Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
04. oktober 2007 - 17:05 Der er 2 kommentarer

Søgning i database og visning af data i en tekstboks.

Hej
Jeg bruger Visual Studio 2008 .NET 3.0. Jeg har implementeret en DataGridView der viser det jeg har i min database. Det virker fint, men nu vil jeg gerne søge i databasen med en knap, der så viser resultatet i en tekstboks.

Jeg har prøvet følgende kode:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace Waterfall1
{
    public partial class Form1 : Form
    {
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();

        }
        private void dataGridView1_CellContentClick(object sender, DataGridViewCellEventArgs e)
        {

        }

        private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            // TODO: This line of code loads data into the '_PC_WaterfallDataSet.Waterfall_Query' table. You can move, or remove it, as needed.
            this.waterfall_QueryTableAdapter.Fill(this._PC_WaterfallDataSet.Waterfall_Query);
            // TODO: This line of code loads data into the '_PC_WaterfallDataSet.Waterfall' table. You can move, or remove it, as needed.
            this.waterfallTableAdapter.Fill(this._PC_WaterfallDataSet.Waterfall);

        }

        private void SearchPerson_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            string categoryName;
            string categoryDescription;
            TextBox tb;
            tb = (TextBox) e.GetType.Cells[2].Controls[0];
            categoryName = tb.Text;
            tb = (TextBox) e.Item.Cells[3].Controls[0];
            categoryDescription = tb.Text;

        }

        private void textBox1_TextChanged(object sender, EventArgs e)
        {

        }

        private void dataGridView2_EditingControlShowing(object sender, DataGridViewEditingControlShowingEventArgs e)
        {

        }

Desværre kender Visual Studio ikke følgende:

e.GetType    e.Item

I windows forms troede jeg jeg kunne læse fra mit grid ved at skrive noget som dataGridView2.ReadOnly.ToString = en tekst boks. Men det kan jeg ikke få til at virke.
Nogen der ved hvordan man overføre en kolonne i grid til en tekstboks?

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede neoman Novice
04. oktober 2007 - 17:22 #1
Først fortæl hvad du vil, der er to bud i din tekst:

1. "søge i databasen med en knap, der så viser resultatet i en tekstboks"
Definer "søge i database" - det betyder jo at du ønsker at finde række/rækker/enektlværid som opfylder nogle kriterier. Hvad er kriterierne ?

"Søge med en knap" - dvs npr du trykker på knappen så skal der køres en query som returnerer de værdier du ønsker. Skal det være en enkelt værdi, en række flere rækker ?
"Vise resultatet i en tekstbox" - vil det sige det er en enkelt værdi du skal søge efter ?

waterfall_QueryTableAdapter.Fill er det som foretager søgningen og fylder datasettet med data.  TableAdapteren er defineret i din .xsd fil - hvis du dobbeltklikekr på den så åbnes datasettet, og derinde kan du modificere den/de queries som er defineret for denne table adapter.

2. "overføre en kolonne i grid til en tekstboks?"
Du kan overføre kolonne navn, eller, i en række, en værdi som er i en kolonne, til en test boks. Du kan ikek overføre en hel kolone til en textbox, medmindre du lægegr alle værdierne sammen.
Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
05. oktober 2007 - 00:43 #2
Hej sorry

Ja det er søgning i en access database. Alt hvad jeg har fundet om søgning i en access database, har jeg ikke kunnet bruge da Visual Studio allerede har lavet forbindelser til databsen osv. Altså hele databasen er implementeret i mit projekt.

I første omgang vil jeg bare gerne have et tekst feldt du kan skrive et søge navn i også smider et navn ud i et andet feldt der svare til søge resultatet der er fundet i databasen. Og hvis der trykkes igen kommer det næste der svare til søge kriteriet.

Ja der skal kun søges i 1 kolonne.