Avatar billede pede123 Nybegynder
28. september 2007 - 09:15 Der er 6 kommentarer

Trådløs router med begrænsning

Hej, jeg leder efter en måde at sikre at de rigtige mennesker kommer ind på min trådløse router, det er ikke password-protection jeg leder efter.
Men en måde man kan skrive forskelle mac.id's op så hvis f.eks. kun folk der har betalt kan komme ind på den.
Kan man gøre det?
Hvis i kender en god trådløs router til 3-400 kr. må i gerne sende link.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
28. september 2007 - 09:43 #1
Hmmm - nu deler du ikke din internet forbindelse med 3'rd mand, vel? Det er nemlig ulovligt jf stort set alle ISP'ere abonnementer. Samtidig skal du i disse lognings tider være klar over, at andres eventuelle grimme surfing ( bomber, børneporno mv ) eller spamming kan falde dårligt tilbage på dig, da det er din IP omverdenen ser.

Hvis det er familien i hjemmet du mener, er der masser af muligheder. Du skal blot købe en WL router med MAC filter. Det har de næste alle sammen - så you pick one - men sikre, at den i spec har mac filter.
Noter dig de ønskede brugers MAC adresse:
START->Kør->CMD. Tast "IPconfig /all" ( uden "" ). Herefter får du en liste over netkort med MAC adresser.
Disse taster du så ind i din router ved opsætning. Desværre er metoden vidt forskellig alt efter router model.
Jeg vil samtidig anbefale dig også at vælge en router med f.eks VPA kryptografering og at du installere det  – ellers er den stadig til at hacke sig ind i på trods af MAC filer.

/Peter Brøsted
Jeg vil derud over anbefale dig
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
28. september 2007 - 09:52 #2
HOV (!) der kom lige lidt for meget med. Glem det sidste. "Jeg vil derud over anbefale dig"

Måske skal jeg tilføje, at de fleste billige router ( under 1000 ) ikke kan prioritere trafik men stort set deler kapaciteten lige over. DVS, hvis du spiller on-line tunge spil som WOW, BF2 mv vil du opleve lag, når en af de andre brugere er på og downloader tungt. Det har altså en pris, at dele ud ;-)
Avatar billede pede123 Nybegynder
28. september 2007 - 11:16 #3
Det drejer sig om et "hjemmenetværk" på min skole, som der ikke skal være internet på. Det skal udelukkende bruges som deling af filer/spille netværk.
Er sådan nogle routere dyre?
Og hvad er forskellen på Router og Acces Point?
Avatar billede pede123 Nybegynder
28. september 2007 - 11:27 #4
Er den her god nok til hvis vi skal sidde 10 og spille?:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=173670

. Og hvad er forskellen på den og en dyrere version?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
28. september 2007 - 11:42 #5
Jeg ville nok vælge noget bedre supporteret ( firmware support mv) F.eks Linksys, D-link MV. Min favorit er Linksys.

Et acces point forbinder dit kabelmodem til flere PC'er trådløst, uden dog at være et lokal netværk ( hvilket du skal bruge, hvis I skal spille). Man kan groft sagt sige, at den ikke router men blot samler den trådløse trafik til én port, der så skal gå videre i et eksisterende LAN. … det er ikke det du vil 

En trådløs router er et VL acces point OG et LAN i én og samme enhed.

De dyrere modeller har typisk en ægte hardware Firewall med mulighed for individuel blokering/prioritering mv. – og så er sende enheden ganske enkelt af en bedre kvalitet ( bedre forbindelse på VL)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
28. september 2007 - 11:48 #6
Til jeres behov er sådan een som den her fin nok http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=396162 :-)