Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
08. juni 2001 - 17:08 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

ASP og XSL

Hej eksperter,
Kan det lade sig gøre at kombinere ASP og XSL? Det er fordi jeg har et site baseret på XML. Sitet bliver parset i ASP så besøgende uden IE 5 også kan se siderne. Jeg har også en menu lavet i DHTML som kan vises og skjules, og det ville virke fint hvis brugeren ikke skulle skjule menuen hver gang vedkommende kom til en ny side.
Jeg havde så tænkt på en løsning med ASP og Server Variables.

Men så kommer problemerne: Hvis ASP-fortolkeren skal aktiveres, skal filen have endelsen .asp, men hvis XSL-fortolkeren skal aktiveres, skal aktiveres skal filen have endelsen .xsl.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
08. juni 2001 - 17:08 #1
Siden ligger i øvrigt på Brinkster.

// Simon
Avatar billede repsac Nybegynder
08. juni 2001 - 17:36 #2
Tjaehh ... du skal vel have .asp parset til xml eller omvendt. Det skal fikses på webserveren, så du er nok nødt til at snakke med din ISP\'er (brinkster).
Avatar billede oleprds Nybegynder
09. juni 2001 - 01:47 #3
Du skriver blot sådan øverst på ASP filen:

<% Response.ContentType = \"text/xml\" %>
<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO-8859-1\" ?>

Ole
Avatar billede kedde65 Praktikant
11. juni 2001 - 09:44 #4
Hvis du mener at du vil have omformet et xml dokument til html som alle browsere kan se, så kan du bruge DOM modellen til at kommunikere direkte med dit xml dokument.

eksempel:

<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO-8859-1\" ?>

<Vaerksted>
  <Bil>
    <farve>
      <farve-kode>Red-122334</farve-kode>
      <metal>Ja</metal>
    </farve>
    <farve>
      <farve-kode>Red-122334</farve-kode>
      <metal>Ja</metal>
    </farve>
    <farve>
      <farve-kode>Red-122334</farve-kode>
      <metal>Ja</metal>
    </farve>
    <farve>
      <farve-kode>Red-122334</farve-kode>
      <metal>Ja</metal>
    </farve>
  </Bil>
</Vaerksted>

Så kan du tilgå xml elementerne med flg. kode.

<%@ Language=VBScript %>
<%Response.Buffer = true %>
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>

<%
    set doc = server.CreateObject(\"MSXML2.DOMDocument\")
    doc.async = false
    doc.load(server.mappath(\"./data.xml\"))

    set root = doc.documentElement

    set firstperson = root.firstchild.childnodes(0).childnodes(0)
    \'set pointer til den første farvekode i den først farve, til den første/eneste bil
    set PersonNameVal = firstPerson.firstChild
    Response.Write PersonNameVal.nodevalue

    set firstperson = nothing
    set PersonNameVal = nothing
    set root = nothing
    set doc = nothing
%>
</BODY>
</HTML>

Kedde
Avatar billede janegil Nybegynder
25. juni 2001 - 11:36 #5
Du skal bestemme deg for om XSL-tranformnasjonene skal kjøre på´serveren eller klienten. Ettersom din tanke er at alle browsere skal kunne brukes, skal nok transformasjonen kjøre på serveren. Så skal ASP være \'sjef\', det vil si at brukeren ser en .asp-fil, som kjører skripter som transformerer XML til HTML vha. XSL for det ferdige HTML-resultatet leveres ut til browseren.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
10. juli 2001 - 02:18 #6
lukker