Avatar billede ze-men Nybegynder
02. oktober 2007 - 20:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Få PHP til at sende en mail på bestemt dato

Hej eksperter...

Jeg vil lave et brugersystem, hvor brugerne indtaster deres fødselsdag. Jeg vil så have hjemmesiden/systemet til at udsende en mail til dem to måneder før fødselsdagen samt på selve dagen. Hvordan kan jeg gøre det automatisk?

Jeg har mailadressen og fødselsdatoen i en mySQL-database.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede nielle Nybegynder
02. oktober 2007 - 20:27 #1
Undersøg om dit webhotel understøtter cronjobs.

Og ellers kan du benytte dig af en ekstern service som cronjob.de.
Avatar billede uggi16 Nybegynder
03. oktober 2007 - 09:36 #2
Lidt kort kode:
<?PHP

$deresdag = ""; //Henter du fra databasen.
$datoidag = date('j/m-Y'); //Husk hvilket datoformat du bruger, her er det DD/MM-YYYY

if($deresdag == $datoidag)
{
    $to = ""; // Deres email.
    $subject = ""; // Emnet på mailen.
    $message = ""; // Beskeden til dem.
    $from = ""; // Din mail.
    mail($to,$subject,$message,"FROM:".$from);
?>

Når koden så er skrevet skal du med korte mellemrum åbne filen, evt. hver gang din side loades i browseren, for at tjekke om der er nogen der skal have en mail.

Dette gør du sådan:

<?PHP include('Ditfilnavnher.php'); ?>

Sådan undgår du Cronjobs...
Avatar billede uggi16 Nybegynder
03. oktober 2007 - 09:41 #3
Med koden ovenover kan du også tjekke om det er 2 måneder før, hvilket du gør ved at finde datoen i dag og så regne 2 måneder bagud og så sammenligne det hele igen.
Avatar billede nielle Nybegynder
03. oktober 2007 - 17:37 #4
Du undgår kun cronjobs ved selv at skulle huske på at kalde scriptet.

Bortset fra det så er ideen og koden den samme. :^)
Avatar billede uggi16 Nybegynder
05. oktober 2007 - 09:27 #5
nielle > enig men.. det hjælper ikke meget at du siger at man bare skal spørge supporten :) de kan ikke lige hjælpe HVER gang :)

Ved at kalde filen i toppen af Index/default filen løber du jo koden igennem HVER gang en bruger besøger siden ;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. oktober 2007 - 09:29 #6
Cronjob må være det eneste rigtige. Hvad sker der hvis der ikke er nogen der besøger siden på ens fødselsdag.
Avatar billede uggi16 Nybegynder
05. oktober 2007 - 15:06 #7
michael_stim > Så har man ingen venner :)
Eller igen tilbagevendende besøgende :)
Men, ja, det var nok en tanketorsk... de svømmer også overalt nu om stunder...

Hvis serveren ikke understøtter cron kan du sige til :) så finder vi bare på noget andet :)
Avatar billede nielle Nybegynder
05. oktober 2007 - 16:51 #8
> nielle > enig men.. det hjælper ikke meget at du siger at man bare skal spørge supporten :) de kan ikke lige hjælpe HVER gang :)

Man behøver vel ikke at skulle spørge - noget så fundamentalt burde stå direkte på supportsiderne.
Avatar billede nielle Nybegynder
16. oktober 2007 - 08:32 #9
Hvad med noget respons?
Avatar billede ze-men Nybegynder
27. maj 2008 - 11:45 #10
har selv løst problemet
Avatar billede nielle Nybegynder
27. maj 2008 - 22:08 #11
Hvordan så løsningen så ud?
Avatar billede ze-men Nybegynder
28. maj 2008 - 10:59 #12
- et php-script der står åben på min server og som opdatere én gang i døgnet.