Avatar billede 1409 Praktikant
16. oktober 2007 - 11:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Upload: Thumbs med fast højde og relativ bredde

Nedestående er et fungerende upload-script, der tjekker for fil-type, størrelse etc., genererer thumbnails, lægger filerne i de respektive dirs osv.
Men som det er nu beregnes størrelsen på thumbs udfra en procent-sats.
Hvordan ændre jeg det til, at thumbs får en fast højde på 100 pixel og en bredde relativ til denne højde? Altså fx. hvis originalen er 400 h * 800 b bliver thumb 100 * 200?

/* -- -- -- -- Tilføj billede -- -- -- -- */
IF(isset($_POST['ins_pict'])) {

    function make_thumbnail($filename, $thumbs_dir, $percent = 0.5){
        // her der får du fat i højde og bredde af billedet og skalerer disse værdier:
        list($width, $height) = getimagesize($filename);
        $newwidth = $width * $percent;
        $newheight = $height * $percent;
        // imagecreatetruecolor() laver et nyt resource-object i
        // PHP, en speciel PHP datatype som bruges når man bruger
        // GD lib. $thumb er altså en resource som indeholder
        // en ren data-struktur til et nyt billede - det nye thumbnail
        // billede. Imagecreatefromjpeg() indlæser dit billede
        // som var det JPEG. Her forventes et JPEG billed. Der
        // findes funktioner til indlæsning af andre billede
        // formater. $source er et resource-object som
        // nu indeholder det uploadede billed:
        $thumb = imagecreatetruecolor($newwidth, $newheight);
        $source = imagecreatefromjpeg($filename);

        // Magien ligger i at bruge imagecreateresized().
        // Den modtager de to resource-objekter,
        // pixel koordinater i destination og kilde-billedet (her begge 0,0)
        // og de nye og gamle billede størelser.
        // Det den gør er simpelthen at lave en ny skaleret kopi
        // af det som ligger i $source og gemme det i $thumb.
        imagecopyresized($thumb, $source, 0, 0, 0, 0, $newwidth, $newheight, $width, $height);

        // Her gemmes thumbnail billedet:
        imagejpeg($thumb, $thumbs_dir.'thumb_'.basename($filename));
    }

    $pComment=$_POST['pComment'];
    $sId=$_POST['sId'];
    $cId=$_POST['cId'];

    $allowedTypes = array("image/jpeg", "image/pjpeg", "image/jpg"); //tilladte filtyper
    $maxFileSize = 40960; //tilladt max-størrelse i bytes
    $maxImgWidth = 400; //tilladt max-bredde i pixels
//    $path = "/customers/xx/yy/httpd.www/grafik/bands/";//*nix-path til filens endelige placering
    $temppath = "C:\\xampp\\htdocs\\tempup\\";//win-temppath
    $path1 = "C:\\xampp\\htdocs\\nikolai\\grafik\\fotos\\";//win-path1
    $pathThumb = "C:\\xampp\\htdocs\\nikolai\\grafik\\fotos\\fotosthumbs\\";//win-path2

    IF($_FILES['img']['size']> 0) {
        /* -- -- hvis img-input-feltet er ok -- -- */

        //Er fil-typen blandt tilladte?
        IF (in_array($_FILES['img']['type'],$allowedTypes)) {

            //Er filen-størrelsen under max. tilladt?
            IF ($_FILES['img']['size'] <= $maxFileSize) {

                //Hvad er bredden på billedet?
                $size = getImageSize($_FILES['img']['tmp_name']);
                list($foo, $width, $bar, $height) = explode("\"",$size[3]);

                //Er billede-bredden under max.?
                IF ($width <= $maxImgWidth) {

                    //Læseligt tidsstempel - tilføjes senere filnavn
                    $timeStamp = date("His_dmy", time());

                    //Overføre billede til specificeret dir - win-funktion
                    chdir($path);//win-funktion
                    $img = stripslashes ($img);//win-funktion

                    //omdøb fil med tidsstempel
                    $name = strtolower($_FILES['img']['name']);
                    $ext = pathinfo($name);
                    $filtype = $ext['extension']; // FILTYPEN
                    $newname = $timeStamp .".". $filtype;

                    //Flytte fil til endelig placering
                    move_uploaded_file($_FILES['img']['tmp_name'], $path1.$newname) or die("Desværre er der sket en fejl!");

                    // THUMBNAIL BLIVER LAVET HER:
                    make_thumbnail($curDir . $path1 . $newname,$curDir . $pathThumb,0.5);

                    //Kobler til og opdatere db
                    MYSQL_CONNECT($host,$user,$password) OR DIE($c_error);
                    MYSQL_SELECT_DB($database) OR DIE($s_error);

                    $query = MYSQL_QUERY("INSERT INTO picture (pUrl, pComment, sId, cId)".
                    "VALUES ('$newname','$pComment','$sId','$cId') ");
                    $mess = "Foto sat ind!";
                }
                ELSE {
                    //Fejlmedl. hvis bild. breddere end tilladt
                    $mess = "Foto <I>ikke</I> sat ind: Det er bredere end tilladt!";
                }
            ELSE {
                //Fejlmedl. hvis fil over max. tilladt
                $mess = "Foto <I>ikke</I> sat ind: Filen er for stor!";
            }
        ELSE {
            //Fejlmedl. hvis fil-format ikke tilladt
            $mess = "Foto <I>ikke</I> sat ind: Forkert fil-format!";
        }
    ELSE {
        //Fejlmedl. hvis input-felt tomt
        $mess = "Foto <I>ikke</I> sat ind: Ingen fil specificeret!";
    }
    Header("Location:serie.php?serie=$sId&cId=$cId&mess=$mess");
}

Btw. er noget af det herfra: http://www.eksperten.dk/spm/745567 :-)
På forhånd tak
Avatar billede terrak Nybegynder
16. oktober 2007 - 12:23 #1
$newwidth = $width * $percent;
$newheight = $height * $percent;

laves om til:

$ratio = 100 / $height;
$newheight = $ratio * $height;
$newwidth = $ratio * $width;
Avatar billede terrak Nybegynder
16. oktober 2007 - 12:28 #2
Du kan også indbygge den i din funktion ved at sige:

function make_thumbnail($filename, $thumbs_dir, $maxthumbheight = 100){
..

$ratio = $maxthumbheight / $height;
$newheight = $ratio * $height;
$newwidth = $ratio * $width;

..
}
Avatar billede 1409 Praktikant
16. oktober 2007 - 13:22 #3
Tusind tak!
Læg et svar for de velfortjente point

Nu virker det efter hensigten, og jeg har tilføjet at thumbnail-navnet tilføjes til DB'en.

Men en enkel detalje, som jeg undre mig over:
I følgende angiver 0.5 da til kvaliteten af thumbnail (så vidt jeg ved), men selv hvis jeg ændre det til 0.1, så sker der alligevel ikke noget med kvaliteten...
make_thumbnail($curDir . $path1 . $newname,$curDir . $pathThumb,0.5);

Her er iøvrigt hele scriptet, hvis andre kan bruge det:

/* -- -- -- -- Tilføj billede -- -- -- -- */
IF(isset($_POST['ins_pict'])) {

    function make_thumbnail($filename, $thumbs_dir){
        // her der får du fat i højde og bredde af billedet og skalerer disse værdier:
        list($width, $height) = getimagesize($filename);
        $ratio = 100 / $height;
        $newheight = $ratio * $height;
        $newwidth = $ratio * $width;

        // imagecreatetruecolor() laver et nyt resource-object i
        // PHP, en speciel PHP datatype som bruges når man bruger
        // GD lib. $thumb er altså en resource som indeholder
        // en ren data-struktur til et nyt billede - det nye thumbnail
        // billede. Imagecreatefromjpeg() indlæser dit billede
        // som var det JPEG. Her forventes et JPEG billed. Der
        // findes funktioner til indlæsning af andre billede
        // formater. $source er et resource-object som
        // nu indeholder det uploadede billed:
        $thumb = imagecreatetruecolor($newwidth, $newheight);
        $source = imagecreatefromjpeg($filename);

        // Magien ligger i at bruge imagecreateresized().
        // Den modtager de to resource-objekter,
        // pixel koordinater i destination og kilde-billedet (her begge 0,0)
        // og de nye og gamle billede størelser.
        // Det den gør er simpelthen at lave en ny skaleret kopi
        // af det som ligger i $source og gemme det i $thumb.
        imagecopyresized($thumb, $source, 0, 0, 0, 0, $newwidth, $newheight, $width, $height);

        // Her gemmes thumbnail billedet:
        imagejpeg($thumb, $thumbs_dir.'thumb_'.basename($filename));
    }

    $pComment=$_POST['pComment'];
    $sId=$_POST['sId'];
    $cId=$_POST['cId'];

    $allowedTypes = array("image/jpeg", "image/pjpeg", "image/jpg"); //tilladte filtyper
    $maxFileSize = 40960; //tilladt max-størrelse i bytes
    $maxImgWidth = 400; //tilladt max-bredde i pixels
//    $path = "/customers/xx/yy/httpd.www/grafik/bands/";//*nix-path til filens endelige placering
    $temppath = "C:\\xampp\\htdocs\\tempup\\";//win-temppath
    $path1 = "C:\\xampp\\htdocs\\nikolai\\grafik\\fotos\\";//win-path1
    $pathThumb = "C:\\xampp\\htdocs\\nikolai\\grafik\\fotos\\fotosthumbs\\";//win-path2

    IF($_FILES['img']['size']> 0) {
        /* -- -- hvis img-input-feltet er ok -- -- */

        //Er fil-typen blandt tilladte?
        IF (in_array($_FILES['img']['type'],$allowedTypes)) {

            //Er filen-størrelsen under max. tilladt?
            IF ($_FILES['img']['size'] <= $maxFileSize) {

                //Hvad er bredden på billedet?
                $size = getImageSize($_FILES['img']['tmp_name']);
                list($foo, $width, $bar, $height) = explode("\"",$size[3]);

                //Er billede-bredden under max.?
                IF ($width <= $maxImgWidth) {

                    //Læseligt tidsstempel - tilføjes senere filnavn
                    $timeStamp = date("His_dmy", time());

                    //Overføre billede til specificeret dir - win-funktion
                    chdir($path);//win-funktion
                    $img = stripslashes ($img);//win-funktion

                    //omdøb fil med tidsstempel
                    $name = strtolower($_FILES['img']['name']);
                    $ext = pathinfo($name);
                    $filtype = $ext['extension']; // FILTYPEN
                    $newname = $timeStamp .".". $filtype;

                    //Flytte fil til endelig placering
                    move_uploaded_file($_FILES['img']['tmp_name'], $path1.$newname) or die("Desværre er der sket en fejl!");

                    // THUMBNAIL BLIVER LAVET HER:
                    make_thumbnail($curDir . $path1 . $newname,$curDir . $pathThumb,0.9);

                    //Lav pThumbUrl til db
                    $pThumbUrl = 'thumb_' . $newname;

                    //Kobler til og opdatere db
                    MYSQL_CONNECT($host,$user,$password) OR DIE($c_error);
                    MYSQL_SELECT_DB($database) OR DIE($s_error);

                    $query = MYSQL_QUERY("INSERT INTO picture (pUrl, pThumbUrl, pComment, sId, cId)".
                    "VALUES ('$newname','$pThumbUrl','$pComment','$sId','$cId') ");
                    $mess = "Foto sat ind!";
                }
                ELSE {
                    //Fejlmedl. hvis bild. breddere end tilladt
                    $mess = "Foto <I>ikke</I> sat ind: Det er bredere end tilladt!";
                }
            ELSE {
                //Fejlmedl. hvis fil over max. tilladt
                $mess = "Foto <I>ikke</I> sat ind: Filen er for stor!";
            }
        ELSE {
            //Fejlmedl. hvis fil-format ikke tilladt
            $mess = "Foto <I>ikke</I> sat ind: Forkert fil-format!";
        }
    ELSE {
        //Fejlmedl. hvis input-felt tomt
        $mess = "Foto <I>ikke</I> sat ind: Ingen fil specificeret!";
    }
    Header("Location:serie.php?serie=$sId&cId=$cId&mess=$mess");
}
Avatar billede terrak Nybegynder
16. oktober 2007 - 13:47 #4
Din funktion, make_thumbnail(), kræver kun 2 argumenter ($filename og $thumbs_dir). De 0.5 du sender med bliver ikke brugt til noget.

For at ændre kvaliteten af thumbnail billedet skal du have fat i linjen
imagejpeg($thumb, $thumbs_dir.'thumb_'.basename($filename));
hvor et tredje argument angiver kvaliteten ( http://dk2.php.net/imagejpeg ).

F.eks.:

imagejpeg($thumb, $thumbs_dir.'thumb_'.basename($filename), 90);

Nu er kvaliteten sat til 90 (0-100 hvor 100 er bedste kvalitet og største fil).