Avatar billede bgo Nybegynder
09. oktober 2007 - 15:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

MySQL crash: Ulovlig handling

Jeg har tidligere spurgt omkring MySQL der stoppede - men regnede med at det var en engangsforteelse. Hvad der er årsagen ved jeg stadig ikke, men lidt mere info har jeg dog. Det forekommer oftere og oftere.

Der sker simpelthen det at mysqld-nt.exe laver en ulovlig handling. Jeg er aldrig selv til stede når det sker - jeg opdager det altid sidst på formiddagen/først på eftermiddagen.

Dataene Windows registrerer er:

szAppName : mysqld-nt.exe    szAppVer : 0.0.0.0    szModName : mysqld-nt.exe
szModVer : 0.0.0.0    offset : 001ea72c

Det bliver jeg jo også klogere af.

I mit tidligere spørgsmål blev jeg henvist til siden hos MySQL der fortæller om log-filer. Så jeg har kigget i error-loggen. Der er så ikke registreret noget omkring crash-årsager, så vidt da jeg kan se - den ulovlige handling må åbenbart medføre at det bliver lukket før noget kan skrives i log-filen. Hver gang, på nær en enkelt, ser log-filen således ud efter jeg får startet MySQL op igen:

071009 14:36:40  InnoDB: Database was not shut down normally!
InnoDB: Starting crash recovery.
InnoDB: Reading tablespace information from the .ibd files...
InnoDB: Restoring possible half-written data pages from the doublewrite
InnoDB: buffer...
071009 14:36:41  InnoDB: Starting log scan based on checkpoint at
InnoDB: log sequence number 2 3002756413.
InnoDB: Doing recovery: scanned up to log sequence number 2 3002756413
071009 14:36:41  InnoDB: Flushing modified pages from the buffer pool...
071009 14:36:41  InnoDB: Started; log sequence number 2 3002756413

Undtagelsen er hvor der derudover køres en apply batch. Ovenstående har jeg set en anden spørge til også, uden dog at nogen har responderet på det. Deraf kan jeg så også konkludere at det ikke er versions-relateret, da han bruger v. 5 og jeg bruger v 4.

Som nævnt ser jeg det aldrig ske, så jeg ved heller ikke hvornår det sker - andet end at det må være et sted mellem kl. 7 og 8:21 om morgenen. Kl. 7 er der et MySQL afhængigt element på min skærm der vises normalt (ellers er det væk), og 8:21 starter den daglige backup af databaserne - og backup filerne er tomme de dage crashene sker.

Kan det iøvrigt have noget med backup'en at gøre? (alm. mysqldump) Kan det have noget med et andet problem jeg har at gøre, at der kommer et punkt hvor der ikke kan åbnes flere programmer/filer/vinduer uden at al rammen er brugt? Eller er der nogen der har et andet bud på en årsag?
Avatar billede lord_mike Nybegynder
09. oktober 2007 - 22:18 #1
Har du prøvet at geninstallere?
Avatar billede bgo Nybegynder
01. januar 2008 - 15:56 #2
nej, det har jeg ikke turdet (tog sin tid før jeg i sin tid fik det til at virke, så det har jeg ikke villet pille ved ;)). Tilgengæld fandt jeg ud af at det ikke kun var ved backup'en, men også sommetider når jeg brugte phpmyadmin. Jeg har slået den automatiske backup fra og starter den manuelt nu, og passer iøvrigt på med hvornår jeg piller i databasen med phpmyadmin, og har siden kun haft meget få tilfælde af disse crashes.

Når jeg har sikkerhed for at en wamp install af mysql ikke vil konflikte med den allerede installerede mysql, så installerer jeg dén