8 eller ISO-8859-1 når det sende ud til browser
Avatar billede montago Praktikant
22. oktober 2007 - 08:08 #4
ahhh okay - giver mening !

men er det så også rigtigt gjort af mig, når jeg på min ASPX portal gør følgende:

1. gemmer webresponse.charset i hver gadget
2. læser webresponse streamen med dette charset
3. konvertere querystring/post-body med charsettet når jeg laver næste webrequest

jeg gør dette for at portalen skal være "transperent" - men tilsyneladende giver dette nogle fejl med Encoding.Default / Encoding.GetEncoding("iso-8859-1")

nogen tips herom ?
Avatar billede montago Praktikant
24. oktober 2007 - 12:36 #5
F*ck noget lort... har fundet ud af dét !!

Internet Explorer 6 er (FULDSTENDIG) ligeglad med <meta - charset> og <form accept-charset> , det eneste IE kigger på når den skal definere charsettet er headeren's content-type !!

Firefox derimod kan godt finde ud af meta og form-accept

dvs

/* HTTP-HEADER */
Content-Type: text/html; charset=UTF-8
/* ------------*/
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head>
  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
</head>
<body>
  <form accept-charset="iso-8859-1">

vil levere UTF-8 Querystring i IE6, og Latin-1 (iso-8859-1) i Firefox 2.0
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:43 #6
IE kigger på meta hvis der ikke er andre oplysninger i headeren - hvilket i øvrigt også er korrekt jf. HTML 4.01-standarden, sektion 5.2.2 (og tvivler på den har ændret sig til XHTML).

accept-charset skal jeg ikke kunne udtale mig om, men vil mene det er bedre at håndtere den slags server-side.
Avatar billede montago Praktikant
24. oktober 2007 - 12:56 #7
Gad vide om der er forskel på om jeg køre Doctype Transitional eller Strict ?

min test viser at IE6 kun kigger på headeren, og discard'er ALT i selve HTML'en

accep-charset er godkendt på forms, til at encode querystring... fx hvis man poster FRA en UTF-8 TIL en ekstern iso-8859-1 side...