Avatar billede 231077 Nybegynder
04. oktober 2007 - 13:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

radiobutton i asp

Hej venner!

Jeg skalhave lavet en ASP side.
I ASP-siden er der to radiobuttons og en go knap

jeg vil have at når jeg har klikket den ene radiobutton så skal den hente navn fra min DB og hvis jeg klikker den anden radiobutton så skal den hente nummer fra DB, hvordan gøres dette?
Avatar billede ffsoft Praktikant
04. oktober 2007 - 13:57 #1
Hvis du mener at der skal ske noget når du vælger hvilken radiobutton det skal være, skal du i gang med noget javascript.
Men hvis du mener at man vælger og derefter klikker på Go knappen, kan det fint laves i asp.
Radiobuttons og Submit knap skal være inden for form tags og så skal du beslutte om du vil bruge GET eller POST og om du vil blive på siden, eller hoppe til en ny side.

Læs mere her.

http://www.ffsoft.dk/uvmat/asp/docs/aspUV0701.pdf

Du skal opfange det indtastede og så kan du lave to SQL sætninger:

if radNummer then
  strSQL = "Select Navn From Tabel"
  else
  strSQL = "Select Nummer From Tabel"
end if
Avatar billede 231077 Nybegynder
04. oktober 2007 - 14:05 #2
min side ser nogenlunde således ud, men ved ikke hvor jeg skal plasere radiobuttons og hvordan den henter fra db

<!--#INCLUDE VIRTUAL="/include/connection.asp" -->

<%
DIM mySQL, objRS
mySQL = "SELECT * FROM postnrtbl"
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
objRS.Open mySQL, objConn %>

<INPUT TYPE=radio NAME=<%response.write (objRS("postnr"))%>>

<INPUT TYPE=radio NAME=<%response.write (objRS("bynavn"))%>>

objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>
Avatar billede ffsoft Praktikant
04. oktober 2007 - 14:19 #3
Du skal have en "HTML" del på din side og du skal have en VBscript del på din side.

<html>
<head>
<title>Start</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body>
<form name="form1" method="post" action="">
Nummer
<input name="rad01" type="radio" value="Nummer">
Navn
<input name="rad01" type="radio" value="Navn">
<input type="submit" name="Submit" value="OK">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede ffsoft Praktikant
04. oktober 2007 - 14:21 #4
Det var HTML delen. Der tre elementer inden for <form> tags. 2 radioknapper og en submit knap. Siden bruger POST.

OVEN over dette skal du så have en VBScript del:
Avatar billede ffsoft Praktikant
04. oktober 2007 - 14:23 #5
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<%
Response.write "Du valgte: " & request.Form("rad01") & "<br>"
%>

Prøv at få det til at virke før du går videre med database.
Hvis du synes det er svært eller mærkeligt, skal du læse
nogle gode bøger først.
Avatar billede ffsoft Praktikant
04. oktober 2007 - 14:24 #6
Hvilken database bruger du??
Avatar billede 231077 Nybegynder
04. oktober 2007 - 14:28 #7
access
Avatar billede 231077 Nybegynder
04. oktober 2007 - 14:37 #8
ja men alt det kan jeg allerede lave og kan også lave udtræk fra min access db, men kan bare ikke placeret de der radiobuttons korrekt, så den viser det valgte
Avatar billede ffsoft Praktikant
04. oktober 2007 - 18:36 #9
Du har en tabel der hedder Tabel og i den har du to felter
der hedder Nummer og Navn. På formularen har du to radiobuttons
der begge hedder rad01 og har værdierne henholdsvis Nummer og Navn.
Du lægger de data i en variabel der hedder strSvar og ud fra indholdet
af den vælger du mellem to SQL udtryk. Det valgte udtryk bruges så
til at åbne et recordset med. (objRS)

strSvar = request.Form("rad01")

if strSvar = "Nummer" then
strSQL = "Select Nummer From Tabel;"
else
strSQL = "Select Navn From Tabel;"
end if

objRS.Open strSQL, objConn %>
Avatar billede 231077 Nybegynder
04. oktober 2007 - 21:51 #10
tak for hjælpen
Avatar billede ffsoft Praktikant
04. oktober 2007 - 22:28 #11
Tak for point.