Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 00:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Binde to tabeller til et gridview

Jeg har to tabeller med en one-to-many relation.

ParentTable
ParentID (PK)
Col1
Col2
.

ChildTable
ChildID (PK)
ParentID (FK)
Col1
Col2
.

Tabellerne ligger i et typed dataset og ParentChild er relationen defineret i datasettet. Jeg vil gerne vise værdierne i et gridview:

Parent  Child  ParentTable.col1 ParentTable.col2 ChildTable.col1 ChildTable.col2

parent1  child1  data111  data112 data113  data114
parent1  child2  data121  data122 data123  data124
parent2  child3  data231  data232 data233  data234

og så fremdeles.

Jeg kunne sagtens lave en ny datatable selv udfra de data jeg har og binde til den, men findes der ikke en smartere metode ? Jeg kunne også f.eks. klone ChildTable, tilføje nogle søljer, og lægge de tilsvarende ParentID samt andre data fra parent tabellen deri, men findes der ikke nogen smartere metode ?

Jeg er rendt ind i følgende artikel http://www.beacosta.com/blog/?p=21, som viser at der er visse mekanismer man kunne bruge til at udnytte relationer. Hvordan bruger jeg dem til mit formål ?

Ovenstående sigter på visning af data, dvs der behøver i første omgang ikke tænkes på opdatering af data (det tilkommer måske senere)
Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 00:46 #1
Og den nemme løsning, blot at lave en helt ny tabel og udfylde den vha en passende select, er jeg også klar over.
Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 00:56 #2
Og den anden nemme er at binde til child-tabellen, og onRowDataBound lægge tilsvarende data fra Parent tabellen ind i nogle ekstra søjler.
Avatar billede neoman Novice
01. oktober 2007 - 09:32 #3
Ikke meget bid her - må så nøjes med de indlysende løsninger:)