Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 09:34 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

masterpage, hvordan

Jeg erlige begyndt på et nyt site og har dertil oprettet en default.aspx og en masterpage.master og så har jeg tilføjet en content page, men jeg kan ikke se noget tekst nogen steder.
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 09:41 #1
Hvordan ser koden for de to sider ud?
Avatar billede kalp Novice
17. oktober 2007 - 09:47 #2
thomasmyg.. hvis din default.aspx er tom så slet den og opret en ny.. så kan du sætte flueben i "use masterpage" vælge så din masterpage..

så behøver vi ikke vise dig hvordan koden skal laves da den gør det for dig.

hvis du har kode på din default.aspx kan du lave en anden test side hvor at se hvad den laver af kode..

det er MEGET lidt.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 10:35 #3
da jeg oprettede min default.aspx side valgt jeg use masterpage så det kan ikke være det.

Min default.aspx:

<%@ Page Language="C#" MasterPageFile="~/MasterPage.master" Title="Hilsoe :: WEB-Hosting for begyndere" %>
<asp:Content ID="default" ContentPlaceHolderID="masterContentPlaceHolder" Runat="Server">
</asp:Content>

Min masterpage.master:

<%@ Master Language="C#" %>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<script runat="server">

</script>

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head runat="server">
    <title></title>
</head>
<body>
width: 806x; height: 640px;
        <table border="1" style="width: 806px; height: 640px;" align="center">
            <tr>
                <td colspan="3" style="width: 806px; height: 150px;">header<br />width: 806px; height: 150px;</td>
            </tr>
            <tr>
                <td rowspan="4" style="width: 170px; height: 490px;">left<br />width: 170px; height: 490px;</td>
                <td style="width: 466px; height: 25px;">menu<br />width: 466px; height: 25px;</td>
                <td rowspan="2" valign="top" style="width: 170px; height: 200px;">topright<br />width: 170px; height: 200px;</td>
            </tr>
            <tr>
                <td rowspan="2" valign="top" style="width: 464px; height: 465px;">
                <asp:contentplaceholder id="masterContentPlaceHolder" runat="server">
                </asp:contentplaceholder>
                </td>
            </tr>
            <tr>
                <td style="width: 170px; height: 290px;" valign="top">lowright<br />width: 170px; height: 290px;</td>
            </tr>
        </table>
</body>
</html>

og den sidste side sm jeg oprettede veda t sige "Add content page" som jeg har valgt at kalde main.aspx:

<%@ Page Language="C#" MasterPageFile="~/MasterPage.master" Title="Untitled Page" %>
<asp:Content ID="main" ContentPlaceHolderID="masterContentPlaceHolder" Runat="Server">
test

</asp:Content>

håber det er nok til og se hvad jeg har gjort galt.
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 10:49 #4
Også den anden side - det er jo trods alt den saom skal udskrive noget.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:01 #5
jeg har kun de tre sider
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:09 #6
Og det er din main.aspx: som ikke resulteret i at der vises noget?
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:10 #7
ja, det er ihvert fld den jeg gerne vil vise, altså bare teksten test
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:25 #8
Du skal lige fjerne din "width: 806x; height: 640px;" - den må i hvert fald ikke stå lige der.

Dernæst skal du stå på main.aspx når du forsøger at køre det. Hvis du står på MasterPage.master får du bare et tomt browser vindue.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:27 #9
når jeg debugger så har jeg sat default.aspx som startside
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:38 #10
deafault.aspx goir en tom side lige nu - du udskriver jo ikke noget i den.

Men stil dig med main.aspx tabben aktiv i VSTS og tryk så Ctrl-F5 så skulle du køre netop den side.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:40 #11
nej der kommer ikke noget.
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:46 #12
Prøv at modifiser din default.aspx

<%@ Page Language="C#" MasterPageFile="~/MasterPage.master" Title="Hilsoe :: WEB-Hosting for begyndere" %>
<asp:Content ID="default" ContentPlaceHolderID="masterContentPlaceHolder" Runat="Server">
Kommer der noget her?
</asp:Content>
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:50 #13
jeg kan ikke lige se hvad forskellen er på det her og det i min default fil
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:52 #14
".... Kommer der noget her? ...."
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:56 #15
men der kom noget, så forstår jeg ikke helt ideen med en default, masterpages og flere sider med indhold(content)
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 12:03 #16
Default siden er den side der vises, hvis dine besøgende ikke indtaster nogen bestemt side når de besøger dit site.

Ud over dette er der ingen som helst forskel på denne og de andre side du har på dit site.

Alle dine sider kan baseres på en masterpage, og pointen med dette er at man kan nøjes med at rredigere i masterpage'ns kode, hvorefter at det nye layout vil slå igennem på samtlige de sider der er baseret på den. Du kan sagtens vælge at køre uden en (eller flere) masterpage'r.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 13:08 #17
nå men lig et svar.
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 13:13 #18
Svar :^)
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 13:26 #19
måske du også kan svare mig på hvorfor den td(menu) der skal være 25px i højden ikke er det, men snare er 180px
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 14:34 #20
Det kan jeg ikke umiddelbart gennemskue (du hare en enkelt rowcol=4 galt - men det er ikke den som har skylden. Jeg ville personligt vælge at style højden på <tr> tags'ene og i øvrigt lade så meget som muligt være beregnet af browseren selv:

    <table border="1" style="width: 806px; height: 640px;">
        <tr style="height: 150px;">
            <td colspan="3" style="width: 806px;">
                header
            </td>
        </tr>
        <tr style="height: 25px">
            <td rowspan="3" style="width: 170px;">
                left
            </td>
            <td style="width: 466px;">
                menu
            </td>
            <td rowspan="2" valign="top">
                topright
            </td>
        </tr>
        <tr style="height: 175px">
            <td rowspan="2" valign="top">
                <asp:ContentPlaceHolder ID="masterContentPlaceHolder" runat="server">
                </asp:ContentPlaceHolder>
            </td>
        </tr>
        <tr>
            <td valign="top">
                lowright
            </td>
        </tr>
    </table>
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 15:20 #21
det er bedre nu, dog bliver

<td rowspan="2" valign="top">topright</td>

næsten dobbelt størrelse, i højden, end den skal være, altså knap 400px
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 15:22 #22
hvis jeg retter den sidste <td>

til det her:
<td style="width: 170px;" valign="top">lowright</td>

så er det kun den der er problemet og problemet er at den kun er 5px i højden.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 15:26 #23
sådan her er min table lige nu.

    <table border="1" style="width: 806px; height: 640px;">
        <tr style="height: 150px;">
            <td colspan="3" style="width: 806px;">header</td>
        </tr>
        <tr style="height: 25px">
            <td rowspan="3" style="width: 170px;">left</td>
            <td style="width: 466px;">menu</td>
            <td rowspan="2" style="height: 200px;" valign="top">topright</td>
        </tr>
        <tr style="height: 465px">
            <td rowspan="2" valign="top">
            <asp:ContentPlaceHolder ID="masterContentPlaceHolder" runat="server">
            </asp:ContentPlaceHolder>
            </td>
        </tr>
        <tr>
            <td style="width: 170px;" valign="top">lowright</td>
        </tr>
    </table>
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. oktober 2007 - 16:12 #24
never mind, jeg er gået tilbage til div, har aldrig været tilhænger af tabeller og det her ikke lige just hjulpet på det.