Avatar billede boligkode Nybegynder
15. oktober 2007 - 16:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Userform + Combobox og Userform + data fra reg.database

Hej. Lavet følgende userform (med stor hjælp fra word-hajen). Kan sådan set godt få den til at fungere - men døjer fortsat med nogle detaljer:

1) Den tager ikke informationerne med i combobox på titler.

2) Dernæst det kan simpelthen ikke lykkes mig at indsætte de værdier fra reg.database (i textbox'ene) - hvis der er nogen. Se kode nedenfor.

3) Næstsidst - efter at have sat en comboboks (oprettet sidst) ind imellem de andre indtastningsfelter så passer TAB-rækkefølgen i userformen ikke - er der en smart måde at korrigere for dette?

Private Sub CommandButton1_Click()
Me.ComboBoxTitel.AddItem "sekretær"
Me.ComboBoxTitel.AddItem "økonomiassistent"
Me.ComboBoxTitel.AddItem "økonomikonsulent"
Me.ComboBoxTitel.AddItem "økonomichef"
Navn = TextBoxNavn.Value
Initial = TextBoxInitial.Value
Afdnavn = TextBoxAfd.Value
Email = TextBoxEmail.Value
Titel = ComboBoxTitel.Value
Tlf = TextBoxTlf.Value
SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn", Navn
SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Initial", Initial
SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Afd", Afd
SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Email", Email
SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Titel", Titel
SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Tlf", Tlf

BrugerOpl.Hide

End Sub

Kode indsætning af værdi:
TextBoxNavn.Value = GetSetting("EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn")
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. oktober 2007 - 18:35 #1
1 og 2) Du har placeret al koden på din OK-knap. Alt det, der skal indlæses i dialogboksen, når den vises for brugeren, skal placeres på enten Initialize- eller Activate-eventet (gå ind i kodevinduet på formen, vælg Userform i 1. rulleliste, vælg derefter Initialize i 2. rulleliste).

************
Private Sub CommandButton1_Click()
    Navn = TextBoxNavn.Value
    Initial = TextBoxInitial.Value
    Afdnavn = TextBoxAfd.Value
    Email = TextBoxEmail.Value
    Titel = ComboBoxTitel.Value
    Tlf = TextBoxTlf.Value

    SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn", Navn
    SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Initial", Initial
    SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Afd", Afdnavn
    SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Email", Email
    SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Titel", Titel
    SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Tlf", Tlf

    Me.Hide

End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
    With Me.ComboBoxTitel
        .AddItem "sekretær"
        .AddItem "økonomiassistent"
        .AddItem "økonomikonsulent"
        .AddItem "økonomichef"
    End With

    Me.TextBoxNavn = GetSetting("EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn")
End Sub
*************

3) Højreklik på formen i kodevinduet. Vælg Taborder. Her kan du bestemme rækkefølgen på kontrollerne på formen.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. oktober 2007 - 18:37 #2
I øvrigt - medmindre der er en årsag, som jeg ikke kender, så er det ikke nødvendigt at indlæse værdierne fra tekstbokse/combobokse i variabler først for derefter at bruge dem i SaveSetting. Du kan gøre det direkte.

SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn", Me.TextBoxNavn
Avatar billede boligkode Nybegynder
15. oktober 2007 - 21:40 #3
Det er virkelig, virkelig godt. Havde ikke en anelse om 'Private sub Userform_INitialize()' samt with-sætning med 'me.' Hvad betyder reelt: me. - udover at det er en form for tag der refereres til?

Smart med højreklik/Tab Ordrer.
Havde forsøgt med at få Savesetting til at være så smart - men havde ikke taget 'me.' i ed.

Supert - og mange tak. Læg et svar.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. oktober 2007 - 21:50 #4
Når du befinder dig på formens "område", så er Me = formen.

Velbekomme.