Avatar billede marvinq Nybegynder
28. september 2007 - 15:24 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Problem med værdi fra checkbox

Jeg har nogle spørgsmål i en rotation af checkboxe, hvor der altid er 4 tilfældige spørgsmål til stede. Eksempelvis:

<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="<%=rs("id")%>">

Her er name=id, og id kan være et tal imellem 1 og 150. Mit problem kommer bagefter, når jeg gerne vil registrere hvad der er krydset af og på hvilke spørgsmål der er krydset af.

Har lavet følgende: (rs er her tabellen over spørgsmålene, hvor id er nøglen til hvert spørgsmål)

<%
if NOT rs.EOF Then
  dim cc
  DO
      cc = rs("id")

      if request.form(cc) = "on" then
        <SQL-sætning>
      end if

  rs.MoveNext
  Loop While Not rs.EOF
end if
%>

...men ovenstående virker ikke. request giver ingenting, så den er selvfølgelig ikke = "on". Men hvordan klarer jeg lige det. Problemet er, at jeg aldrig ved hvad checkboxen hedder - det skal altid sammenlignes med id i min tabel. Og samtidig ved jeg heller ikke altid hvor mange checkboxe der kommer...! Der kan komme mellem 4 og 8.

/MHQ
Avatar billede psyclown Nybegynder
28. september 2007 - 15:29 #1
prøv med:

<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="<%=rs("id")%>" VALUE="on">
Avatar billede marvinq Nybegynder
28. september 2007 - 15:36 #2
Det giver det samme..

Problemet tror jeg ligger i at jeg vil hive noget ud fra formen vha.

request.form(cc)  ex. cc = 5

men det skulle jo have været på formen:

request.form("5")

/MHQ
Avatar billede psyclown Nybegynder
28. september 2007 - 15:39 #3
jamen, hvad så med at sætte VALUE til rs("id")
Avatar billede marvinq Nybegynder
28. september 2007 - 15:43 #4
nope... samme problem
Avatar billede montago Praktikant
28. september 2007 - 18:16 #5
Konkattener med string for at få en string

cc = "" & rs("id")

Men jeg ville jo nok gøre sådan her :

<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="CHRKBX_<%=rs("id")%>">

og bagefter:

<%
if NOT rs.EOF Then
  dim cc
  DO
      cc = "CHRKBX_" & rs("id")

      if request.form(cc) <> "" then 'forskellig fra ingenting er bedre end true="true"
        <SQL-sætning>
      end if

  rs.MoveNext
  Loop While Not rs.EOF
end if
%>
Avatar billede montago Praktikant
28. september 2007 - 18:22 #6
hov...

jeg ville endvidere skabe lidt forskel på checkboxene :p -- så man kan se forskel

<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="CHRKBX_<%=rs("id")%>" value="val1">
<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="CHRKBX_<%=rs("id")%>" value="val2">
<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="CHRKBX_<%=rs("id")%>" value="val3">
<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="CHRKBX_<%=rs("id")%>" value="val4">
Avatar billede hostgirl Nybegynder
30. september 2007 - 21:47 #7
If CBool(LCase(Request.Form(cc)) = "on") Then

Prøv med denne if-sætning i stedet for...
Avatar billede marvinq Nybegynder
01. oktober 2007 - 08:12 #8
For fanden da...

Jeg fandt ud af det. Store fjols. Jeg havde ikke sat min checkboxe ind i form-taget, så tror da fanden at værdien er lig ingenting.

Men synes nu alligevel vi skal dele pointene efter den flotte opskrift.

/MHQ