Avatar billede stuf99 Nybegynder
26. september 2007 - 15:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan man tilgå .onclick

Hej
Jeg har et behov for at ændre .onclick i en javascript funktion. Men hvordan gør jeg, lige meget hvad jeg gør så har jeg ikke succes med det!

Min kode ser sådan ud
<html>
<head>
<SCRIPT TYPE="text/javascript">

function test1()
{
alert("test1");
}

function test2()
{
  document.getElementsByName("tomatoes").onclick = "test3()";
}
function test3()
{
    test1()
    alert("testALL");
}

</SCRIPT>

</head>
<body>
<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="tomatoes" onclick="test1()"><H1>Text</H1>
<button onclick="test2()">Test</button>
</body>
</html>
Avatar billede jensgram Nybegynder
26. september 2007 - 15:25 #1
Utestet:

function test2()
{
  document.getElementsByName("tomatoes").onclick = test3;
}

eller:

function test2()
{
  document.getElementsByName("tomatoes").onclick = function() {
    test3();
  }
Avatar billede barklund Nybegynder
26. september 2007 - 15:27 #2
id="tomatoes" - ikke name. name bruges til noget andet end id.
Avatar billede barklund Nybegynder
26. september 2007 - 15:27 #3
Der skal muligvis OGSÅ være name til brug i formen, men ikke til getElementById (som logisk nok henter et element ud fra id).
Avatar billede jensgram Nybegynder
26. september 2007 - 15:35 #4
barklund > Jep, det havde jeg ikke set.
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2007 - 23:47 #5
<ole>

Det er ikke rigtigt  :)

Årsagen er derimod, at getElementsByName returnerer et array af elementer (getElements). Derfor skal koden se sådan ud:
    document.getElementsByName("tomatoes")[0].onclick = "test3()";

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2007 - 23:49 #6
Vrøvl, olebole! Vi krydser lige med jensgrams  ;D
    document.getElementsByName("tomatoes")[0].onclick = test3;
Avatar billede barklund Nybegynder
27. september 2007 - 00:55 #7
Ah, der stod getElementsByName og ikke ..ById - den bruger jeg nu så sjældent :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. september 2007 - 01:42 #8
Jeg kunne godt læse ud af dine kommentarer, du ikke havde bemærket, metoden  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
27. september 2007 - 01:44 #9
- og nu, da jeg i forvejen smider om mig med overflødige kommaer, må du lige sige til, hvis du også har brug for nogle punktummer. Zq meget godt, min dansklærer ikke læser med her - hvis hun endnu lever  ;D
Avatar billede jensgram Nybegynder
27. september 2007 - 07:18 #10
Min forvirring vil p.t. ingen ende tage :) ByName havde jeg slf heller ikke set :)
Avatar billede barklund Nybegynder
27. september 2007 - 09:49 #11
Det er okay... Jeg har altid rigeligt punktummer... Jeg kaster... dem.. om..... mig.. i. grams........!..
Avatar billede stuf99 Nybegynder
27. september 2007 - 10:24 #12
Hej eksperter
Jeg har ændret koden til
<html>
<head>
<SCRIPT TYPE="text/javascript">

function test1()
{
alert("test1");
}

function test2()
{
  document.getElementsByName("tomatoes")[0].onclick = "test3()";

}
function test3()
{
    test1()
    alert("testALL");
}

</SCRIPT>

</head>
<body>
<INPUT TYPE=CHECKBOX NAME="tomatoes" onClick="test1()"><H1>Text</H1>
<button onclick="test2()">Test</button>
</body>
</html>

Tildelingen går ok, men efter tildelingen af ny onclick sker der ikke noget når jeg klikker på checkboksen! Når jeg kigger i debuggeren, så starter onclick med at være udfyldt med {...}. Efter tildelingen står der så fint nok "test3()". Hvorfor kan jeg ikke se at der står "test1()" i debuggeren til at starte med?
Avatar billede stuf99 Nybegynder
28. september 2007 - 12:59 #13
fik det til at virke, fik ikke lige rettet det olebole efterfølgende skrev. Smid et svar olebole og du får point :-)
Avatar billede stuf99 Nybegynder
10. september 2010 - 16:53 #14
lukker
Avatar billede stuf99 Nybegynder
10. september 2010 - 16:54 #15
lukker