Avatar billede rubberduckone Nybegynder
16. oktober 2007 - 23:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

phpMyAdmin til adm. af MySQL - installationsbøvl

Hej - Er 'grønnere end grøn' newbie på dette felt, så tilgiv mig evt. dumme spm.

Vil til administration af MySQL installere phpMyAdmin 2.11.1.
Har forsøgt at læse phpMyAdmin filen 'documentation.html' - men det er mambo-jambo for indforståede.

1. System: WinXP UK - SP2, Apache 2.2.4, MySQL 5.0.22, PHP 5.2.4.
2. MySQL er installeret på 'localhost'
3. Alt kører lokalt ind til videre.
4. Har lagt folder 'phpMyAdmin' i apaches 'htdocs' roden.
5. config.inc.php ser ud som følger:

<?php
/* vim: set expandtab sw=4 ts=4 sts=4: */

/* phpMyAdmin sample configuration, you can use it as base for manual configuration.
* For easier setup you can use scripts/setup.php. All directives are explained in
* Documentation.html and on phpMyAdmin wiki <http://wiki.cihar.com>.*/

/* @version $Id: config.sample.inc.php 10142 2007-03-20 10:32:13Z cybot_tm $ */

/* This is needed for cookie based authentication to encrypt password in cookie */
$cfg['blowfish_secret'] = 'mitcookiepassword'; /* YOU MUST FILL THIS IN FOR COOKIE AUTH! */

/* Servers configuration */
$i = 0;
$i++; /* First server */
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie'; /* Authentication type */

/* Server parameters */
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;

/* User parameters */
$cfg['Servers'][$i]['user'] = mituserid;
$cfg['Servers'][$i]['password'] = mitpassword;

/* Select mysqli if your server has it */
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';

/* User for advanced features */
// $cfg['Servers'][$i]['controluser'] = 'pma';
// $cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = 'pmapass';

/* Advanced phpMyAdmin features */
// $cfg['Servers'][$i]['pmadb'] = 'phpmyadmin';
// $cfg['Servers'][$i]['bookmarktable'] = 'pma_bookmark';
// $cfg['Servers'][$i]['relation'] = 'pma_relation';
// $cfg['Servers'][$i]['table_info'] = 'pma_table_info';
// $cfg['Servers'][$i]['table_coords'] = 'pma_table_coords';
// $cfg['Servers'][$i]['pdf_pages'] = 'pma_pdf_pages';
// $cfg['Servers'][$i]['column_info'] = 'pma_column_info';
// $cfg['Servers'][$i]['history'] = 'pma_history';
// $cfg['Servers'][$i]['designer_coords'] = 'pma_designer_coords';

/* End of servers configuration */

/* Directories for saving/loading files from server */
$cfg['UploadDir'] = '';
$cfg['SaveDir'] = '';

?>

Kan ikke umiddelbart gennemskue hvorfor skidtet ikke virker. Men der kommer ikke noget UI til phpMyAdmin, når jeg  anvender URL'en:
http://localhost/phpmyadmin/

- kun en oversigt over de filer der ligger i folderen...

Eftersom jeg ikke helt ved hvordan opsætningen skal være og ikke kender programmet sæærlig godt, er det en lidt hård nød at knække mht. hvor jeg skal begynde at debugge fejlen i opsætningen...

Håber nogen har erfaringer med dette eller kan kaste oplysningens klare skær over problemet // ;o) Tak
Avatar billede leif Seniormester
16. oktober 2007 - 23:11 #1
Hvis du bare får listet filerne er din Apache ikke opsat til at fortolke PHP ordentlig
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
17. oktober 2007 - 00:16 #2
Øhm... kan du uddybe 'ordentlig' lidt?? (Er som sagt helt grøn her...)

Nogen ting jeg særligt bør kigge efter?
Avatar billede dkfire Nybegynder
17. oktober 2007 - 00:26 #3
Du skal have installeret php ( findes på http://www.php.net ) for at phpMyAdmin virker.

phpMyAdmin er sådan set ikke et program, bare et script som kan bruges til at styre mysql.
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
17. oktober 2007 - 01:02 #4
Såvidt jeg ved er PHP installeret.

Version 5.2.4 - ligger under C:\Program Files\PHP og er installeret med .msi filen fra http://www.php.net/

Hvad er de centrale filer i resp. Apache, PHP og phpMyAdmin og hvilke 'nøgleværdier' er vigtige at få sat i opsætningsfilerne?
Avatar billede leif Seniormester
17. oktober 2007 - 09:45 #5
Så vidt jeg ved konfigurerer MSI filen ikke Apache.

Hent: http://dk2.php.net/get/php-5.2.4-Win32.zip/from/a/mirror og læs den fil som hedder install
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
28. oktober 2007 - 00:54 #6
Hej igen,

Holdt lidt ferie mm., derfor et lidt forsinket svar.
Har nu fået tjekket Apache, PHP og MySQL konfigurationerne - der er hul hele vejen.

Leif tak for tip. Godt nok større omgang at finde hoved og hale i den dokumentation...

Anyway - har stadig problem med at få PHPmyAdmin til at spille, den får ikke rigitg fat og 'install'-filen bringer mig ikke videre.. Nogen gode bud på hvor og hvordan jeg fortsætter søgningen??
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
28. oktober 2007 - 23:48 #7
dkfire, når du skriver at det 'bare' er et script - hvilke filer er så 'nøglefilerne' for at scriptet virker...

Under 'Quick install' pkt. 4 skal config.inc.php lægges i seperat oprettet '/config' folder. Dernæst skal 'scripts/setup.php' åbnes fra browser. Men jeg kan ikke få hverken min ie eller ff til at åbne setup.php korrekt, således at den ligner den efterfølgende beskrivelse i manualen - så jeg er kørt lidt fast lige her...

Den piver over ikke at kende windows associationen - dette til trods for at andre php filer virker fint. Synes det kunne tyde på at der er en .ini setting eller lignende der må være noget galt med. Ved bare ikke helt hvor jeg skal lede eller hvad jeg egentlig leder efter.

Derfor - alle gode ideer er velkomne...

;o) RD
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
22. november 2007 - 00:01 #8
Tråden er vist gået kold - æv...
Avatar billede dkfire Nybegynder
22. november 2007 - 17:08 #9
Hvordan åbner du filen setup.php ??
Du skal jo have lagt phpMyAdmin i din webservers html mappe.
Og så skal du åbne setup.php via http://localhost/
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
08. december 2007 - 00:03 #10
Hej dkfire,

Beklager min sene respons. Har lige været lidt 'borte' (gik kold på problemet).
setup.php ligger i folderen 'config', som ligger i 'htdocs', som vist må være det du kalder html folderen.

Forsøger jeg så at åbne via IE's adresslinje og http:/localhost/setup.php eller http:/localhost/congif/setup.php - tja så sker der desværre ikke ret meget. Ej heller hvis jeg forsøger med at åbne via 'File' -> 'Open'-> 'Browse'

Nogen gode ideer??