Avatar billede montago Praktikant
27. september 2007 - 14:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Persistente objekter imellem page request

Jeg vil gerne oprette en række objekter som ikke genloades imellem pagerequests (eksistere selvom jeg trykker på alm link)

Jeg ved der findes de 9 metoder (http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/03/04/ASPNETUserState/) men vil lige høre hvordan jeg løser dette problem:

Objekterne henter hver især deres HTML fra forskellige WebRequests, HTML'en gemmes i deres private variable:

class obj
{
  string HTML;
  public Load(){ HTML = ..... }
}

hver object indeholder også en reference til det Label() hvor de skal udskrives:

class obj
{
  string HTML;
  Label P;
  public obj(Panel pin){ this.P = pin }
  public Load(){ HTML = ..... }
  public show(){ P.Text = HTML }
}

For at lette mit arbejde med at holde styr på hvilket objekt jeg skal aktivere, har jeg lavet en Indexer som holder på disse objekter:

class objColl
{
  List<obj> LO;
  public Add(obj O){...}
  int find(string name){...}
  public obj this[string name]{ get()...}
}

nu er spørgsmålet - hvordan hulan gør jeg sådan at disse objecter med deres indexer bliver gemt imellem page requests ? - sådan at jeg ikke skal initialisere dem - men blot kan gen-aktivere dem...

jeg funderer stadig lidt over det...
Avatar billede montago Praktikant
27. september 2007 - 14:48 #1
det skal siges at jeg helst ikke skal bruge viewstate eller postback !
Avatar billede montago Praktikant
27. september 2007 - 14:49 #2
OG... objekterne er selfølgelig oprettet pr bruger.

hvilket får mig til at kigge på Session -- og brug af [serializable]
Avatar billede neoman Novice
27. september 2007 - 19:50 #3
serializable er mig bekendt kun hvis du ønsker at gemme ting i viewstate, da det skal sendes til klienten or retrieves derfra, mens  session er in-memory og skulle være lige ud
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
28. september 2007 - 10:35 #4
Som du selv er inde på kan du vel anvende Session a la det her:

Session["myobject"] = myObject;

MyObject myObject = (MyObject)Session["myobject"];
Avatar billede montago Praktikant
28. september 2007 - 11:39 #5
Okay så langt så godt - jeg har gemt mine objekter i Session, og kan kalde dem frem igen...

hvert objekt bliver instansieret med en reference til en Placeholder på siden hvor de skal vises -- denne reference bliver vidst ikke gemt !?

hvis jeg fx klikker på et link på en gadget bliver hele siden hvid ?

GadgetList GL;

void page_load(){
if( session["Gadgetlist"] == null ){
  GL = new GadgetCollection();
  GL.add( new Gadget( placeholder ) );
  session["Gadgetlist"] = GL
}else{
  GL = (GadgetCollection)session["Gadgetlist"]
}
GL.ShowAll(); // gennemløber alle Gadgets for at vise deres HTML.
}

class GadgetCollection{
  void ShowAll(){
    foreach(...){
      G.show();
    }

class Gadget{
  placeholder output;
  void Gadget(placeholder PH){
    output=PH;
    Label P = new Labet();
    output.controls.add(P);
  }
  void Show(){
    P.Text = /HTML/;
  }
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
28. september 2007 - 11:48 #6
Er der ikke en fejl der hvor du laver din label:

Label P = new Labet();  ->  Label P = new Label();
Avatar billede montago Praktikant
28. september 2007 - 12:02 #7
Løsningen er at parse referencen af placeholderen ned til Show, og tjekke på om min Label-control existere i kontrollen... hvorefter jeg kan Add den hvis den mangler

det funker nu...

    internal void Show(PlaceHolder PH)
    {
        if (!PH.Controls.Contains(P)){
            PH.Controls.Add(P);
        }
        P.Text = GadgetHTML;
    }