Avatar billede tt2002 Nybegynder
05. oktober 2007 - 23:26 Der er 5 kommentarer

VBA Excel: Tjekke om et afkrydsningsfelt er afkrydset eller ej

Jeg har brug for, i en makro jeg kører, at tjekke om et afkrydsningsfelt (i et ark) er afkrydset eller ej.

Jeg kan dog ikke finde ud af, hvordan jeg kommer til at kommunikere med feltet (da jeg ikke kan finde ud af hvad det hedder).

Er der nogen der kan guide mig igennem det HELT ENKELT?

Mange point, da den er MEGET vigtig for mig.
Avatar billede kabbak Professor
05. oktober 2007 - 23:42 #1
Højreklik oppe på et tomt sted på menulinjen, sær flueben i Kontrolelementer.
Tryk på ikonet med lineal og blyant, nu kan du klikke ind på afkrydsningsfeltet, og redigere der.

Her er et kode eksempel.

If Worksheets("Ark1").OLEObjects("CheckBox1").Object.Value Then
MsgBox "den er checked"
End If
Avatar billede tt2002 Nybegynder
07. oktober 2007 - 02:33 #2
Ok.

Men hvordan finder jeg ud af, hvad det enkelte object hedder?
Avatar billede kabbak Professor
07. oktober 2007 - 10:52 #3
Efter at du har trykket på ikonet med lineal og blyant, højreklikker du på afkrydsningsfeltet og vælger Egenskaber, navnet står øverst på den liste der kommer frem.
Avatar billede tt2002 Nybegynder
07. oktober 2007 - 11:06 #4
Der er ikke noget, der hedder egenskaber. Der er noget der hedder "Formater kontrolelement", men i den boks, der dukker op, står der ikke noget relevant.
Avatar billede kabbak Professor
07. oktober 2007 - 12:31 #5
OK så er det et fra formularer og ikke fra kontrolelementer.
når du har trykket "Formater kontrolelement", så vælg fanen "Kontrolelement", Står der noget i Cellekæde, hvis der gør det, er det nemmere at kode efter cellen for at se om den er SAND eller FALSK.

hvis ikke, så prøv at se om der er tilknyttet en makro, ved at klikke på "tildel makro", hvis ikke der er tilknyttet en makro, vil den foreslå f.eks. "Afkrydsningsfelt2_Klik", så er navnet på den "Afkrydsningsfelt2"