Avatar billede basse53 Nybegynder
30. september 2007 - 16:42 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Indstallation af Win. XP Pro på Gl. IBM

Maskinen er en ældre IBM på 400Mhz, 2 harddiske på hver ca. 6.1 GB (til rådighed). Det var nødvendigt at formatere C:\ Det gik fint, men da jeg så ville til at indstallere og boote på CD'en, kommer der en besked op.: NTLDR mangler, hvis jeg så booter på en floppydisk (startdiskette til Win Xp PRO SP1) kommer der en ny fejlmeddelelse.: I/O error og jeg kan ikke komme videre. Jeg kan godt slutte harddisken til en anden pc og her er der ingen problemer med at se den. Er der nogen der kan hjælpe med dette??
100 point for det svar der virker.
Avatar billede rebecca Novice
30. september 2007 - 17:03 #1
Du har sikkert ikke opdateret bios, har haft en tilsvarende maskine og det hjalp at opdatere bios derefter kørte installationen perfekt
Avatar billede rebecca Novice
30. september 2007 - 17:04 #2
Skriv hvis du skal have hjælp til at finde den rigtige bios opdt. eller install af denne
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 17:09 #3
Kør KILLDISK på disken http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede nykh Nybegynder
30. september 2007 - 17:57 #4
hvad skulle killdisk gøre godt for?
30. september 2007 - 18:23 #5
... det virker som om du ikke får BOOTed på CD som du bør gøre ...

Du får lige dette generelt ->

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 19:13 #6
"hvad skulle killdisk gøre godt for?" Skulle vi ikke overlade til spørger at stille spørgsmålene i denne tråd
Avatar billede nykh Nybegynder
30. september 2007 - 19:39 #7
Du må du meget undskylde. Jeg troede det var et "vidensforum" det her. Det er da utroligt så sure mokker der sidder herinde, hvis man kommer til at spørge ind til det tekniske
Avatar billede nykh Nybegynder
30. september 2007 - 19:40 #8
I stedet for at bide hovedet at folk, så bare sig du ikke ved det
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 19:49 #9
"I stedet for at bide hovedet at folk, så bare sig du ikke ved det" Skal vi vædde ??
Avatar billede basse53 Nybegynder
30. september 2007 - 21:35 #10
nykh: jeg ved at helgec er en hel del klogere end du tror, vil du bspørge ham om noget så gør det venligst i en anden tråd.
helgec: Det har jeg allerede gjort, det var nøjagtig det samme!
Jeg har som rebecca foreslår, fundet en bios opdatering der skulle passe til maskinen. Det skal prøves en af de nærmeste dage. Hjælper det bliver jeg stjerneglad!!!
Avatar billede nykh Nybegynder
30. september 2007 - 21:45 #11
Jeg ville som sådan ikke spørger ham om noget, bare have uddybet hvorfor killdisk skulle have en effekt. Det må da komme alle til gode, som læser med på Eksperten. At oprette et nyt spørgsmål for det, ville da være lidt ged
Avatar billede rebecca Novice
30. september 2007 - 22:19 #12
basse53>> har selv haft en Ibm 300pl mener jeg den hed og på den kom Xp installationen også med en masse forskellige fejl indtil jeg til sidst opdaterede bios så funkede det bare (0 fejl :o) )
Avatar billede basse53 Nybegynder
01. oktober 2007 - 10:06 #13
rebecca> Det er en IBM 300pl 6862-410 450Mhz cpu. Jeg hentede en bios opdatering.: nvjt58a hos IBM/LENOVO. Når jeg starter op på den, kommer der en besked.: Fjern diske el. andre medier. Tryk på en tast for genstart. Og ja jeg har husket at skrivebeskytte disken først. (iflg. beskrivelsen). Der er ingen ændringer sket, der kommer stadig en besked.: NTLDR is missing.
Avatar billede basse53 Nybegynder
01. oktober 2007 - 14:04 #14
Jeg har nu prøvet at skifte bundkort. og lavet og brugt Windows XP PRO startdisketter: diskette 1 ok, diskette 2: fejlmeddelelse - Filen \ntkrnlmp.exe kunne ikke indlæses. Fejlkoden er 7. Indstallationen kan ikke fortsætte. Kan stadig ikke opdatere BIOS. Samme fejl som tidligere
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2007 - 14:16 #15
Min påstand vil nu være at der er noget på de diske der blokerer, er du sikker på at du har kørt killdisk på begge diske?
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2007 - 14:19 #16
"nykh" Hvis det er dig der har givet mig en blank karma, så syntes jeg du skulle overveje at fjerne den
Avatar billede basse53 Nybegynder
01. oktober 2007 - 14:32 #17
helgec> Jeg tror kun jeg har kørt det på C: disken. De skulle begge to være formateret på normal vis før montering! Vil det ændre noget at bytte om på diskene?
Avatar billede basse53 Nybegynder
01. oktober 2007 - 14:59 #18
Jeg tror jeg har løst det selv. Indstallationen er startet. Håber nu den fuldfører det. Jeg vendet tilbage med den løsning jeg har brugt senere.
Avatar billede rebecca Novice
01. oktober 2007 - 15:49 #19
har du også sat bios til default settings?
Avatar billede rebecca Novice
01. oktober 2007 - 15:57 #20
Måske dette kan få dig videre>

Causes and fixes of NTLDR is Missing
Firstly I started with Microsoft Support to get an official reason for the computer error and they have the causes to it-

SYMPTOMS
When you try to install Microsoft Windows XP or upgrade to Windows XP on a computer that runs Microsoft Windows 95, Windows 98, or Windows Millennium Edition, you may receive the following error message after the first restart during the installation:
NTLDR is missing
Press any key to restart

CAUSE
This problem may occur if your existing Windows 95, Windows 98, or Windows Millennium Edition installation was cloned and then applied to a drive that has a different geometry from that of the source drive of the cloned copy.

RESOLUTION
To resolve this problem, correct the Heads (sides) value in the FAT32 BPB so the Windows XP startup can continue. To update the value, rewrite the Windows 95, Windows 98, or Windows Millennium Edition startup code.
Avatar billede basse53 Nybegynder
01. oktober 2007 - 19:52 #21
Ja, så kører systemet igen! Ja jeg beklager at ingen af rådene hjalp! Jeg kunne ikke opdatere Bios, killdisk havde jeg kørt på disk C: Men der kom stadi den ene fejl-meddelelse efter den anden! Så måtte jeg jo gå i tænkeboks. Her er hvad jeg fandt på at prøve.: Da denne meddelelse stod på skærmen: NTLDR is missing
Press any key to restart. (igen)Gjorde jeg det at jeg satte cd'en i drevet OG satte disk 1 fra windows startdiskette til XP PRO i a drevet. Så startede den gudhjælpemig op som den skulle!!! Nu vil jeg køre diverse opdateringer, så den kommer på toppen igen.
Avatar billede rebecca Novice
01. oktober 2007 - 21:54 #22
godt du fik det til at virke:0)