Avatar billede hamzter Nybegynder
01. oktober 2007 - 11:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

funktion til at liste .doc-filer læser ikke danske bogstaver

Jeg bruger følgende php-kode til automatisk at liste dokumenter i en given mappe:

<?php
if(dirname($_SERVER["PHP_SELF"]) == "\\") {
$dir = "/";
}else{
$dir = dirname($_SERVER["PHP_SELF"]) ."/";
}

$sti = dirname($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . $_SERVER["PHP_SELF"]) ."/";
$path = opendir($sti);

while (false !== ($files = readdir($path))) { // tjekker dir igennem

$ext = pathinfo($files); // finder filtype

if (@strtolower($ext["extension"]) == "doc") { // tjekker at det er en doc-fil
    echo"<a href=\"". $dir . $files ."\">". $files ."</a><br>\n";
    }
?>

Problemet er at dokumenter med æ, ø og å læses som †‘› - altså '‘'(æ),'›'(ø)og '†'(å). Dette laver så problemer med linket, da filnavnet ikke passer. Jeg har prøvet at tjekke httpd.conf i apache, samt leget lidt med meta-tags, uden noget resultat. Hvad kan man gøre?
Avatar billede hamzter Nybegynder
01. oktober 2007 - 13:14 #1
Kan det evt. have noget at gøre med at serveren hvor filerne ligger på, ikke har dansk sprog/tastatur?
Avatar billede hamzter Nybegynder
01. oktober 2007 - 15:55 #2
Jeg har nu fundet htmlentities navnene på de tre symboler, nemlig
"&dagger;" (å)
"&rsaquo;" (ø)
"&rsquo;"  (æ)

Er det evt. muligt at lave en "&dagger;" == "å" el.lign?
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2007 - 16:07 #3
<ole>

Løsningen er, at du ikke uploader - eller tillader andre at uploade - dokumenter med specialtegn i filnavnet. Det giver på et eller andet tidspunkt problemer af den ene eller anden slags. Du kan godt 'cowboy-hacke' dig ud af problemet denne gang - men det bliver efter al sandsynlighed ikke sidste gang  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede hamzter Nybegynder
01. oktober 2007 - 16:20 #4
Det vil sige at der ikke er en "naturlig" løsning? For så må det vel bare være sådan det er.

Men cowboy-hacke? Har du noget i tankerne?
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2007 - 16:30 #5
Jo, den naturlige løsning er at bruge det tegnsæt, der er WWW's standardiserede tegnsæt - og derudover undgå specialtegn. Mere 'naturligt' kan det næsten ikke blive  :)

Du kan sikkert lave noget replace med:
    http://dk.php.net/manual/en/function.str-replace.php

- meeeeeeeeeen det er noget skidt. Du tramper på termometeret ... selvom du ikke kan se det, har patienten stadig 41,5 i feber
Avatar billede showsource Seniormester
01. oktober 2007 - 18:02 #6
Du kan prøve at bruge url_encode($files) i dit link.
Og bruger du så et php script til download, så bruge url_decode($_GET["filnavn"])
( fleste webservere gør det automatisk )

Men ellers som ole er inde på, tillad IKKE specialtegn for filnavne
Avatar billede showsource Seniormester
01. oktober 2007 - 18:03 #7
ups!
Og jeg ved ikke om det virker! :O)
Avatar billede hamzter Nybegynder
02. oktober 2007 - 09:07 #8
Okay, det lyder som om at jeg hellere må gøre det på den naturlige måde. Tak for hjælpen! Hvis i vil have point, så smid et svar. :)
Avatar billede hamzter Nybegynder
04. oktober 2007 - 11:21 #9
Jeg fandt en løsning.

$specialtegn = array('†', '‘', '›');
$danske_tegn = array('å', 'æ', 'ø');

$filer = str_replace($specialtegn, $danske_tegn, $files);

Der er dog stadig problemer med linket, så regner med helt at fjerne æøå.

Lukker her, og tak for hjælpen.