Avatar billede cigaretten Nybegynder
05. oktober 2007 - 03:08 Der er 3 kommentarer

tjekke om brugernavnet er optaget.

hvordan tjekker jeg antallet af brugernavne ved navn "cigaret"?

if ( antal_i_mysql_ved_navn_cigaret > 0 )
{
      brugernavn optaget
}
    else
{
      ikke optaget
}
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2007 - 03:11 #1
Du laver en XxxxCommand med SQL sætningen:

SELECT COUNT(*) FROM tabelnavn WHERE brugernavn = 'cigaret'

og udfører den med en .ExecuteScalar som vil returnere antallet.

Det kan så bruges i en if sætning.
Avatar billede cigaretten Nybegynder
05. oktober 2007 - 03:14 #2
hej arne.
hvad hvis min sql sætning indenholder mere end bare COUNT(*), men også andre kolonner?
f.eks
SELECT felt_1,felt_2, COUNT(*) as antal FROM * WHERE brugernavn = 'cigaret'

kan jeg så ikke pille antallet ud nemmere?
hvis den sætning jeg bruger ovenover, kan jeg vel ikke bruge .executeScalar?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2007 - 04:21 #3
Nej så skal du lave en .ExecuteReader og kalde .Read på den reader du får tilbage
og så kan du tilgå kolonnerne med navn eller index.