Avatar billede maddragon Nybegynder
30. september 2007 - 10:22 Der er 11 kommentarer

Css IE og Firefox

jeg har et skole project som jeg skal fremlægge på fredag og jeg er støt lidt ind i et problem og har brug for lidt hjælp

mit problem er at mit css layout ser fuld stænding fint ud i firefox men hvis jeg loader den i IE så ser den total wacked ud og jeg kan simpel hen ikke se hvad problemet er med min css kode i kan se den her http://www.bkapollon.dk/test2/index.html jeg håber lidt der nogen som kan give it fif til hvad det er der går galdt her selve css koden kan i hente her http://www.bkapollon.dk/test2/css/formatering.css

Mvh. jens
Avatar billede maddragon Nybegynder
30. september 2007 - 11:31 #1
her evt min css kode den er lang så jeg beklager :(

#side {
    width: 800px;
    margin-top: 30px;
    margin-right: 10px;
    margin-bottom: 30px;
    margin-left: 10px;
    background-color: #eaeaea;
}
#rubrik {
    height: 30px;
    width: 170px;
    float: left;
    margin-left: 20px;
    margin-top: 20px;

}

body {
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    text-align: center;
    background-color: #666666;
}
#top {
    height: 115px;
    width: 800px;
    margin: 0px;
}
#bund {
    height: 30px;
    width: 780px;
    margin: 10px;
}
#venstre {
    float: left;
    height: 430px;
    width: 180px;
    margin: 5px;
}
#hojer {
    margin: 5px;
    height: 430px;
    width: 500px;
    float: right;
}
#brodtekst {
    float: left;
    height: 420px;
    width: 460px;
    margin-top: 30px;
    margin-left: 50px;
}

#center {
    margin: 10px;
    height: 450px;
    width: 780px;
}

* html #tlc, * html #trc {height: 1%;}
#box2
    {
    margin:20px;
    padding: 0;
    text-align: left;
    width:760px;                /* <-- use this to tie width to viewport size */
    width:760px;                /* <-- use this for a set width */
    background-color: #787d92;

    }
#box3
    {
    margin:20px 20px 10px 20px;
    padding: 0;
    text-align: center;
    width:760px;                /* <-- use this to tie width to viewport size */
    width:760px;                /* <-- use this for a set width */
    background-color: #787d92;

    }
    .box6 {
    position:absolute;
    left: 281px;
    top: 380px;

}
/* ---=== border code follows ===--- */
/*
    tlc = top left corner
    trc = top right corner
    blc = bottom left corner
    brc = bottom right corner
    lb = left border
    rb = right border
    tb = top border
    bb = bottom border
*/

#tlc, #trc, #blc, #brc
    {
    background-color: transparent;
    background-repeat: no-repeat;
    }

#tlc
    {
    background-image:url(../img/tlc.gif);
    background-position: 0% 0%;
    }

#trc
    {
    background-image:url(../img/trc.gif);
    background-position: 100% 0%;
    }

#blc
    {
    background-image:url(../img/blc.gif);
    background-position: 0% 100%;
    }

#brc
    {
    background-image:url(../img/brc.gif);
    background-position: 100% 100%;
    }

#tb, #bb
    {
    background-color: transparent;
    background-repeat: repeat-x;
    }

#tb
    {
    background-image:url(../img/tb.gif);
    background-position: 0% 0%;
    }

#bb
    {
    background-image:url(../img/bb.gif);
    background-position: 50% 100%;
    }

#rb
    {
    background-image:url(../img/R.gif);
    background-position: 100% 0%;
    background-repeat: repeat-y;
    }

#lb
    {
    background-color: #313959;
    background-image:url(../img/L.gif);
    background-position: 0% 100%;
    background-repeat: repeat-y;

    }

.style1 {color: #FFFFFF;}
Avatar billede efes Nybegynder
01. oktober 2007 - 08:22 #2
Hejsa

Et godt sted at begynde er hos w3c.org hvor du kan validere din kode. Det viser at der er 20 fejl.

Mvh.
Efes
Avatar billede maddragon Nybegynder
01. oktober 2007 - 13:28 #3
hej efes tak for for svar jeg kørte koden igennem men de sige den ikke finder nogen fejl ?

mvh. jens
Avatar billede efes Nybegynder
01. oktober 2007 - 14:00 #4
Du har ret i, at der ikke er fejl i din CSS, men der er en del fejl i din HTML: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.bkapollon.dk%2Ftest2%2Findex.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Om det hjælper på dit problem, hvis du retter dem, skal jeg ikke kunne sige, men det skader i hvert fald ikke!

Mvh.
Efes
Avatar billede maddragon Nybegynder
01. oktober 2007 - 14:42 #5
hej efes ja jeg må indrømme jeg var fukuseret på css koden jeg har retted det mest som jeg lige kunne se men de der img tags kan jeg altså ikke for stå den brokker sig over kunne du evt forklare hvorfo den melder fejl på dem fordi ifølge min dreamweave så er de lukked ? og efter jeg rytted lidt op i html så ser det bedre ud nu men jeg har stadig et problem med div taget hojre som står under venstre men i ff står den fint hvor det skal men skyldes det også evt stadig html koden ?

på forhånd tak
mvh. jens
Avatar billede maddragon Nybegynder
01. oktober 2007 - 14:51 #6
og de div tag som den også brøler over kan jeg heller ikke lige se hvad der er galdt jeg kan se den nested box skulle have lukket alle dens div tags må indrømme nu er jeg lidt confus

mvh. jens
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2007 - 15:15 #7
<ole>

Luk dine img-tags og genvalider siden. Det er det, der forvirrer validatoren

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2007 - 15:23 #8
- men det virker helt vanvittigt at neste så mange divs. Hvad er årsagen til det?

Derudover har du helt misforstået brugen af CSS - og øjensynligt også meningen med sprogets opbygning. Hele essensen i CSS er arv gennem klasser (henholdsvis element-klasser og style-klasser).
Det betyder, at element- og klasse-selctors bør være bærende - og ID-selectors bør være undtagelsen. Det forholder sig stik modsat i dit stylesheet  :)
Avatar billede maddragon Nybegynder
01. oktober 2007 - 15:29 #9
hej ole ok jeg fandt ud hvad der ikke lukked img dreamweaver sætter en \ istedet for en / :S men den har nu ikke nogen fejl i følge validatoren

men jeg stadig et lille prob med min div tag " hojre" som i sikker vil se i IE så er teksten neden for det hvide billede det skulle helts floate til højre så de står ved siden af hinanden men uan set vilken bredde jeg gir den så vil den ikke flyttes op :( det eneste der sker at div taget bliver stor is stedet for at blive lille :S jeg for står det ikke helt . Har i evt. et bud på hvad der kunne være der driller IE der ?

Mvh. jens
Avatar billede maddragon Nybegynder
01. oktober 2007 - 15:33 #10
ja den nested divs årsagen til dette er at få runde kanter på både højre venstre for neden og for oven og 2 divs til højre og venstre border det er en kode som jeg fandt på nette :( må indrømmme at jeg ville ønske det var næmmere at lave

ja ved godt jeg bruger Id som bærende meget og der er også forkert det er noget som jeg skal blive bedre til :(

Mvh.
Avatar billede maddragon Nybegynder
01. oktober 2007 - 16:47 #11
hmm ok det virker nu i ie 7

sig mig jeres megning

skal jeg bygge denne side om på ny og droppe de der rounded div containers ?