Avatar billede boligkode Nybegynder
09. oktober 2007 - 13:50 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Dokumentegenskaber - brugeroplysninger

Vi vil gerne lave nogle gode skabeloner. Til det brug er det jo dejligt, at vi kan indsætte brugerinit. og brugernavn (sidstnævnte kan vi gøre via i 'Hurtige Dele'-Dokumentegenskaber i form af forfatter - og i øvrigt via Udvikler-menuen).

Hvis øvrige oplysninger IKKE er tilgængelige på via virksomhedsserveren - såsom telefonnr, email, titel:

Kan man så sætte skabelonerne op til evt. flette disse oplysninger fra en fil/tabel, der er placeret fx samme sted på samme drev (som alle kan tilgå) som skabelonerne. Hvorefter at skabelonerne fungere som de plejer i forhold til øvrige oplysninger og felter?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. oktober 2007 - 19:58 #1
Hmm... umiddelbart kan du jo godt lade skabelonen være et flettedokument, som du så har koblet op på en datafil. Det kræver så, at hver bruger - HVER GANG - når de skal bruge oplysningen for dem selv, udvælger den rigtige post at flette med, fletter, og bruger det nye dokument til at skrive i. Måske lidt omstændigt (og jeg ville blive sindssyg som bruger). Ellers skal du nok sørge for at automatisere den proces - men vær lige opmærksom på, at flettedokumenter taber forbindelsen til den oprindelige skabelon (eller - det gjorde de i hvertfald i tidligere versioner af Office; jeg har ikke testet det i 2007).

Når jeg laver skabeloner, hvor jeg har behov for at få fat i disse variabler oplysninger, får jeg den respektive bruger til at indtaste oplysningerne i en dialogboks. Herefter gemmer jeg oplysningerne i en af brugerens foldere på pc'en. Jeg henter så de oplysninger og indsætter dem det rigtige sted (evt. først via dialogboks, hvis der er andre oplysninger, som brugeren skal indtaste/vælge - såsom modtager, adresse osv.), når brugeren opretter et nyt dokument, hvor oplysningerne skal bruges.
Avatar billede boligkode Nybegynder
09. oktober 2007 - 22:03 #2
Din løsning med dialogboks med brugeroplysninger, som gemmes på den den lokale PC, har jeg faktisk set fungere - meget fint. Dialogboksen havde den mulighed med at 'vipse af' for at gemme oplysningerne som standard.

Men er det voldsomt svært at sætte op?

Umiddelbart vil jeg så sætte skabeloner op på almindeligvis. Altså at 'step-by-step'i felterne. I 2007 kan man jo nu i bedre grad angive hvad der skal stå i felterne (det gør skabelonerne lettere at bruge - uden nødvendigvis at understøtte med dialogbokse for at udfylde selve skabelonen).
Avatar billede boligkode Nybegynder
13. oktober 2007 - 12:01 #3
Hvis jeg gerne vil lave en løsning hvor brugeren indtaster de 'personlige oplysninger' i en dialogboks (som bliver gemt på brugerens PC), hvor de så kan gen-anvendes i forbindelse med andre skabeloner.

Hvordan gør jeg?
Hvor kan jeg få supplerende viden til at bygge denne struktur op?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
13. oktober 2007 - 12:09 #4
Jeg syntes jo nok, at der var noget, jeg havde glemt :-O

Mht. at lave dialogboks, gemme oplysningerne, hente dem ind igen, så nej, det er ikke voldsomt svært. Har brugeren adgang til at skrive i registreringsdatabasen eller er den mulighed spærret af?

Hvor skal oplysningerne egentlig stå henne? Hvis der er tale om underskriveroplysninger, hvor oplysningerne står i forbindelse med hinanden, kunne du jo overveje:

1. lave autotekster/building blocks
2. lade hver bruger lave sin egen autotekst/building block med sin "underskriverklump"
Avatar billede boligkode Nybegynder
13. oktober 2007 - 12:44 #5
Lavet en hurtig oversigt over antallet er 'skabeloner'. Det er ca. 20-25 stk - som er meget forskellige - lige fra et simpelt fremsendelsesbrev/følgebrev - til breve, hvor der udover navn-modtager, adresse-modtager osv. tillige skal redigeres/indsættes tekst.

Jeg forstillede mig, at bruger-oplysningerne, som titel, telefonnr, email, afdnavn osv skulle kunne bruges vilkårligt i skabelonerne. I nogle tilfælde i underskriver-klumpen. Men afhængigt af skabelonen.

Jeg ved faktisk ikke hvad registreringsdatabasen hedder - eller hvor den ligger. Hvis brugeren ikke har adgang hertil, så har jeg vel 2 muligheder: 1) at få den åbnet for mine kollegaer 2) placere bruger-data i en tilsvarende type fil - blot et sted hvor brugeren kan opdatere - som fx på C-drevet.

Autotekster/building blocks - jeg tror at jeg helt skal forstå hvad dette er?

Hvad hidder
Avatar billede boligkode Nybegynder
13. oktober 2007 - 13:02 #6
Undskyld sidste linie - det var vrøvl
Avatar billede word-hajen Nybegynder
13. oktober 2007 - 14:57 #7
Jeg mener, at autotekster/building blocks hedder hurtige dele i en dansk version af Word 2007. Man kan sagtens have hurtige dele/building blocks, der gælder på tværs af skabeloner.

Registreringsdatabasen er registreringsdatabasen :-) og er en del af din installation. Nogle virksomheder spærrer for brugeres adgang til at rette/tilføje i registreringsdatabasen. Men hvis der er adgang til at skrive heri, indeholder vba nemlig en supernem mulighed for at oprette egne nøgler heri og læse derfra igen.

Jeg har lavet lidt kode, så du kan se, hvor nemt det er at skrive og læse til/fra registreringsdatabasen.

******************
Public Sub TestRegBase()
    SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn", "Jens Jensen"
    SaveSetting "EgneOplysninger", "Underskriver", "Titel", "Adm. direktør"

    MsgBox "Navn: " & GetSetting("EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn")
    MsgBox "Titel: " & GetSetting("EgneOplysninger", "Underskriver", "Titel")
End Sub

********************
Avatar billede boligkode Nybegynder
13. oktober 2007 - 15:35 #8
Registreringsdatabasen kan brugerne rette i. Har lige testet din kode. Fungere fint.

Dvs at jeg på en eller anden måde skal lave en dialogboks, som tester om der er disse informationer i reg.databasen (i dit eksempel "EgneOplysninger"). Hvis de er der - behøver man ikke at angive noget - for så vil skabelonerne bruge disse oplysninger. Hvis de ikke er der - vil man skulle udfylde disse oplysninger i dialogboksen, som så anvendes i skabelonerne. (altså en IF....THEN - funktionalitet)

Har jeg forstået det nogenlunde rigtigt.

Når du skriver under Savesetting: "EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn", "Jens Jensen". Hvad er forskellen (eller definitionen) på "EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn".

Har du evt. et eksempel på en sådan dialogboks.
Avatar billede boligkode Nybegynder
13. oktober 2007 - 15:51 #9
Autotekster/building blocks findes via Hurtige dele.

Hvis reg.databasen opdateres - vil de førnævnte brugeroplysninger gemt i "EgneOplysninger" kunne ses i word's liste over felter & building blocks, eller skal man i felterne (i skabelonen) angive en formel for at hente oplysningerne - fx:
GetSetting("EgneOplysninger", "Underskriver", "Titel")

Undskyld mine mange spørgsmål
Avatar billede word-hajen Nybegynder
13. oktober 2007 - 23:06 #10
Prøv at åbne registreringsdatabasen (klik på Start, vælg Run/kør, skriv Regedit, OK. Søg efter EgneOplysninger (hvis du har brugt min kode til at teste med). Der kan du se de oplysninger, som nu er lagt i registreringsdatabasen. Og så kan du selvfølgelig - i VBA - slå op i hjælpen på SaveSetting og få oplysningerne om, hvad de forskellige parametre står for.

Ja, du skal lave en dialogboks, hvor brugeren kan indtaste de oplysninger, der nu skal til. Derefter skal du gemme dem (som i ovenstående kode) og indlæse dem igen på formen, når den vises fremover.

Dialogboksen kan jeg ikke give dig et eksempel på - den skal du selv lave i VBA.

Har du gjort dig nogle overvejelser om, hvor du egentlig vil have den dialogboks? Vil du bruge en dialogboks i hver skabelon, hvis der f.eks. også skal kunne indtastes/vælges andre oplysninger eller vil du have en særskilt global indlæst skabelon til dette formål.

Nej, underskriveroplysningerne vil ikke kunne hentes via hurtige dele. Du er nødt til at kode det. Men det hænger egentlig lidt sammen med mit spørgsmål i foregående afsnit. Jeg har tidligere forstået på dig, at det skal bruges i lidt forskellige sammenhænge, så du skal nok tænke lidt over, hvordan det skal sættes ind og på hvilken måde.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
13. oktober 2007 - 23:07 #11
Og du skal på ingen måde undskylde dine spørgsmål. Det er vel det, dette site er til for :-)
Avatar billede boligkode Nybegynder
14. oktober 2007 - 09:32 #12
Tusind tak for svar. Yep, jeg fandt oplysningerne under HKEY_CURRENT_USER\Software\VB and VBA Program settings\EgneOplysninger\Underskriver\.

Jeg forstillede mig at dialogboksen til 'EgneOplysninger' skulle kører i sin egen makro, som brugeren også kunne aktivere, hvis oplysninger skulle ændres/rettes - fx via en 'Hurtig Adgangs Knap'.

Alle skabelonerne skulle alle have en lille programkode, som checkede om brugeroplysningerne var forskellig fra 'Ingenting' - ellers skulle makro til brugeroplysninger startes op.

Men eller havde jeg ikke tænkt mig at lave dialogbokse (fx til indsættelse af navn, adresse, overskrifter mm) i de helt almindelige skabeloner - men det kan godt være en fejldisposition.

Om det er den bedste løsning? og om jeg kan få det til at virke er jo spørgsmålet.

Men hvis jeg skal have Jens Jensen til at stå i et felt i en vilkårlig skabelon - hvordan ser denne kode ud?

I øvrigt tusind tak for dine kommentarer.....

(iøvrigt må man sige, at det er væsentligt lettere at finde materiale om VBA-Excel end om VBA-Word)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
14. oktober 2007 - 09:47 #13
For nu at tage det i omvendt rækkefølge, så har du ret i det med materiale om Excel ctr. Word. Der er for mig ingen tvivl om, at Word er totalt undervurderet mht. tilpasning, f.eks. via VBA. Jeg har selvfølgelig mine teorier om hvorfor (men så starter jeg en halv roman, hvis jeg skal skrive det *s*). Men så er det jo godt, at dette sted findes :-)

Jeg er helt med på din idé om en global skabelon med "EgneOplysninger"-delen i. Jeg ville dog først smide dialogboksen i luften, når oplysningerne skal bruges (men det er måske også, hvad du har tænkt dig?)

Mht. dialogbokse i de øvrige skabeloner, så ville jeg også kun inkludere "EgneOplysninger"-delen, såfremt der ellers skulle udfyldes andre ting.

Tjaeh, hvordan skal du få Jens Jensen sat ind i en vilkårlig skabelon. Det kommer helt an på din løsning. Men hvis man nu forestiller sig, at du skal have sat navn ind, der hvor brugeren har placeret sin markør, ser det således ud:

Selection.Range.Text = GetSetting("EgneOplysninger", "Underskriver", "Navn")
Avatar billede boligkode Nybegynder
14. oktober 2007 - 09:55 #14
Enig i global skabelon - kun efter behov.
Jeg kan forstå at du har god erfaring med dialogbokse i øvrigt.

Jeg må nu i gang med at forsøge mig med noget af al denne viden. Det bliver svært - men jeg må forsøge...

Tusind tak for input og tålmodighed. (jeg vender givet meget snart tilbage - for det er virkelig mere komplekst end Excel - for mig). Læg et svar.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
14. oktober 2007 - 10:39 #15
Svar kommer her :-) Og ja, jeg har både stor og god erfaring med dialogbokse. Du siger bare til, så skal jeg efter bedste evne forsøge at guide dig rundt i Word.