Avatar billede hrbi Nybegynder
27. september 2007 - 16:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

højre klik menu

Hej alle..

Er der nogen som ved hvordan man får puttet sit site navn ind i den menu som dukker op når man højreklikker på en flash side. Altså der hvor der står settings, about flash 9 osv..

Mvh Hrbi
Avatar billede barklund Nybegynder
27. september 2007 - 16:43 #1
Fra Flash 8 og frem kan du. I flash 8 gøres det via ContextMenu og ContextMenuItem (søg i hjælpen), og i Flash 9 hedder klasserne det sammen, men er struktureret lidt anderledes. :)
Avatar billede hrbi Nybegynder
27. september 2007 - 17:03 #2
Hej Barklund..

jeg bruger cs3.. Siger du at det er en kode man skal ind og skrive? Puha.. Jeg troede der ville være noget fra publish settings som man kunne indstille tild det. Ved ik lige hvordan jeg skulle skrive den kode.

Mvh Hrbi
Avatar billede barklund Nybegynder
27. september 2007 - 17:56 #3
Det er ganske simpelt. Find din timeline og find en frame helt i starten af et layer. Højreklik på framen og vælg "actions" (tror jeg der er). I vinduet der fremkommer skal du så skrive:

import flash.ui.ContextMenu;
import flash.ui.ContextMenuItem;
import flash.events.ContextMenuEvent;
import flash.net.URLRequest;
function openLink() {
    navigateToURL(new URLRequest('http://dinside.dk'), '_blank');
}
var item:ContextMenuItem = new ContextMenuItem("Hello World");
item.addEventListener(ContextMenuEvent.ON_ITEM_SELECT, openLink);
var menu = new ContextMenu();
menu.customItems.push(item);
this.contextMenu = menu;

Det er ikke testet, men det burde være noget i den stil :)
Avatar billede hrbi Nybegynder
27. september 2007 - 19:25 #4
Hej Barklund..

Den kom med fejlkode i linjerne 9,10 og 11..

jeg bruger flash cs3 og min side er lavet i AS2.
Jeg prøveda at rette tegnene ' til " men det gjorde hellere ikke noget.

mvh Hrbi
Avatar billede hrbi Nybegynder
27. september 2007 - 20:09 #5
Hej jeg har nu prøvet at sætte den her kode ind.

var menu:ContextMenu = new ContextMenu(menuHandler);
menu.customItems.push(new ContextMenuItem("Bilverdy.DK", itemHandler));
menu.hideBuiltInItems();
function menuHandler(obj, menuObj) {
        menuObj.customItems[0].enabled = true;
}
function itemHandler(obj, item) {
        trace(hej);

Der kom ingen fejl i script outputtet, men den viser stadig ikke noget når man højreklikker. Kun "settings" og "About flash player 9"

Mvh Hrbi
}
this.menu = menu;
Avatar billede barklund Nybegynder
28. september 2007 - 09:43 #6
sidste linje skal vist være:

this.contextMenu = menu;

Derudover, hvis du vil trace 'hej', skal du putte det i quotes:

trace('hej');

Ellers trace'r du indholdet af en (ikke-eksisterende) variabel, der hedder hej.
Avatar billede hrbi Nybegynder
28. september 2007 - 17:45 #7
Hej igen..

Jeg har brugt denne kode

var menu:ContextMenu = new ContextMenu(menuHandler);
menu.customItems.push(new ContextMenuItem("Bilverdy.DK", itemHandler));
menu.hideBuiltInItems();
function menuHandler(obj, menuObj) {
        menuObj.customItems[0].enabled = true;
}
function itemHandler(obj, item) {
        trace("Bilverdy.DK");
}

this.menu = menu;

Og den virker fint.. Problemet er bare at den virker kun når jeg opretter en helt ny flash dokument. Så testede jeg den bare ved at lave 3 layers med lidt tweening i. På det ene layer lavede jeg så koden. Og det virkede fint.

Men på min orindelige flash side. Der kan jeg ikke engang få de andre kontrol muligheder frem. Jeg går ind i publish settings og sætter flueben i display menu og i Loop.. Publisere og trykker ok.. Der sker ikke en skid.. Det er røv irriterende. Når jeg går ind i publish settings igen, så kan jeg se at der er sat flueben ud for loop og display menu, men de bliver bare ik vist når man tester movie eller i html siden. Der bliver kun vist "settings" og "about flash player 9"  Please hjælp mig med dette problem..

Mvh Hrbi
Avatar billede hrbi Nybegynder
29. september 2007 - 00:21 #8
okay.. Jeg har fået grå hår af at sidde her i flere timer.. Bare for at indsætte en simpel højreklik funktion hvor man kan se mit navn.

Jeg ved ik hva der er galt med mit flash cs3. Men inde i publish settings, når jeg sætter flueben ved display og loop, sker der ingen ting... Ligemeget hva jeg gør.. Der er markeret ved dem når jeg åbner publish settings, men når man højreklikker i filmen, vises kun "settings" og "about flash player 9".

Er der en venlig sjæl som gider at kigge på min fla fil... Jeg ville være evig taknemmelig.

www.bilverdy.dk/forside.zip

I det layer som hedder "AS" har jeg indsat koden her
actionscript:

var newMenu:ContextMenu = new ContextMenu();
newMenu.hideBuiltInItems();
this.menu = newMenu;

var showItem = true; // Change this to false to remove
var my_cm:ContextMenu = new ContextMenu(menuHandler);
my_cm.customItems.push(new ContextMenuItem("BILVERDY.DK", itemHandler));
function menuHandler(obj, menuObj) {
    if (showItem == false) {
    menuObj.customItems[0].enabled = false;
    } else {
    menuObj.customItems[0].enabled = true;
    }
function itemHandler(obj, item) {
    //...put code here...
    trace("BILVERDY.DK!");
}
this.menu = my_cm;

Jeg ved godt at man kan skrive den på flere måder. Men den her virker altså os. Men i må da gerne skrive den om hvis det virker. Bare det er til AS2.

Det skal ende med at når man højreklikker, så skal der kun stå

"BILVERDY.DK"
"Settings"
"About flash player 9"

1 million mange tak på forhånd.. Hvis filen brokker sig i output, er det fordi jeg har en masse externe moviclips som bliver loadet ind i nogle bestemte frames. Husk jeg bruger cs3, actionscript 2.0

mange ydmyge flash hilsner //Hrbi
Avatar billede hrbi Nybegynder
29. september 2007 - 11:59 #9
Okay... Min Fejl... istedet for at koncetrere mig om en kode,så troede jeg hele tiden det var inde i publish settings, den var gal...

Jeg havde en kode med Stage.showMenu=false, så er det jo klart at jeg ikke kan se menuerne... Ja jeg ved det..  hehe..

Hvis du dropper et svar Barklund så kan du få point...

mvh hrbi
Avatar billede barklund Nybegynder
01. oktober 2007 - 09:28 #10
Finfin :)
Avatar billede barklund Nybegynder
01. oktober 2007 - 14:49 #11
Taktak :)
Avatar billede hrbi Nybegynder
01. oktober 2007 - 15:28 #12
det var så lidt. Og tak for en god bog. Der er rigtig meget at lære.
Avatar billede barklund Nybegynder
01. oktober 2007 - 15:38 #13
Selvom der også er kommet meget nyt siden :)