Avatar billede hunden Nybegynder
04. oktober 2007 - 20:49 Der er 4 kommentarer

lave sin ejen database

Hej jeg er ved at lave et lille database system hvor min ide er at lave mit ejet datatype og vil høre om der er folk her inden der ved hvordan man laver sådan nåde ?

min ide er nåde i stil med

Private Type member
      id As Integer
      MemberName As String
      Username As String
      Password As String
      Access As Boolean
End Type

men så ved jeg ikke hvordan jeg skal komme vider og har ikke kun finde nåde jeg kunde komme vider med så håber der er en her inden der ved nåde
Avatar billede chrisp Nybegynder
05. oktober 2007 - 00:07 #1
Afklarende spørgsmål:
Nå du siger at du er ved at lave et lille database system, så mener du ikke at du er ved at oprette en database i f.eks. MySQL, SQL Server eller Access vel?

nå men under antagelse af at det ikke er det du mener.
Hvilket version af VB arbejder du i, for synes ikke jeg kan finde Type i .net udgaven, men kan huske at den var i nogle af de ældre udgaver..

Dernæst, hvad er det du ikke kan komme videre med ?,
- presentation af egne typer,
- gemning til disk,
- noget helt tredje ?
Avatar billede hunden Nybegynder
05. oktober 2007 - 00:44 #2
Hej

jeg arbejder i vb6, og nej det er ikke mysql eller access men min enen lille database type.

min ide er at der skal kun være et par oplysninger i denne database.
Avatar billede chrisp Nybegynder
05. oktober 2007 - 01:03 #3
Jeg er stadig lidt lost på hvad det egentlig er du skal have hjælp til ?

umidelbart tror jeg du ville nå hurtiger i mål ved at tage access og bygge din database op i den, da du får en masse funktionalitet forærende.

Men når det er sagt kan det være en ret sjov øvelse at lave sit eget kartotek system (vil ikke kalde det et database system, da det ligesom stiller nogle flere krav synes jeg).

Men er stadig ikke sikker på hvad du mangler hjælp til ?
hvis du ikke har andet end typen.. så er der jo langt vej til en endelig system,
der skal kodes gemning til disk, hentning fra disk igen, søgning , opret , opdater , osv.
Avatar billede learningvba Nybegynder
10. oktober 2007 - 07:58 #4
Prøv at om se det svar jeg gav her http://www.eksperten.dk/spm/737771 eventuelt kan hjælpe dig lidt på sporet.
At kalde mit svar for en decideret database er dog noget af en meget stor overdrivelse :-)
"Charmen" ved deciderede databaser er at de er gearet til at håndtere større datamængder effektivt, hvorimod binære filer mest er egnet som opbevaring af mindre mængder hvis data skal tilgåes forskellige steder i filen (Random Access) eller større mængder hvis det bare drejer sig om at skrive/læse data som de ligger.

Alternativt til en binær fil/database, kan være en beskeden tekstfil af INI-fil typen.

Hvis det drejer sig om meget lidt (under 50-100 poster), brug en INI-fil, drejer det sig om nogle få tusinde så kan en binær fil bruges, passerer du en 1000 stykker og ønsker du at tilgå på "kryds og tværs", så find en "ægte" database :-)

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.