Avatar billede jaffafo Nybegynder
03. oktober 2007 - 13:49 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Asp.Net 2.0 med MySql - problemer med MSSQL

Hej

Jeg har lavet en hjemmeside i asp.net hvor jeg bruger en MySql database. Jeg har oprettet nogle roller på hjemmesiden, for at lukke visse områder fra visse typer brugere.

Mit problem er at jeg bruger RoleManager for at administrere rollerne og den har som default AspNetSqlProvider som provider. Og jeg har en fornemmelse at den på en eller anden måde bruger MSSQL, fordi hvis jeg lukker for MSSQL$SQLEXPRESS servicen får jeg følgende fejl:

An error has occurred while establishing a connection to the server.  When connecting to SQL Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connections. (provider: SQL Network Interfaces, error: 26 - Error Locating Server/Instance Specified)

Hvis jeg nu startet servicen igen så virker det fint..

Hvorfor skal den nødvendigvis bruge MSSQL$SQLEXPRESS for at kunne connecte til en MySql database? Er det muligt at køre mysql + RoleManager UDEN at have SQL server installeret?

mvh
Avatar billede neoman Novice
03. oktober 2007 - 14:11 #1
En "provider" er per default gift med en db (den opretter jo tabeller osv i db'en og skal vide hvordan den skal gøre det), og er totalt uafhængig af resten. Membership provider kan køre på en db, role provider på en anden og profile provider på en helt tredje. De providers som er med i .net som default kører alle på mssql, og til og med på den samme default db (men kan overtales til at køre på andre ms sql db'er).

Jeg aner ikke hvordan man får den til at køre med mysql, men google er lige så tæt på dig som mig, i fald du ikke gider vente på nogen som ved det.
Avatar billede jaffafo Nybegynder
03. oktober 2007 - 14:44 #2
Jeg har ledt nettet igennem for svar, men kan altså ikke finde noget.. :(

ved du om man det er muligt at løse problemet på andre måder så? - al hjælp bliver modtaget med et smil..
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. oktober 2007 - 14:57 #3
Avatar billede neoman Novice
03. oktober 2007 - 14:59 #4
hvad har du ledt efter ? den første ting som kommer på min google er dette.
http://www.codeproject.com/aspnet/MySQLMembershipProvider.asp

det er lidt halvgammelt, mon ikke at der er noget hos mysql selv, eller elsewhere på nettet ?

http://forums.mysql.com/read.php?38,169909,171822#msg-171822
http://www.codeproject.com/cs/database/ASPNet_20.asp
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
04. oktober 2007 - 16:34 #5
Nej Neoman ikke noget jeg har fundet, jeg bruger selv den version de har på codeproject, som dr chaos og dig henviser til. Den virker fint. Jeg har dog været nødt til at tilpasse den til en ODBC driver, da jeg ikke kan få MySql connecter til at virker hos www.unoeuro.com og jeg har ikke fundet en odbc version endnu.

Det eneste man skal huske er at tilpasse sql scriptet, som de siger, da ikke alle kører med den seneste version af MySQL databasen.
Avatar billede jaffafo Nybegynder
14. november 2007 - 13:20 #6
smid svar :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
14. november 2007 - 15:27 #7
hvem ?
Avatar billede jaffafo Nybegynder
14. november 2007 - 15:43 #8
dig og neoman :)
Avatar billede neoman Novice
14. november 2007 - 15:47 #9
ak ok:P
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
14. november 2007 - 21:22 #10
svar :)
Avatar billede jaffafo Nybegynder
15. november 2007 - 07:38 #11
dr_chaos:  mangler der ikke noget? ;)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. november 2007 - 20:20 #12
&%¤#"¤%&()/&%¤#¤.
Svar :)