Avatar billede boligkode Nybegynder
27. september 2007 - 20:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Åben flere filer i samme bibliotek og gem som PDF - VBA

Har en kode (i form af en knap - tilføjelsesprogram) som åbner excelfil via dialogboks.

Den åbner Excelfil og gemmer den som PDF-fil (Excel 2007- som indeholder gem-funktionalitet til PDF), afhængigt af oplysninger i filen, på rette sted på drevet.

Efter PDF-dannelse lukkes excelfilen.

Denne makro fungerer fint.

Tager ca. 5-10 sekunder idet den laver en del tilpasning af opsætning inden PDF-gem. Lidt langsom, men det må der arbejdes med.

Kan man sætte sætte makroen til at gennemløbe et helt bibliotek med 5 til 50 filer. Vælge bibliotek, Åbne alle (en efter en), gem som PDF og lukke - og dernæst næste fil. Filerne har samme type indhold.

Hvis dette kunne lade sig gøre ville det være genialt.
27. september 2007 - 22:18 #1
Her er noget kode som jeg ofte benytter mig af. Det er kopi er alt kode i et kodemodul, hvis og du kan teste det ved at køre makroen "DebugPrintFilesNames" og se resultatet i Immediate (Ctrl+G) vinduet.

Inde i løkken
    For iZ = 1 To miX
        Debug.Print mstrFileNames(iZ)
    Next iZ
kan du sikkert udskrifte Debug kommandoen med et eller andet der kalder din SaveAsPDF funktion.

Koden kan ses her:
http://www.smartoffice.dk/Tips/LibrarySource.asp?App=Shared&Lib=ReadFilesInDirectory
Avatar billede boligkode Nybegynder
29. september 2007 - 14:29 #2
Jeg har forsøgt mig. Lidt uden held fordi den ikke vælger det bibliotek, som jeg har angivet. Men det kan være mig der ikke har overblikket. P.t. gemmer den den åbne fil som pdf i rigtigt bibliotek - men tager ikke de filer som er i biblioteket. Er nok ikke en stor ørn til dette.

Derudover: Hvorledes vælger brugeren lettest biblioteket (hvor xls-filerne ligger) - via en userform (kan man jo lave) eller en dialogboks (men er det lettere med en eller anden form for dialogboks). Det kan jeg ikke umiddelbart gennemskue.

Koden - som i øvrigt er kopi jf ovenfor:

Option Explicit
Private mstrFileNames() As String
Private miX As String
Public PDFNavn, PDFFilnavn As String
Public Sub DebugPrintFilesNames()
Dim iZ As Integer

FindTheFiles "C:\TestMakro\FilBibliotek", "xls"

For iZ = 1 To miX

'navngivning og gem af pdf-fil.
    Range("A1").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = _
        "=MID(CELL(""filnavn""),FIND(""["",CELL(""filnavn""))+1,FIND("".xls"",CELL(""filnavn""))-FIND(""["",CELL(""filnavn""))-1)"
    PDFNavn = ActiveCell.Value

    PDFFilnavn = "C:\TestMakro\FilBibliotek\PDFTest\" & PDFNavn & ".pdf"

    Sheets(1).Select

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=PDFFilnavn, Quality _
        :=xlQualityMinimum, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False

Next iZ

End Sub
Public Sub FindTheFiles(ByVal strFilePath As String, ByVal strFileType As String)
    Dim strTmpFileName As String

    'Vælger bibliotek
    If Not Right(strFilePath, 1) = "\" Then strFilePath = strFilePath & "\"
    miX = 0

    'Indlæsning af filer til et array
    miX = 0
    ReDim Preserve mstrFileNames(miX)
    strTmpFileName = Dir(strFilePath)
    mstrFileNames(miX) = strTmpFileName

    Do
        strTmpFileName = Dir
        If strTmpFileName <> "" Then
            If LCase(Right(strTmpFileName, Len(strFileType))) = LCase(strFileType) Then
                miX = miX + 1
                ReDim Preserve mstrFileNames(miX)
                mstrFileNames(miX) = strTmpFileName
            End If
        Else
            Exit Do
        End If
    Loop

    'Sortering af filnavne alfabetisk (kun i Word)
    'WordBasic.SortArray mstrFileNames()
End Sub
30. september 2007 - 18:15 #3
Du åbner slet ikke noget regneark på noget tidspunkt... måske denne her vil hjælpe dig på vej

Option Explicit

Private Const mstrFilePath As String = "d:\VBA\_Test\" 'Skal slutte med en \
Private mstrFileNames() As String
Private miX As String
Public PDFNavn, PDFFilnavn As String

Public Sub DebugPrintFilesNames()
    Dim iZ As Integer
    Dim wbTemp As Workbook
    Dim sUserPath As String

    sUserPath = UserSelectFilePath
    FindTheFiles sUserPath, "xls"

    For iZ = 1 To miX

        'Åben fil
        Set wbTemp = Application.Workbooks.Open(sUserPath & mstrFileNames(iZ))

        '*** kode jeg ikke har pillet i ***
        '***********************************
        'navngivning og gem af pdf-fil.
        Range("A1").Select
        ActiveCell.FormulaR1C1 = _
            "=MID(CELL(""filnavn""),FIND(""["",CELL(""filnavn""))+1,FIND("".xls"",CELL(""filnavn""))-FIND(""["",CELL(""filnavn""))-1)"
        PDFNavn = ActiveCell.Value

        PDFFilnavn = sUserPath & "PDFTest\" & PDFNavn & ".pdf"

        Sheets(1).Select

        ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=PDFFilnavn, Quality _
            :=xlQualityMinimum, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
            OpenAfterPublish:=False
        '***********************************

        ' Luk fil
        wbTemp.Close SaveChanges:=False
        Set wbTemp = Nothing
    Next iZ

End Sub

Public Function UserSelectFilePath() As String
    Dim sRetVal
    Dim vntFileToOpen As Variant
    Dim iChar As Integer

    vntFileToOpen = Application.GetOpenFilename("Text Files (*.xls), *.xls")
    If vntFileToOpen <> False Then
        'MsgBox "Open " & vntFileToOpen
        For iChar = Len(vntFileToOpen) To 1 Step -1
            If Mid(CStr(vntFileToOpen), iChar, 1) = "\" Then
                sRetVal = Left(CStr(vntFileToOpen), iChar)
                Exit For
            End If
        Next iChar
    End If

    UserSelectFilePath = sRetVal
End Function

Public Sub FindTheFiles(ByVal strFilePath As String, ByVal strFileType As String)
    Dim strTmpFileName As String

    'Vælger bibliotek
    If Not Right(strFilePath, 1) = "\" Then strFilePath = strFilePath & "\"
    miX = 0

    'Indlæsning af filer til et array
    miX = 0
    ReDim Preserve mstrFileNames(miX)
    strTmpFileName = Dir(strFilePath)
    mstrFileNames(miX) = strTmpFileName

    Do
        strTmpFileName = Dir
        If strTmpFileName <> "" Then
            If LCase(Right(strTmpFileName, Len(strFileType))) = LCase(strFileType) Then
                miX = miX + 1
                ReDim Preserve mstrFileNames(miX)
                mstrFileNames(miX) = strTmpFileName
            End If
        Else
            Exit Do
        End If
    Loop

    'Sortering af filnavne alfabetisk (kun i Word)
    'WordBasic.SortArray mstrFileNames()
End Sub
Avatar billede boligkode Nybegynder
01. oktober 2007 - 06:03 #4
Tusind tak.
Kan selvfølgelig godt se, at der manglede et "/".

Mht sidste kode kan jeg ikke helt gennemskue:
Private Const mstrFilePath As String = "d:\VBA\_Test\". Hvorfor dette bibliotek?

Men koden gør, at jeg kan vælge en fil i et bibliotek. Dette gør jeg så. Vælger den første fil (ud af 2 xls-filer) i det ønskede bibliotek. Men den laver kun en pdf af den sidste fil - (eller overskriver denne). Såvidt jeg kan se.
01. oktober 2007 - 09:40 #5
Private Const mstrFilePath As String = "d:\VBA\_Test\". Hvorfor dette bibliotek?
- bliver faktisk slet ikke brugt - den blever overflødig igen - bare slet det
01. oktober 2007 - 09:45 #6
To rettelser

Private miX As String - skal være - Private miX As Integer
For iZ = 1 To miX - skal være - For iZ = 0 To miX

Hvordan der bliver gemt PDF filer, og hvordan du navngiver dem, det har jeg ikke pillet i, det må du selv lege lidt med eller kontakte mig via mine kontaktoplysninger på min brugerprofil.
Avatar billede boligkode Nybegynder
01. oktober 2007 - 11:19 #7
Det fungere fint. Tusind tak.

Det er meget fint, at man ikke skal lave en userform, men istedet bruge den almindelige åbn-dialogboks. Man vælger blot den første fil - og så kører det bare. (ihvertfald i den test jeg har lavet).
02. oktober 2007 - 16:04 #8
En FreeWare version som Excel 2007 Add-In kan hentes her http://www.smartoffice.dk/Tips/FreeWare/Index.asp
Avatar billede boligkode Nybegynder
03. oktober 2007 - 16:53 #9
Igang med en større test. Støt ind i at Excel-filer jo ikke mere er én type ifm 2007 er lanceret. Hvordan angiver jeg, at den skal finde andre typer end blot '.xls'

Se def:
FindTheFiles sUserPath, "xls"