Avatar billede fiskeolie Nybegynder
16. oktober 2007 - 20:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Funktion på debatforum

http://sidelinien.dk/forums/ har man som bruger mulighed for at erklære sig enig i et indlæg.

Er der nogen der ved, hvad den kode hedder (på engelsk), som man skal benytte for at anvende den på et andet debatforum? (i dette tilfælde http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php)

Jeg er af admin blevet bedt om at undersøge, hvad funktionen hedder sådan at han kan inkorporere den i sit site.

På forhånd tak...

Jeppe
Avatar billede nielle Nybegynder
16. oktober 2007 - 21:27 #1
Jeg ville umiddelbart kalde det for "ranking" på engelsk. Eller "did you find this useful?"
Avatar billede dkfire Nybegynder
17. oktober 2007 - 00:22 #2
Det er jo to helt forskellige forums du viser, de har sikkert ikke de sammen funktioner indbygget.
Avatar billede fiskeolie Nybegynder
17. oktober 2007 - 10:00 #3
Tak for svarene.. Er der ikke noget med at mange fora kører efter den samme skabelon? Tænker bare at man kunne finde funktionen en sted og bare kopiere det over i... Men det fungerer måske ikke sådan?

Jeppe
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 10:20 #4
Jo, der er da en del sites, som køre med en eller anden form for ranking. Dog langt fra alle.

Nej, I finder næppe en færdig stump kode som I bare kan sætte ind - I skal igang med at programmere. Det er nu ikke så svært:

1) Opret en ekstra tabel til rankings:

=== rankings ===
id - autoinkrement
artikel_id - angiver hvilken artikel/indlæg/whatevet der rankes på.
rank - int - I vælger selv det ønskede interval f.eks. 0-5, eller 0-100 (som i karma systemet her på Eksperten).
ip - et felt til IP nummer, eller anden form for id af brugeren, sådan at man sikre at folk ikke ranker en artikel mere end een gang. Alternativt kræver I at man skal være logget ind, og så kan I bruge bruger id'et i stedet.

2) Når en bruger ranker en artikel, lægges der en række i tabellen:

(42) 801325 75 '123.123.234.234'

Læses: Artikel 801325 har fået ranken 75 (procent) af brugeren '123.123.234.234'.

3) Når I vil vise hvordan en artikel er ranket, bruger I SQL's AVG()-funktion - AVG = Agerage = Gennemsnit:

SELECT avg(rank) AS ranked FROM rankings WHERE artikel_id = 801325

I PHP kunne dette se sådan ud:

$artikel_id = 801325;
$sql = "SELECT avg(rank) AS ranked FROM rankings WHERE artikel_id = $artikel_id";
$query = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
$row = mysql_fetch_assoc($query);
$rank = $row['ranked'];

echo "Article $artikel_id is ranked $rank by the users";
Avatar billede fiskeolie Nybegynder
17. oktober 2007 - 14:30 #5
tak.. skal I ikke ha nogle point eller hvordan?
Avatar billede nielle Nybegynder
17. oktober 2007 - 20:38 #6
Det afhænger af om du mener at du har fået et dækkende svar på dit spørgsmål.

Men det jo lyder sådan, så er er et svar :^)