Avatar billede ms-o Nybegynder
15. oktober 2007 - 15:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows viser ikke min eksterne harddisk

Gennem den sidste uge har jeg ikke kunne få vist min eksterne harddisk på min bærbare computer.
Der kommer simpelthen ikke noget drev frem som tidligere, men jeg kan høre harddisken arbejder og nede i proces-linjen kommer ikonet "sikker fjernelse af harddisk" frem, så der sker altså noget. Windows vil dog ikke lade mig fjerne harddisken fordi "et program optager harddisken", selvom jeg slet ikke kan se hvad for et program det skulle være. Jeg har selvfølgelig prøvet at genstarte.
Min eksterne harddisk har de sidste 2 år virket upåklageligt med min bærbare computer.

Er der nogen der har et tip til hvad der kan være galt, eller evt. løsningsforslag.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2007 - 16:10 #1
Kan du se disken i DISKHÅNFTERING ? Hvis ja hvad siger filsystemet
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2007 - 16:17 #2
RETTELSE!!

Kan du se disken i DISKHÅNDTERING ? Hvis ja hvad siger filsystemet
Avatar billede ms-o Nybegynder
15. oktober 2007 - 18:10 #3
Det kan jeg godt. Under "filsystem" står der ikke noget under min eksterne harddisk, men den kan fint se at der er brugt 180gb på den... Mit c-drev hedder "NTFS" under filsystem. Det skal måske lige med at nu hedder min eksterne harddisk E, hvor den før hed F.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
15. oktober 2007 - 18:24 #4
Er der andre enheder som også har E?
- hvis der er, så skift drevbogstavet...
Avatar billede ms-o Nybegynder
15. oktober 2007 - 19:11 #5
Jeg har prøvet at skifte drevbogstaver for cd-rom drev, men det hjalp ikke. Min computer bliver også helt vildt langsom når jeg sætter min eksterne harddisk til..
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2007 - 19:12 #6
Jeg tror du har mistet din partitiondtabel - prøv at kig på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede ms-o Nybegynder
15. oktober 2007 - 21:38 #7
Okay, det lyder kompliceret, men jeg vil prøve ad, det blir dog først i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg skal nok vende tilbage!
Avatar billede ms-o Nybegynder
15. oktober 2007 - 21:40 #8
Kan jeg egentlig ikke let komme til at slette det der er på min eksterne harddisk ved den procedure??
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2007 - 07:29 #9
Jo, indenfor IT kan alt ske, men så ligger fejlen næsten altid hos brugeren
Avatar billede ms-o Nybegynder
16. oktober 2007 - 14:54 #10
helgec: Ifølge den vejledning, så er resultatet af en mistet partitionstabel at disken ikke forefindes i Diskhåndtering, men at den optræder som "ikke-allokeret". Det er ikke tilfældet her, da jeg godt kan se den, men at der blot ikke står noget under filsystem. Mener du stadig det er et forsøg værd?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2007 - 15:49 #11
ja
Avatar billede ms-o Nybegynder
16. oktober 2007 - 17:50 #12
Så har jeg prøvet, og det var desværre ikke nogen succes. I Testdisk kan jeg se partitionen, og jeg har prøvet at gøre den "Primary bootable" og "Primary", men det er ikke sket nogen forskel. Hvis jeg starter computeren med harddisken tilsluttet får jeg i denne computer et drev op, men når jeg trykker på det får jeg fejlmeddelelsen "E:\ er ikke tilgængelig, Fejl under læsningen af en side"
Nogen andre ideer?? Jeg kan jo desværre ikke rigtig formattere for der ligger en masse vigtige ting på..
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 07:39 #13
"og jeg har prøvet at gøre den "Primary bootable" ????? Har jeg misforstået noget, det er vel ikke din systemdisk, altså skal den ikke være bootable (antager jeg) det du skulle var,at ananalysere indtil programmet fandt den korrekte filtabel og derefter vælge "WRITE" kan du ikke finde ud af det må du jo ringe, det du der har lavet gør bestemt ikke det hele lettere
Avatar billede ms-o Nybegynder
17. oktober 2007 - 08:43 #14
Jeg prøvede først det du skriver, men der skete ikke noget og så blev jeg lidt i tvivl om hvad jeg så skulle gøre.
Men problemet er faktisk løst nu. En jeg kender foreslog jeg kørte scandisk på min eksterne harddisk. Det kunne jeg ikke komme til pga. fejlmeddelelser, men via dos-promten kunne jeg kører "chkdsk e: /r" og efter den stod og legede et par timer fungerede den igen, så alle mine data er reddet!!!
Helgec kan du ikke lave et svar, for jeg syns du har fortjent lidt point trods alt..
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2007 - 09:36 #15
OK! Jeg må tilstå at jeg regnede for helt givet at du havde forsøgt at køre en "chkdsk" på disken, iøvrigt skal du altid køre chkdsk på en disk når filtabellen er blevet gendannet så du har muligvis alligevel haft held med din operation
Avatar billede ms-o Nybegynder
17. oktober 2007 - 10:08 #16
Problemet var at jeg slet ik ku få lov til det før jeg blev tippet om at man ku gøre det i dos-prompten. Windows gik helt kold hver gang jeg prøvede noget med harddisken..