Avatar billede leshrac Nybegynder
03. oktober 2007 - 09:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Regn med dates

Sidder lidt i et problem..

når jeg skal regne emd datoer i PHP bruger jeg jo bare strtotime...

men nu har jeg en dato fra et inputfelt som skal være større end en dato fra min DB...

Det virker vel ikke bare at skrive

WHERE DB_dato < {$PHP_dato}

? hvordan vil man gøre?
Avatar billede fennec Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:08 #1
Du skal bare have formateret php datoen til det format som MySQL bruger (yyyy-mm-dd). Her er et hurtig eks:

$dato = "2007-10-03"
$sql = "select * from enTabel where datoKol < '$dato'"

Kan ikke huske php's datoformat funktion, men ved der er en til at bestemme hvordan dato skal vises.
Avatar billede leshrac Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:30 #2
ja... datoen bliver også formateret date("Y-m-d", strtotime($date)); den formater datoen fra mit inputfelt til den datoform MySQL bruger... kan bare ikke få det til at virke alligevel... men hvis man bare kan sige dato < $phpdato så må jeg jo bare lege lidt mere med det :)
Avatar billede fennec Nybegynder
03. oktober 2007 - 11:11 #3
Har du husket at smide ' omkring datoen i sql sætningen?
Avatar billede fennec Nybegynder
03. oktober 2007 - 11:14 #4
Dette burde virke for dig:

$dato = strtotime($date)
$SQLDate = date("Y-m-d", $dato);
$sql = "select * from enTabel where datoKol < '$SQLDate'"
Avatar billede leshrac Nybegynder
04. januar 2009 - 13:42 #5
lukker spm