Avatar billede jkan Nybegynder
02. december 1999 - 17:06 Der er 21 kommentarer

Autonummerering af faktura

Hej
Hvordan får man Excel til at automatisk
at opdatere til et nyt fakturanummer, når man skal skrive en ny faktura !!
Skal man tildele den en makro og hvis ja hvordan skal den se ud.
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 00:12 #1
Det ville nok være en ide at lukke dette spørgsmål. Med mindre du vil give mig nogle flere point ;-)

Sig endelig til hvis du ikke kan få det til at virke i Acces. Send evt en mail på soren@sj-gren.dk.
Avatar billede jkan Nybegynder
04. december 1999 - 16:41 #2
Jamen så må jeg da hellere lukke dette spørgsmål..

Hilsen jkan
Avatar billede rodriguez Nybegynder
04. december 1999 - 16:59 #3
Øv :-(
Avatar billede flemmingc Praktikant
08. december 1999 - 17:50 #4
Det er muligt - også uden access.

Du skal benytte en makro og have en "fast" filsystem.
Herefter kan du med en makro se de sidste nummer i rækken - og dernæst indsætte den næste nummer i rækken i det nye regneark.
Avatar billede Slettet bruger
29. februar 2000 - 13:37 #5
Skal du havde hjælp eller vil du lukke dette spm?
Avatar billede palle Nybegynder
13. marts 2000 - 18:32 #6
Det er ikke sikkert jkan har brug for hjælp til dette spørgsmål - men det vil jeg meget gerne :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2000 - 23:27 #7
Palle>> Hvad vil du byde?? *S*
Avatar billede palle Nybegynder
31. marts 2000 - 08:30 #8
Tjah hva' har du brug for???*S*
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2000 - 18:05 #9
Tja...
Men benyt dig som Fl. siger af Makro.

/MCP
Avatar billede gonzoo Nybegynder
12. april 2000 - 22:04 #10
hvad med at bruge den faktura der er i office pakken den kan selv opdatere til et nyt fakturanummer hver gang du åbner en ny mappe (skabelon)
Avatar billede palle Nybegynder
17. april 2000 - 08:55 #11
Ja, men ak du kan ikke bruge Vopslag eller Lopslag - så derfor dur den ikke, og du kan ikke komme ind og se koderne for den
Avatar billede gonzoo Nybegynder
24. april 2000 - 20:47 #12
er spørgsmålet stadig aktuelt jeg har et svar der virker
Avatar billede palle Nybegynder
25. april 2000 - 08:15 #13
Jeg har også fundet en løsning i mangel af bedre - ved at bruge TÆL, men der må være en mere hensigtsmæsig end den
Avatar billede gonzoo Nybegynder
25. april 2000 - 15:19 #14
det er der også, en makro og aktiv x- element det vil sige det er lidt programering i vb der skal til
Avatar billede palle Nybegynder
25. april 2000 - 16:00 #15
Tak, det er ikke lige min stærke side, det der med vb - :-)
Avatar billede gonzoo Nybegynder
26. april 2000 - 10:58 #16
slip lige nogle point sa kan jeg lave det til dig du opretter bare et nyt spørgsmål
Avatar billede leoheuser Nybegynder
06. september 2000 - 13:34 #17
Her er to metoder til at gøre godt med. Begge skal indsættes i skabelonen. Rutinen bruger Excels Open-event.
1. Stå i arket og tast <Alt><F11> for at komme til VBA editoren.
2. Find skabelonen i projektvinduet (øverst til venstre) og dobbeltklik på \"ThisWorkbook\".
3. Indsæt én af rutinerne.

Den første rutine lægger/henter oplysningerne i en INI-fil, og er god, hvis flere brugere skal bruge systemet. Den anden rutine lægger/henter oplysningerne i registreringsdatabasen.
Ret selv til dine aktuelle navne.

Med venlig hilsen
LeoH

Første metode:

Private Declare Function GetPrivateProfileString Lib \"kernel32\" Alias \"GetPrivateProfileStringA\" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As String, ByVal lpDefault As String, ByVal lpReturnedString As String, ByVal nSize As Long, ByVal lpFileName As String) As Long
Private Declare Function WritePrivateProfileString Lib \"kernel32\" Alias \"WritePrivateProfileStringA\" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As String, ByVal lpString As Any, ByVal lpFileName As String) As Long

Private Sub Workbook_Open()
\'leo.heuser@get2net.dk juni 2000
\'Fra skabelonen sættes reference til
\'Microsoft Visual Basic for Applications Extensibility 5.3
\'i menuen Funktioner (Tools)
Dim WorksheetName As String
Dim WorksheetCell As String
Dim Section As String
Dim kKey As String
Dim lLine As Long
Dim InvoiceNumber As Long
Dim InvoiceNumberCell As Object
Dim TemplateName As String
Dim IniFileName As String
Dim Dummy As Variant

    TemplateName = \"Erik2.xlt\"
    WorksheetName = \"Invoice\"
    WorksheetCell = \"F7\"
    Section = \"Invoice\"
    kKey = \"Number\"
    IniFileName = \"C:\\Windows\\Temp\\InvoiceNumber.txt\"

    Set InvoiceNumberCell = Worksheets(WorksheetName).Range(WorksheetCell)
    If UCase(ActiveWorkbook.Name) = UCase(TemplateName) Then GoTo Finito
    Dummy = GetString(Section, kKey, IniFileName)
    If Left(Dummy, 1) = Chr$(0) Then
        InvoiceNumber = 1
    Else
        InvoiceNumber = CLng(Dummy) + 1
    End If
    WritePrivateProfileString Section, kKey, CStr(InvoiceNumber), IniFileName
    InvoiceNumberCell.Value = InvoiceNumber
    With ActiveWorkbook.VBProject.VBComponents(ActiveWorkbook.CodeName).CodeModule
        lLine = .ProcBodyLine(\"Workbook_Open\", vbext_pk_Proc)
        .InsertLines lLine + 1, \"Exit Sub\"
    End With
Finito:
Set InvoiceNumberCell = Nothing
End Sub

Function GetString(Section As String, Key As String, File As String) As String
    Dim KeyValue As String
    Dim Characters As Long
    KeyValue = String(255, 0)
    Characters = GetPrivateProfileString(Section, Key, \"\", KeyValue, 255, File)
    If Characters > 1 Then
        KeyValue = Left(KeyValue, Characters)
    End If
    GetString = KeyValue
End Function
____________________________________

Anden metode:

Private Sub Workbook_Open()
\'leo.heuser@get2net.dk juni 2000
\'Fra skabelonen sættes reference til
\'Microsoft Visual Basic for Applications Extensibility 5.3
\'i menuen Funktioner (Tools)
Dim WorksheetName As String
Dim WorksheetCell As String
Dim SettingName As String
Dim lLine As Long
Dim InvoiceNumber As Variant
Dim InvoiceNumberCell As Object
Dim TemplateName As String

    TemplateName = \"Erik.xlt\"
    WorksheetName = \"Invoice\"
    WorksheetCell = \"F7\"
    SettingName = \"Erik\"

    Set InvoiceNumberCell = Worksheets(WorksheetName).Range(WorksheetCell)
    If UCase(ActiveWorkbook.Name) = UCase(TemplateName) Then GoTo Finito
    InvoiceNumber = GetSetting(SettingName, \"Invoice\", \"InvoiceNumber\")
    If InvoiceNumber = \"\" Then
        InvoiceNumber = 1
    Else
        InvoiceNumber = InvoiceNumber + 1
    End If
    SaveSetting SettingName, WorksheetName, \"InvoiceNumber\", InvoiceNumber
    InvoiceNumberCell.Value = InvoiceNumber
    With ActiveWorkbook.VBProject.VBComponents(ActiveWorkbook.CodeName).CodeModule
        lLine = .ProcBodyLine(\"Workbook_Open\", vbext_pk_Proc)
        .InsertLines lLine + 1, \"Exit Sub\"
    End With
Finito:
Set InvoiceNumberCell = Nothing
End Sub

Avatar billede palle Nybegynder
25. oktober 2000 - 14:41 #18
Mange tak :-) nu tror jeg nok vi kan afslutte spørgsmålet, med det gode svar fra leoheuser, han fortjener mindst 600 point
Avatar billede leoheuser Nybegynder
25. oktober 2000 - 19:58 #19
Desværre har der indsneget sig en trykfejl.
Ret denne linie

InvoiceNumber = GetSetting(SettingName, \"Invoice\", \"InvoiceNumber\")

til

InvoiceNumber = GetSetting(SettingName, WorksheetName, \"InvoiceNumber\")

Med venlig hilsen
LeoH
01. februar 2001 - 16:13 #20
Du kan godt lukke dette emne, og give point til Leo Heuser
Avatar billede janvogt Praktikant
28. juni 2001 - 14:07 #21
Hmm, endnu et \"glemt\" spørgsmål!
Synd at et så godt svar ikke fortjener en belønning!