Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
02. oktober 2007 - 17:27 Der er 8 kommentarer

Behandling af input data fra Access Database i Windows Forms

Hej

Jeg har et indledende C# .Net programmerings kursus på DTU og jeg har programmeret i C og C++ før, men C# er nyt for mig.
Jeg skal lave et program der skal kommunikere med en Access Database. Jeg har fået implementeret databasen, men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre for at søge i det data jeg har i access databasen. Jeg synes heller ikke jeg kan finde nogen gode guids på nettet.

Min database hedder _PC_WaterfallDataSet på den måde kan jeg kalde dens under "mapper" som på følgende måde:
_PC_WaterfallDataSet.Waterfall_Query.SerialNoColumn =

Så vil jeg gerne kunne søge i hele SerialNoColumn også vise det i et tekstfeldt hvis der er noget der svare til den søgte værdi.

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2007 - 17:46 #1
hvis du skal arbejde med access database og C# skal du tilføje dette i "using"
dvs. øverst på den side som skal benytte det.

using System.Data.OleDb;

Det giver dig 3 klasser tilrådighed som du får behov for.

1. OleDbConnection til at oprette en forbindelse til din database
2. OleDbCommand til at udføre sql imod database og returnere resultater
3. OleDbDataReader til at arbejde med de resultater der kommer retur - kan sammenlignes med ResulSet i ASP.

Prøv i første omgang at se hvor langt du kan komme via. det du har fået her da det nok vil udvikle dig mest muligt fremfor et svar serveret direkte:)
Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
02. oktober 2007 - 23:57 #2
Ok, tak for det.
Men hvordan skal man søge i databasen? Skal jeg ligge data fra databasen over i nogen variable? Eller kan jeg søge direkte i den?
Jeg bruger for resten Visual Studio 2008 Beta Version.
Avatar billede neoman Novice
03. oktober 2007 - 00:04 #3
Du får mest ud af at komme rigtigt godt ind i hvordan dokumentationen er opbygget på MSDN, som er fyldt med eksempler.

Metoden er at søge i google på klassens navn tilføjet "members", så f.eks. "OleDbCommand  members".  Fra den side kan du både gå ned i detaljer, eller få større oversigtsbillede opad i docs-hierarkiet. Dette ikke for at være ondt, men at lære hvordan man finder ting på MSDN er en megagod ting:)
Avatar billede neoman Novice
03. oktober 2007 - 00:08 #4
S'føligt kan man også køre fast på MSDN - i så fald, spørg løs:)
Avatar billede kalp Novice
03. oktober 2007 - 00:38 #5
morpheus1000 >>

Jeg beskrev de 3 klasser du skulle bruge - nr. 3 er der hvor din data kommer over i.. nr 2 er den som "søger" i din database.

Jeg antager jo at du har lidt programmeringserfaring når du kommer fra c/c++
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2007 - 01:49 #6
Med Visual STudio bør der være en lokal installation af docs.
Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
03. oktober 2007 - 18:02 #7
Ok, en sidste ting, nogen der har en god side til at finde kode til at kalde access databasen. Her tænker jeg på *Databasenavn osv. Den slags kommandoer? Min bog i kurset dækker nemlig kun C#. Er det de samme kald man bruger til access og SQL databaser?
Avatar billede kalp Novice
03. oktober 2007 - 23:23 #8
morpheus1000 >>

Du kan næsten smide din bog ud når du har google ikke?

her er et eksempel.
http://www.csharphelp.com/archives/archive70.html